Ograniczenia czasowych dotyczących ustaleń w zakresie leasingu statków powietrznych z załogą. Bruksela.2019.08.27.

UMOWA
w sprawie ograniczeń czasowych dotyczących ustaleń w zakresie leasingu statków powietrznych z załogą

STANY ZJEDNOCZONE AMERYKI (zwane dalej "Stanami Zjednoczonymi"), UNIA EUROPEJSKA, ISLANDIA oraz KRÓLESTWO NORWEGII (zwane dalej "Norwegią"),

UZNAJĄC korzyści płynące z promowania elastyczności, uczciwych możliwości i równych szans w odniesieniu do umów operacyjnych zawieranych przez przedsiębiorstwa lotnicze na podstawie art. 10 ust. 9 Umowy o transporcie lotniczym między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, podpisanej w dniach 25 i 30 kwietnia 2007 r., zmienionej Protokołem zmieniającym Umowę o transporcie lotniczym między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, podpisanym w dniu 24 czerwca 2010 r. (zwaną dalej "ATA USA-UE"), i stosowanych zgodnie z Umową o transporcie lotniczym między Stanami Zjednoczonymi Ameryki, Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, Islandią i Królestwem Norwegii, podpisaną w dniach 16 i 21 czerwca 2011 r. (zwanej dalej "czterostronną ATA");

UZNAJĄC kompleksowe stosunki w dziedzinie lotnictwa między Stronami, regulowane ATA USA-UE i czterostronna ATA oraz ścisłą współpracę między Stronami, rozwijaną w kontekście tych umów;

POTWIERDZAJĄC, że wspólnym celem Stron jest zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa i ochrony w międzynarodowym transporcie lotniczym, co odzwierciedlają podobne ramy regulacyjne;

UZNAJĄC, że warunki społeczne i gospodarcze Stron w odniesieniu do międzynarodowego transportu lotniczego są porównywalne; oraz

ZDECYDOWANE promować elastyczność uzgodnień operacyjnych między przedsiębiorstwami lotniczymi w zakresie leasingu statków powietrznych z załogą, zgodnie z postanowieniami ATA USA-UE, w tym zgodnie z postanowieniami czterostronnej ATA, poprzez wzajemne zniesienie ograniczeń czasowych w tych umowach, bez innych zmian w odniesieniu do stosowania tych umów;

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Definicje

Na użytek niniejszej Umowy, termin:

1)
"europejskie przedsiębiorstwa lotnicze" oznaczają przedsiębiorstwa lotnicze Unii Europejskiej i jej państw członkowskich, Islandii i Norwegii, które są upoważnione do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych zgodnie z art. 4 ATA USA-UE, w tym zgodnie z postanowieniami czterostronnej ATA;
2)
"Strona" oznacza Stany Zjednoczone, Unię Europejską, Islandię lub Norwegię;
3)
"przedsiębiorstwa lotnicze USA" oznaczają przedsiębiorstwa lotnicze Stanów Zjednoczonych Ameryki, upoważnione do wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych zgodnie z art. 4 ATA USA-UE, w tym zgodnie z postanowieniami czterostronnej ATA;
4)
"leasing z załogą" oznacza wszelkie ustalenia między dwoma przedsiębiorstwami lotniczymi dotyczące udostępniania statków powietrznych z załogą na potrzeby wykonywania międzynarodowych przewozów lotniczych.
Artykuł  2

Ograniczenia czasowe

1. 
Żadna ze Stron nie nakłada, w tym na mocy przepisów ustawowych lub wykonawczych, ograniczeń czasowych na jakiejkolwiek formy leasingu z załogą na podstawie art. 10 ust. 9 ATA USA-UE, w tym również na podstawie czterostronnej ATA, pod warunkiem że taki leasing z załogą jest zgodny ze wszystkimi warunkami wspomnianego art. 10 ust. 9.
2. 
Ust. 1 nie może być interpretowany jako ograniczenie prawa Stron do stosowania w inny sposób swoich przepisów ustawowych i wykonawczych w odniesieniu do umów leasingu z załogą dotyczących ich przedsiębiorstw lotniczych oraz przedsiębiorstw lotniczych państw, które nie są Stronami niniejszej Umowy.
Artykuł  3

