(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2019 r.)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 309,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE,
a także mając na uwadze, co następuje:
Zgodnie z art. 38 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, w stosunku do pracowników, którzy nie wypełniają swoich zobowiązań wobec EBI, mogą zostać podjęte środki dyscyplinarne przewidziane procedurą określoną w art. 40 tych regulaminów. Zgodnie z art. 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, spory inne niż wynikające z zastosowania środków dyscyplinarnych przewidzianych w art. 38 tych regulaminów mogą być kierowane do komisji pojednawczej. Zgodnie z obowiązującymi w EBI Wytycznymi w sprawie procedury odwoławczej dotyczącej oceny pracownika i Polityką godności w miejscu pracy, EBI ma obowiązek rozpatrywać odpowiednio skargi dotyczące mobbingu oraz odwołania dotyczące wyników oceny pracownika.
Podstawową odpowiedzialność za organizację procedur określonych w art. 40 i 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II, w Wytycznych w sprawie procedury odwoławczej dotyczącej oceny pracownika i w Polityce godności w miejscu pracy oraz za zarządzanie powyższymi procedurami ponosi dyrekcja personelu EBI. W szczególności dyrekcja personelu udziela pomocy organom odpowiedzialnym za powyższe procedury oraz pełni funkcję sekretariatu prawnego na potrzeby tych organów.
W trakcie wykonywania swoich zadań dyrekcja personelu ma obowiązek przestrzegania praw osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych wynikających z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również z aktów prawnych opartych na tych przepisach. Jednocześnie dyrekcja personelu ma obowiązek przestrzegania ścisłych zasad poufności i tajemnicy zawodowej, o których mowa w Regulaminie pracowniczym EBI i w Kodeksie postępowania dla pracowników EBI, oraz poszanowania praw procesowych osób objętych procedurą i świadków, a w szczególności prawa osób objętych procedurą do rzetelnego postępowania sądowego, prawa do obrony i zasady domniemania niewinności.
W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 1 , z celami i wymogami zadań realizowanych przez dyrekcję personelu, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 powyższego rozporządzenia stanowi, że dyrekcja personelu może ograniczyć stosowanie art. 14-22 i 35, a także art. 4 w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22.
W celu zapewnienia skuteczności procedur realizowanych przez komisję dyscyplinarną i komisję pojednawczą (powołane odpowiednio zgodnie z art. 40 i art. 41 Regulaminów pracowniczych I i II) oraz przez panel ds. godności w miejscu pracy i panel ds. rozstrzygania sporów (powołane odpowiednio zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy i Wytycznymi w sprawie procedury odwoławczej dotyczącej oceny pracownika) przy jednoczesnym poszanowaniu standardów ochrony danych osobowych wynikających z rozporządzenia (UE) 2018/1725 konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których dyrekcja personelu będzie mogła ograniczać prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. c), g) i h) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania realizowanych przez dyrekcję personelu w ramach wykonywania uprawnień wynikających z art. 40 i 41 Regulaminów pracowniczych EBI I i II oraz zgodnie z Polityką godności w miejscu pracy i Wytycznymi w sprawie procedury odwoławczej dotyczącej oceny pracownika. Ponadto powyższe przepisy powinny mieć zastosowanie do operacji przetwarzania realizowanych przed uruchomieniem procedur wykonywanych przez komisję dyscyplinarną, komisję pojednawczą, panel ds. godności w miejscu pracy i panel ds. rozstrzygania sporów, w trakcie wykonywania powyższych procedur oraz w trakcie wykonywania dalszych działań wynikających z powyższych procedur.
W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administrator danych powinien informować wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz o ich prawach w sposób przejrzysty i spójny w formie komunikatów o ochronie danych publikowanych w serwisie intranetowym EBI, jak również powinien indywidualnie informować osoby, których dane dotyczą i których dotyczy jego działalność, tj. osoby objęte procedurą, strony i świadków.
W celu utrzymania skutecznej współpracy dyrekcja personelu może być także zmuszona do stosowania ograniczeń w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, do ochrony informacji zawierających dane osobowe pochodzących od innych służb EBI, instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych. W tym celu dyrekcja personelu powinna konsultować ze wspomnianymi innymi służbami EBI, instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii oraz agencjami, organami państw i organizacjami międzynarodowymi zastosowanie ograniczeń w oparciu o istotne przesłanki, konieczność ich zastosowania oraz ich proporcjonalność.
Dyrekcja personelu powinna rozpatrywać wszystkie ograniczenia w przejrzysty sposób i rejestrować każde zastosowanie ograniczeń w odpowiednim systemie rejestracji.
Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia lub odmówić przekazania takich informacji, jeżeli mogłoby to w jakikolwiek sposób zagrozić celowi ograniczenia. Dotyczy to w szczególności przypadków ograniczenia praw przewidzianych w art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Dyrekcja personelu powinna regularnie weryfikować swoje stanowisko, aby zapewnić, że prawo osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest ograniczone jedynie tak długo, jak długo zachodzą przesłanki opóźnienia przekazania tych informacji.
W przypadku ograniczenia praw innych osób, których dane dotyczą, dyrekcja personelu powinna ocenić w poszczególnych przypadkach, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby celowi takiego ograniczenia.
Inspektor ochrony danych EBI może przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.112I.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania danych osobowych przez dyrekcję personelu Europejskiego Banku Inwestycyjnego w odniesieniu do przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz do ograniczenia niektórych ich praw |
Data aktu: | 26/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 26/04/2019 |
Data wejścia w życie: | 03/05/2019 |