uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 i art. 34 ust. 1 tiret drugie,
uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 z dnia 18 maja 2016 r. w sprawie zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (EBC/2016/13) 1 , w szczególności art. 1,
uwzględniając wkład Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego,
(1) Rozporządzenie (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) określa ogólne zasady zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (zwanych dalej "danymi dotyczącymi ekspozycji kredytowych"). W rozporządzeniu tym wskazano, że państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (zwane dalej "państwami członkowskimi spoza strefy euro") mogą podjąć decyzję o zostaniu sprawozdającym państwem członkowskim poprzez włączenie postanowień wspomnianego rozporządzenia do prawa krajowego lub nałożenie odpowiednich obowiązków sprawozdawczych w inny sposób, zgodnie z prawem krajowym. W szczególności może to dotyczyć państw członkowskich uczestniczących w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym poprzez ścisłą współpracę na podstawie art. 7 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 2 .
(2) Z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej wynika obowiązek określenia i podjęcia przez państwa członkowskie spoza strefy euro wszelkich działań na poziomie krajowym uznanych przez nie za właściwe w celu zbierania informacji statystycznych niezbędnych do wypełniania wymogów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) w zakresie sprawozdawczości statystycznej oraz zapewnienia terminowych przygotowań w dziedzinie statystyki do uzyskania statusu państw, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro").
(3) Zgodnie z motywem 7 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) wspólna dla banków centralnych Eurosystemu analityczna baza danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych (zwana dalej "bazą AnaCredit") powinna być otwarta, na zasadzie dobrowolności, dla państw członkowskich spoza strefy euro, w szczególności uczestniczących w SSM, w celu rozszerzenia jej zasięgu geograficznego oraz zakresu zawartych w niej danych, a także w celu zwiększenia harmonizacji w całej Unii. Wiele krajowych banków centralnych (KBC) państw członkowskich spoza strefy euro (zwanych dalej "KBC spoza strefy euro") współpracuje już z EBC i KBC państw członkowskich strefy euro (zwanych dalej "KBC strefy euro") na podstawie zalecenia EBC/2014/7 3 , wdrażając środki przygotowawcze do zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych zgodnie z decyzją EBC/2014/6 4 .
(4) Państwa członkowskie spoza strefy euro, które podejmą decyzję o zostaniu sprawozdającym państwem członkowskim na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13), powinny powiadomić EBC o takim zamiarze. EBC powinien sprawdzić, czy włączyły one postanowienia wspomnianego rozporządzenia do prawa krajowego lub czy nałożyły odpowiednie obowiązki sprawozdawcze zgodnie z prawem krajowym i bez uszczerbku dla porządku konstytucyjnego danego państwa członkowskiego.
(5) Zgodnie z motywem 4 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 5 państwa członkowskie spoza strefy euro mogą także włączyć postanowienia tych wytycznych do prawa krajowego lub w inny sposób wdrożyć odpowiednie środki, zgodnie z prawem krajowym, w celu zapewnienia spełniania równoważnych obowiązków dotyczących przesyłania danych do EBC w sposób zharmonizowany, w tym obowiązku rejestracji kontrahentów w rejestrze danych instytucji i podmiotów powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Data - RIAD) zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) 6 . Dzięki temu, zgodnie z motywem 9 wytycznych (UE) 2018/876 (EBC/2018/16), państwa członkowskie spoza strefy euro mogą uczestniczyć w przekazywaniu i zatwierdzaniu danych w ramach RIAD oraz, na zasadzie wzajemności, udostępniać dane dotyczące ich podmiotów krajowych i uzyskiwać dostęp do zbioru danych strefy euro na podstawie zalecenia EBC/2018/36 7 .
(6) Niezbędne jest zatem określenie procedur stosowanych przez EBC dotyczących: a) wyrażania przez państwa członkowskie spoza strefy euro zainteresowania zostaniem sprawozdającymi państwami członkowskimi na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13); b) oceny przez EBC takich deklaracji zainteresowania; oraz c) uznania państwa członkowskiego spoza strefy euro za sprawozdające państwo członkowskie. Konieczne jest również ustanowienie procedur dotyczących ewentualnego zawieszenia oraz zaprzestania uznawania państwa członkowskiego spoza strefy euro za sprawozdające państwo członkowskie.
(7) Warunki dostępu KBC spoza strefy euro do danych dotyczących ekspozycji kredytowych zgromadzonych przez EBC, KBC strefy euro i sprawozdające państwa członkowskie spoza strefy euro oraz ich wykorzystania przez KBC spoza strefy euro, a także warunki dostępu EBC, KBC strefy euro i KBC sprawozdających państw członkowskich spoza strefy euro do danych zgromadzonych przez sprawozdające państwa członkowskie spoza strefy euro na podstawie odpowiednich przepisów krajowych, jak i warunki wykorzystania takich danych przez EBC, KBC strefy euro i KBC sprawozdających państw członkowskich spoza strefy euro, wymagają ustanowienia w odrębnym prawnie wiążącym porozumieniu. Warunki te powinny uwzględniać właściwe postanowienia rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 8 .
(8) Decyzja o uznaniu państwa członkowskiego spoza strefy euro za sprawozdające państwo członkowskie będzie zatem uzależniona od istnienia prawnie wiążącego porozumienia regulującego wzajemne relacje pomiędzy KBC spoza strefy euro, EBC a KBC strefy euro w zakresie wymiany danych dotyczących ekspozycji kredytowych, a także inne istotne kwestie, w tym ochronę poufności informacji oraz kwestię ograniczeń w wykorzystywaniu lub przekazywaniu danych dotyczących ekspozycji kredytowych, np. w kontekście systemów przekazywania informacji zwrotnej ustanowionych na podstawie art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.214.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2019/20 (2019/1348) w sprawie procedury uznawania państw członkowskich spoza strefy euro za sprawozdające państwa członkowskie na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/867 w sprawie zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego |
Data aktu: | 18/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 16/08/2019 |
Data wejścia w życie: | 05/09/2019 |