uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5, art. 10 ust. 2 i art. 14 ust. 4,
(1) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinni przyjąć procedury i środki zapewniające, aby osoby prowadzące tego rodzaju działalność gospodarczą podejmowały działania, kierując się najlepszym interesem kwalifikowalnych funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej i ich inwestorów. Aby osiągnąć jednolity poziom ochrony inwestorów w Unii i umożliwić wspomnianym zarządzającym przyjmowanie i przestrzeganie spójnych i skutecznych praktyk w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, monitorowania tych konfliktów i zarządzania nimi, należy określić minimalny zestaw działań, jakie należy podejmować w tym obszarze, i włączyć go do polityki przeciwdziałania konfliktom interesów w formie wykazu. Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, polityka przeciwdziałania konfliktom interesów powinna zostać przystosowana do charakteru, skali i stopnia złożoności działalności prowadzonej przez zarządzających.
(2) Procedury i środki przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów mogą okazać się niewystarczające do ochrony interesów kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów - w takim przypadku zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinni podjąć niezbędne dodatkowe działania w celu zapewnienia należytej ochrony tych interesów. Działania te powinny obejmować przekazanie stosownych informacji kadrze kierowniczej wyższego szczebla lub innemu właściwemu organowi wewnętrznemu kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej oraz podjęcie decyzji lub działań koniecznych w celu zapewnienia ochrony najlepszego interesu kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub jego inwestorów.
(3) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej mogą pełnić czynną rolę w zarządzaniu spółkami, w które inwestują kwalifikowalne fundusze na rzecz przedsiębiorczości społecznej. Aby nie dopuścić do wystąpienia konfliktów interesów i zagwarantować, że wspomniani zarządzający będą korzystać z przysługujących im praw głosu w interesie kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej i jego inwestorów, należy ustanowić szczegółowe wymagania w odniesieniu do sposobu korzystania z tych praw głosu. Aby zapewnić wystarczający poziom ochrony inwestorów, zarządzający kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinni opracować odpowiednie i skuteczne strategie w tym zakresie i na żądanie przedstawiać streszczenia tych strategii oraz podsumowania działań podejmowanych przez siebie w tym obszarze.
(4) Aby zapewnić skuteczność ujawniania konfliktów interesów, przekazywane informacje powinny być regularnie aktualizowane. Biorąc pod uwagę ryzyka nieodłącznie związane z wykorzystywaniem strony internetowej w charakterze narzędzia ujawniania konfliktów interesów, należy ustanowić kryteria publikowania tego rodzaju informacji.
(5) Aby zapewnić stosowanie jednolitego podejścia do procedur wykorzystywanych przez zarządzających kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej w celu dokonania pomiaru stopnia, w jakim kwalifikowalnym przedsiębiorstwom portfelowym udało się osiągnąć pozytywny skutek społeczny, wspomniane procedury powinny zawierać określone elementy. Zasoby wykorzystywane przez kwalifikowalne przedsiębiorstwa portfelowe, jak również produkty i usługi udostępniane przez te przedsiębiorstwa, są istotnymi wskaźnikami pozytywnego skutku społecznego, dlatego też powinny stanowić integralną część tych procedur. Aby dokonać rozróżnienia między przedsiębiorstwami społecznymi i przedsiębiorstwami, które realizują cele społeczne wyłącznie przy okazji, wspomniane procedury powinny obejmować również ocenę rezultatów działalności kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych.
(6) Należy zapewnić, by informacje przekazywane inwestorom przed zawarciem umowy w dostatecznie szczegółowy sposób opisywały kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej. W związku z tym opis strategii inwestycyjnej i celów inwestycyjnych kwalifikowalnego funduszu na rzecz przedsiębiorczości społecznej powinien zawierać opisy sektorów społecznych, obszarów geograficznych i form prawnych kwalifikowalnych przedsiębiorstw portfelowych, w które kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej zamierza inwestować, a także informacje na temat podziału zysków tych przedsiębiorstw.
(7) Inwestorom należy przekazać informacje niezbędne do oceny metod, które zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zastosował w celu dokonania pomiaru skutku społecznego. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy powinny zatem wskazywać, czy zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zastosował metody wewnętrzne, czy też skorzystał z ogólnie przyjętych metod. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy powinny również zawierać opis najistotniejszych cech wspomnianych metod, w tym kryteriów kwalifikacji, odpowiednich wskaźników oraz wyjaśnienie, w jaki sposób zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej zapewnia zgodność z tymi metodami.
(8) Inwestorzy powinni mieć możliwość zweryfikowania, czy zarządzający kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej przestrzega polityki inwestycyjnej przy wyborze niekwalifikowalnych aktywów. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy powinny zatem obejmować informacje na temat rodzajów niekwalifikowalnych aktywów, w które inwestuje kwalifikowalny fundusz na rzecz przedsiębiorczości społecznej, technik inwestycyjnych, obowiązujących ograniczeń oraz sektora działalności i obszaru geograficznego, w których realizowane są inwestycje.
(9) W celu zapewnienia przejrzystości inwestorom należy przekazywać informacje niezbędne do oceny charakteru i zakresu usług w zakresie wsparcia przedsiębiorstw oraz innych działań wspierających prowadzonych przez zarządzającego kwalifikowalnym funduszem na rzecz przedsiębiorczości społecznej lub zapewnianych za pośrednictwem osób trzecich. Informacje przekazywane przed zawarciem umowy dotyczące usług w zakresie wsparcia przedsiębiorstw oraz innych działań wspierających powinny zatem zawierać opis rodzajów usług świadczonych przez zarządzającego i podejmowanych przez niego działań.
(10) Aby umożliwić zarządzającym kwalifikowalnymi funduszami na rzecz przedsiębiorczości społecznej dostosowanie się do nowych wymogów, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o sześć miesięcy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.134.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/819 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 346/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów, pomiaru skutku społecznego oraz informacji udzielanych inwestorom w obszarze europejskich funduszy na rzecz przedsiębiorczości społecznej |
Data aktu: | 01/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 22/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/12/2019, 11/06/2019 |