uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady (UE) 2017/1852 z dnia 10 października 2017 r. w sprawie mechanizmów rozstrzygania sporów dotyczących podwójnego opodatkowania w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 3 i art. 18 ust. 4,
(1) Dyrektywą (UE) 2017/1852 wprowadzono mechanizm skutecznego rozstrzygania sporów podatkowych między państwami członkowskimi dotyczący interpretacji i stosowania umów i konwencji, które przewidują wyeliminowanie podwójnego opodatkowania dochodów i, w stosownych przypadkach, kapitału.
(2) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że jeżeli procedura wzajemnego porozumiewania, która jest przewidziana jako pierwszy krok do rozstrzygnięcia sporów, nie doprowadzi w określonym terminie do porozumienia między właściwymi organami zainteresowanych państw członkowskich, spór może zostać przekazany do rozstrzygnięcia przez komisję doradczą lub komisję ds. pozasądowego rozstrzygania sporów.
(3) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że właściwe organy każdego państwa członkowskiego uczestniczącego w sporze podpisują regulamin funkcjonowania komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów ("regulamin funkcjonowania") oraz przekazują go zainteresowanym osobom, których dotyczy spór.
(4) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że Komisja ustanawia standardowe zasady funkcjonowania, które mają być stosowane, jeśli regulamin funkcjonowania nie został przekazany zainteresowanym osobom, których dotyczy spór, w przewidzianym terminie lub jeśli regulamin ten jest niekompletny. Należy zatem ustanowić standardowy regulamin funkcjonowania w celu zapewnienia ciągłości i skuteczności procedury rozstrzygania sporów. W związku z tym w standardowym regulaminie funkcjonowania należy stworzyć kompleksowe ramy proceduralne, tak żeby procedura rozstrzygania sporów funkcjonowała bez przeszkód i żeby prawa zainteresowanych osób, których dotyczy spór, były zagwarantowane, zgodnie z dyrektywą (UE) 2017/1852. Szczególnie ważne byłoby określenie podstawy prawnej sporu, zakresu uprawnień, jak również szczegółów dotyczących organizacji i funkcjonowania komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów, a także podziału kosztów. W celu zapewnienia niezależności komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów konieczne byłoby również kompleksowe ujawnianie wszelkich konfliktów interesów.
(5) Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi, że właściwe organy mogą wyrazić zgodę na opublikowanie ostatecznej decyzji w całości, z zastrzeżeniem zgody zainteresowanej(-ych) osoby (osób), której(-ych) dotyczy spór. Dyrektywa (UE) 2017/1852 stanowi również, że w przypadku gdy właściwy organ lub zainteresowana(-e) osoba(-y), której(-ych) dotyczy spór, nie wyrażają zgody na publikację w całości ostatecznej decyzji, właściwe organy publikują streszczenie ostatecznej decyzji.
(6) W celu zagwarantowania spójnego przekazywania informacji dotyczących publikacji ostatecznej decyzji, należy ustanowić standardowy formularz. W celu zapewnienia przejrzystości w odniesieniu do ostatecznej decyzji oraz ochrony tajemnicy handlowej zainteresowanej(-ych) osoby (osób), której(-ych) dotyczy wniosek, standardowy formularz powinien uwarunkowywać publikację ostatecznej decyzji w sprawie porozumienia od zgody w właściwych organów oraz zainteresowanej(-ych) osoby (osób), której(-ych) dotyczy spór. W przypadku gdy jedna ze stron nie zgadza się na publikację, przepisy powinny przewidywać wydanie streszczenia ostatecznej decyzji i określać elementy, które powinny być w nim uwzględnione. Należy również przyznać zainteresowanej osobie, której dotyczy spór, prawo do zwrócenia się do właściwych organów z wnioskiem o niepublikowanie informacji dotyczących tajemnicy handlowej.
(7) Aby zagwarantować pewność prawa i prawidłowe funkcjonowanie systemu, niniejsze rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać po upływie terminu transpozycji określonego w art. 22 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy (UE) 2017/1852.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. rozstrzygania sporów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.110.26 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/652 określające standardowy regulamin funkcjonowania komisji doradczej lub komisji ds. pozasądowego rozstrzygania sporów oraz standardowy formularz przekazywania informacji dotyczących publikacji ostatecznej decyzji zgodnie z dyrektywą Rady (UE) 2017/1852 |
Data aktu: | 24/04/2019 |
Data ogłoszenia: | 25/04/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2019, 15/05/2019 |