Konsultacje

Każda ze Stron może w dowolnym czasie zwrócić się do dowolnej Strony lub Stron o konsultacje dotyczące wszelkich kwestii związanych z niniejszą Umową. Konsultacje takie rozpoczynają się w najwcześniejszym możliwym terminie, nie później jednak niż 60 dni od dnia otrzymania wniosku przez drugą umawiającą się Stronę lub, w stosownych przypadkach, od dnia otrzymania wniosku przez wszystkie pozostałe Strony, chyba że uzgodniono inaczej. Takie konsultacje mogą być prowadzone przy okazji posiedzenia wspólnego komitetu, o którym mowa w art. 18 ATA USA-UE.

Artykuł  4

Przegląd

W stosownych przypadkach Strony dokonują przeglądu wdrożenia niniejszej umowy. Taki przegląd może mieć miejsce przy okazji posiedzenia wspólnego komitetu, o którym mowa w art. 18 ATA USA-UE.

Artykuł  5

Rozstrzyganie sporów

1. 
Wszelkie spory związane z niniejszą umową, które nie zostaną rozstrzygnięte w drodze konsultacji na podstawie art. 3, mogą za porozumieniem Stron sporu zostać przekazane do rozstrzygnięcia osobie lub organowi. Jeżeli Strony sporu nie osiągną porozumienia w tej kwestii, na wniosek jednej ze Stron sporu zostaje przekazany do arbitrażu przy zastosowaniu procedur przewidzianych w art. 19 ust. 2-8 ATA USA-UE, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w tych przepisach.
2. 
W przypadku sporu dotyczącego:
a)
dwóch Stron niniejszej Umowy, jeżeli termin "Strona" lub "Strony" w art. 19 ust. 2-8 ATA USA-EU jest stosowany w kontekście tego rodzaju sporu w ramach niniejszej Umowy, oznacza on Stronę lub Strony sporu w ramach niniejszej Umowy;
b)
więcej niż dwóch Stron niniejszej umowy, w kontekście uczestnictwa w postępowaniu opisanym w niniejszym artykule jedna lub obie strony sporu mogą obejmować znaczeniowo kilka Stron niniejszej Umowy. W przypadku takiego sporu w kontekście niniejszej Umowy, wszelkie odniesienia do "Strony" w art. 19 ust. 2-8 ATA USA-UE, stosowane w odniesieniu do tego sporu, oznaczają jedną Stronę sporu w ramach niniejszej Umowy, a wszelkie odniesienia do "Stron" oznaczają, w odniesieniu do tego sporu, obie Strony sporu w ramach niniejszej Umowy.
3. 
W odniesieniu do sporu w ramach niniejszej Umowy określenie "niniejsza umowa", w art. 19 ust. 3 i 7 ATA USA-UE, oznacza niniejszą Umowę w sprawie ograniczeń czasowych dotyczących ustaleń w zakresie leasingu statków powietrznych z załogą między Stanami Zjednoczonymi Ameryki, Unią Europejską, Islandią i Królestwem Norwegii.
4. 
W odniesieniu do sporu w ramach niniejszej Umowy odniesienie do "państwa członkowskiego" w art. 19 ust. 2 ATA USA-UE obejmuje Islandię i Norwegię.
Artykuł  6

Rejestracja w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)

Sekretariat Rady Unii Europejskiej rejestruje niniejszą Umowę oraz wszystkie jej zmiany w Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego.

