uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 2,
(1) Art. 17 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przewiduje ustanowienie centralnego rejestru elektronicznego służącego zarządzaniu kontyngentami na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów i celom sprawozdawczości, w tym zgłaszaniu wprowadzonych do obrotu urządzeń napełnionych wodorofluorowęglowodorami ("rejestr").
(2) W następstwie poprawki z Kigali do Protokołu montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową 2 od dnia 1 stycznia 2019 r. przywóz do Unii i wywóz z Unii hurtowych ilości wodorofluorowęglowodorów podlega systemowi licencji określonemu w art. 4B protokołu montrealskiego. Ważna rejestracja w rejestrze na mocy rozporządzenia (UE) nr 517/2014 przedsiębiorstwa działającego jako importer lub eksporter, w zależności od przypadku, jest uznawana za taką licencję.
(3) W celu zapewnienia sprawnego działania rejestru ważne jest określenie wymogów dla przedsiębiorstw podlegających obowiązkowej rejestracji. Należy między innymi ustanowić wymóg informowania o finansowym i prawnym statusie tych przedsiębiorstw. Takie informacje mogą być niezbędne w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia przydziału kontyngentów, zapobiegania zakłóceniom w przydziale kontyngentów oraz zapobiegania obchodzeniu i nadużywaniu wymogów prawnych.
(4) W wymogach związanych z rejestracją należy również uwzględnić różnice w sytuacji przedsiębiorstw, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 517/2014.
(5) Aby umożliwić skuteczne wdrożenie mechanizmu kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów za pośrednictwem rejestru, ważne jest stworzenie zabezpieczeń, które pozwolą zagwarantować sprawiedliwy i zgodny z prawem przydział kontyngentów. Zadaniem rejestru jest ułatwienie skutecznego wdrożenia mechanizmu kontyngentów. Rejestr powinien być zatem zorganizowany i zarządzany w taki sposób, aby stanowił narzędzie zapobiegania obchodzeniu lub nadużywaniu wymogów dotyczących przydziału kontyngentów. W szczególności, jeżeli jeden beneficjent rzeczywisty rejestruje kilka przedsiębiorstw aby uzyskać większy przydział kontyngentu niż wynosi udział jednego przedsiębiorstwa w maksymalnej ilości wodorofluorowęglowodorów, którą można wprowadzić do obrotu w Unii zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014, do celów przydziału kontyngentów określonego w art. 16 ust. 5 rozporządzenia przedsiębiorstwa zarejestrowane przez tego samego beneficjenta rzeczywistego należy uznać za jedno przedsiębiorstwo. Własność rzeczywista może należeć do podmiotu prawnego każdego rodzaju, w tym na przykład do małego lub średniego przedsiębiorstwa.
(6) Biorąc pod uwagę krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw, Komisja potrzebuje wsparcia ze strony państw członkowskich aby ocenić kompletność i dokładność informacji przedstawianych przez przedsiębiorstwa do celów rejestracji. Państwa członkowskie powinny zatem być zobowiązane do współpracy i wymiany informacji z Komisją, aby zapewnić sprawne działanie rejestru.
(7) Komisja jest zobowiązana do zapewnienia, aby dane osobowe przedłożone na podstawie art. 17 rozporządzenia (UE) nr 517/2014 były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 .
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 517/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.112.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/661 zapewniające sprawne działanie elektronicznego rejestru kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów |
Data aktu: | 25/04/2019 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2019 |
Data wejścia w życie: | 16/05/2019 |