uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie europejskich funduszy venture capital 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 5,
(1) Aby zapewnić skuteczną kontrolę nad konfliktami interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital oraz zarządzanie tymi konfliktami, ważne jest określenie sytuacji, w których występuje prawdopodobieństwo konfliktu interesów.
(2) W kontekście kwalifikowalnych funduszy venture capital rodzaje konfliktów interesów różnią się w zależności od roli, interesów i zachęt dla zaangażowanych osób. Aby ułatwić identyfikację konfliktów interesów w tym kontekście, konieczne jest ustanowienie wykazu sytuacji, które mogą prowadzić do konfliktów interesów. Wykaz ten powinien być na tyle obszerny, aby obejmował wszelkie rodzaje konfliktów interesów, które mogą wystąpić w obszarze europejskich funduszy venture capital. W związku z tym rodzaje konfliktów interesów powinny uwzględniać sytuacje, w których istnieją szanse na zysk finansowy lub uniknięcie straty finansowej lub w których zapewniane są zachęty faworyzujące konkretne interesy ze szkodą dla interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub dla jego inwestorów.
(3) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni przyjąć procedury i środki zapewniające, aby osoby prowadzące tego rodzaju działalność gospodarczą podejmowały działania, kierując się najlepszym interesem kwalifikowalnych funduszy venture capital i ich inwestorów. Aby osiągnąć jednolity poziom ochrony inwestorów w Unii i umożliwić wspomnianym zarządzającym przyjmowanie i przestrzeganie spójnych i skutecznych praktyk w zakresie zapobiegania konfliktom interesów, monitorowania tych konfliktów i zarządzania nimi, należy określić minimalny zestaw działań, jakie należy podejmować w tym obszarze, i włączyć go do polityki przeciwdziałania konfliktom interesów w formie wykazu. Aby uniknąć zbędnych obciążeń administracyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony inwestorów, polityka przeciwdziałania konfliktom interesów powinna zostać przystosowana do charakteru, skali i stopnia złożoności działalności prowadzonej przez zarządzających.
(4) Procedury i środki przewidziane w polityce przeciwdziałania konfliktom interesów mogą okazać się niewystarczające do ochrony interesów kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów - w takim przypadku zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni podjąć niezbędne dodatkowe działania w celu zapewnienia należytej ochrony tych interesów. Działania te powinny obejmować przekazanie stosownych informacji kadrze kierowniczej wyższego szczebla lub innemu właściwemu organowi wewnętrznemu kwalifikowalnego funduszu venture capital oraz podjęcie decyzji lub działań koniecznych w celu zapewnienia ochrony najlepszego interesu kwalifikowalnego funduszu venture capital lub jego inwestorów.
(5) Zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital mogą pełnić czynną rolę w zarządzaniu spółkami, w które inwestują kwalifikowalne fundusze venture capital. Aby nie dopuścić do wystąpienia konfliktów interesów i zagwarantować, że wspomniani zarządzający będą korzystać z przysługujących im praw głosu w interesie kwalifikowalnego funduszu venture capital i jego inwestorów, należy ustanowić szczegółowe wymagania w zakresie sposobu korzystania z tych praw głosu. Aby zapewnić wystarczający poziom ochrony inwestorów, zarządzający kwalifikowalnymi funduszami venture capital powinni opracować odpowiednie i skuteczne strategie w tym zakresie i na żądanie przedstawiać streszczenia tych strategii oraz podsumowania działań podejmowanych przez siebie w tym obszarze.
(6) Aby zapewnić skuteczność ujawniania konfliktów interesów, przekazywane informacje powinny być regularnie aktualizowane. Biorąc pod uwagę ryzyka nieodłącznie związane z wykorzystywaniem strony internetowej w charakterze narzędzia ujawniania konfliktów interesów, należy ustanowić kryteria publikowania tego rodzaju informacji na stronie internetowej.
(7) Aby umożliwić zarządzającym kwalifikowalnymi funduszami venture capital dostosowanie się do nowych wymogów, datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć o sześć miesięcy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.134.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/820 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 345/2013 w odniesieniu do konfliktów interesów w obszarze europejskich funduszy venture capital |
Data aktu: | 04/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 22/05/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/12/2019, 11/06/2019 |