Artykuł  7

Wejście w życie, tymczasowe stosowanie, okres obowiązywania i wypowiedzenie

1. 
Niniejsza umowa wchodzi w życie po upływie jednego miesiąca od daty ostatniej noty przekazanej w ramach wymiany not dyplomatycznych między Stronami, potwierdzającej zakończenie wszystkich procedur koniecznych do wejścia w życie niniejszej Umowy.
2. 
Strony uzgadniają, że do czasu jej wejścia w życie Stany Zjednoczone i Unia Europejska będą stosować tymczasowo niniejszą Umowę począwszy od daty jej podpisania przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską, oraz przez Norwegię i Islandię, począwszy od daty tymczasowego stosowania niniejszej Umowy przez Stany Zjednoczone i Unię Europejską, albo daty podpisania jej przez Unię Europejską i to państwo, w zależności od tego, która z tych dat przypada później.
3. 
Zarówno Stany Zjednoczone jak i Unia Europejska mogą w dowolnym momencie powiadomić pisemnie drogą dyplomatyczną pozostałe Strony o swej decyzji wypowiedzenia niniejszej Umowy lub zakończenia jej tymczasowego stosowania zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu. Kopię powiadomienia przesyła się jednocześnie ICAO. Niniejsza Umowa wygasa lub przestaje być tymczasowo stosowana o północy czasu GMT 90 dni od daty jej pisemnego wypowiedzenia, chyba że przed upływem tego terminu powiadomienie o wypowiedzeniu zostanie wycofane za porozumieniem Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej.
4. 
Zarówno Islandia, jak i Norwegia mogą w dowolnym momencie powiadomić pisemnie drogą dyplomatyczną pozostałe Strony o podjęciu decyzji o wypowiedzeniu niniejszej Umowy lub zakończeniu jej tymczasowego stosowania zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu. Kopię powiadomienia przesyła się jednocześnie ICAO. Wypowiedzenie staje się skuteczne lub umowa przestaje być tymczasowo stosowana o północy czasu GMT 90 dni od daty pisemnego wypowiedzenia, chyba że przed upływem tego terminu powiadomienie o wypowiedzeniu zostanie wycofane za porozumieniem Strony, która je przesłała, Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej.
5. 
Niezależnie od wszelkich innych postanowień niniejszego artykułu, jeżeli ATA USA-UE zostanie wypowiedziana lub Strony tej umowy przestaną ją tymczasowo stosować, niniejsza umowa wygaśnie jednocześnie.
6. 
Niezależnie od wszelkich innych postanowień niniejszego artykułu, jeżeli czterostronna ATA zostanie wypowiedziana zgodnie z art. 3 ust. 1 tej umowy, jeżeli Strony tej umowy przestaną ją tymczasowo stosować, lub jeżeli umowa ta zostanie wypowiedziana przez Norwegię lub Islandię zgodnie z jej art. 3 ust. 3, niniejsza Umowa wygasa w odniesieniu do Norwegii lub Islandii w tym samym dniu, w którym wypowiedzenie lub rozwiązanie czterostronnej ATA stanie się skuteczne w odniesieniu do tej Strony lub Stron.
7. 
Niezależnie od wszelkich innych postanowień niniejszego artykułu, jeżeli Norwegia lub Islandia wycofają się z czterostronnej ATA zgodnie z art. 3 ust. 2 tej umowy, niniejsza Umowa wygaśnie w odniesieniu do Strony lub Stron wycofujących się z czterostonnej ATA w tym samym dniu, w którym wycofanie z czterostronnej ATA stanie się skuteczne w odniesieniu do tej Strony lub Stron.

W DOWÓD CZEGO niniejszą umowę podpisują niżej wymienieni, należycie upoważnieni pełnomocnicy.

Sporządzono w Brukseli, w czterech jednobrzmiących egzemplarzach w języku angielskim, dnia dwudziestego siódmego sierpnia roku dwa tysiące dziewiętnastego.

podpisy usunięto

WSPÓLNA DEKLARACJA

Przedstawiciele Stanów Zjednoczonych, Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii potwierdzają, że Umowę w sprawie ograniczeń czasowych dotyczących ustaleń w zakresie leasingu statków powietrznych z załogą, która ma zostać podpisana wyłącznie w języku angielskim, należy uznać za autentyczną w innych wersjach językowych, jak przewidziano w wymianie listów między Stronami.

Niniejsze wspólne oświadczenie stanowi integralną część Umowy.

podpisy usunięto

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.245.3

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Ograniczenia czasowych dotyczących ustaleń w zakresie leasingu statków powietrznych z załogą. Bruksela.2019.08.27.
Data aktu: 25/09/2019
Data ogłoszenia: 25/09/2019
Data wejścia w życie: 01/01/1970