Antonio TAJANI | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja III - Komisja i agencjewykonawcze
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Wykonanie budżetu na rok 2017 i osiągnięte wyniki
Poświadczenie wiarygodności przez Trybunał Obrachunkowy
Dochody
Zarządzanie budżetem i finansami
ZARZĄDZANIE DZIELONE
pozytywnie ocenia sposób, w jaki Komisja wspierała Grecję w realizacji i zakończeniu projektów unijnych;
Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Udane działania
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Zasoby naturalne
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
ZARZĄDZANIE BEZPOŚREDNIE
Badania naukowe i innowacje
Udane działania
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Globalny wymiar Europy
Przykłady udanych działań
Zasadnicze kwestie wymagające poprawy
Środowisko, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Transport i turystyka
Kultura i edukacja
ZARZĄDZANIE POŚREDNIE I INSTRUMENTY FINANSOWE
EFIS
Obszar badań naukowych
Fundusze powiernicze
Instrument Pomocy dla Turcji
Międzynarodowej Grupy ds. Zarządzania (IMG)
Administracja
Procedura mianowania sekretarza generalnego Komisji
Szkoły Europejskie
Działania podjęte w następstwie udzielenia Komisji absolutorium za 2016 r.
Sprawy różne
Lata 2014-2017: w jaki sposób Parlament Europejski przyczynił się i wciąż się przyczynia do ustanowienia struktur należytego zarządzania finansami w Komisji i w państwach członkowskich
Budżetowanie wynikowe i kontrola wykonania zadań
Zintegrowane ramy kontroli wewnętrznej
Badania naukowe
Fundusze strukturalne
Rolnictwo
Migracja
Sprawy zagraniczne Unii
Administracja
Zalecenia na przyszłość
Sprawozdawczość
Obliczanie poziomu błędu i sprawozdawczość dotycząca poziomu błędu
Terminowa absorpcja a osiąganie wyników
Konflikty interesów, praworządność, zwalczanie nadużyć finansowych i korupcji
w sprawie sprawozdań specjalnych Trybunału Obrachunkowego w kontekście absolutorium dla Komisji za rok budżetowy 2017
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2017 "Warunki wstępne i rezerwa na wykonanie w obszarze spójności - instrumenty innowacyjne, lecz jeszcze nieskuteczne"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 19/2017 pt. "Procedury przywozu - luki w ramach prawnych i nieskuteczne wdrażanie wpływają negatywnie na interesy finansowe UE",
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 20/2017 pt. "Instrumenty gwarancji kredytowych finansowane przez UE - rezultaty są pozytywne, konieczne jest jednak lepsze ukierunkowanie na beneficjentów i skoordynowanie z systemami krajowymi"
"20. wskazuje na rosnące w okresie 2014-2020 wykorzystywanie instrumentów finansowych zasadniczo złożonych z kredytów, instrumentów kapitałowych, gwarancji oraz instrumentów opartych na podziale ryzyka w ramach zarządzania pośredniego; wskazuje ponadto, że grupa Europejskiego Banku Inwestycyjnego zarządzała niemal wszystkimi instrumentami finansowymi pośrednio; uważa, że informacje dotyczące osiągniętych wyników nie są wystarczające do oceny tych instrumentów, w szczególności w odniesieniu do ich wpływu społecznego i środowiskowego; podkreśla, że instrumenty finansowe mogą stanowić uzupełnienie dotacji, lecz nie powinny ich zastępować;"
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 22/2017 pt. "Misje obserwacji wyborów - w odpowiedzi na zalecenia podejmowane są wprawdzie odpowiednie działania, ale potrzebne jest lepsze monitorowanie"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2017 pt. "Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - prace nad stanowiącym wyzwanie stworzeniem unii bankowej zostały rozpoczęte, ale wciąż pozostaje wiele do zrobienia"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 1/2018 pt. "Wspólna inicjatywa wsparcia projektów w regionach europejskich (JASPERS) - czas na lepsze ukierunkowanie działania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2018 pt. "Skuteczność zarządzania kryzysowego EBC w odniesieniu do banków"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 3/2018 pt. "Kontrola procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2018 pt. "Pomoc UE dla Mjanmy/Birmy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 5/2018 pt. "Energia ze źródeł odnawialnych na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich - istnieje istotna potencjalna synergia, lecz w większości przypadków nie została ona wykorzystana"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 6/2018 pt. "Swobodny przepływ pracowników - zapewniono podstawową swobodę, lecz lepsze ukierunkowanie środków UE ułatwiłoby mobilność pracowników"
Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 7/2018 pt. "Unijna pomoc przedakcesyjna dla Turcji - jak dotąd przyniosła jedynie ograniczone rezultaty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 8/2018 pt. "Unijne wsparcie dla inwestycji produkcyjnych w przedsiębiorstwach - wymagany większy nacisk na trwałość"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 9/2018 pt. "Partnerstwa publiczno-prywatne w UE - znaczne niedociągnięcia i ograniczone korzyści"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 10/2018 pt. "System płatności podstawowej dla rolników - funkcjonuje sprawnie, lecz w niewielkim stopniu przyczynia się do uproszczenia, ukierunkowania i konwergencji poziomów pomocy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 11/2018 pt. "Nowe formy finansowania projektów w zakresie rozwoju obszarów wiejskich - rozwiązania prostsze, lecz nieukierunkowane na rezultaty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 12/2018 pt. "Sieci szerokopasmowe w państwach członkowskich - pomimo poczynionych postępów nie wszystkie cele strategii »Europa 2020« zostaną osiągnięte"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 13/2018 pt. "Przeciwdziałanie radykalizacji postaw prowadzącej do terroryzmu - Komisja odpowiedziała na potrzeby państw członkowskich, ale nie uniknęła pewnych niedociągnięć dotyczących koordynacji i oceny"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 14/2018 pt. "Europejskie centra doskonałości ds. substancji chemicznych, biologicznych, radiologicznych i jądrowych - niezbędne są dalsze postępy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 15/2018 pt. "Wzmocnienie zdolności sił bezpieczeństwa wewnętrznego w Nigrze i Mali - ograniczone i powolne postępy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 16/2018 pt. "Przegląd ex post ustawodawstwa UE - system dobrze ugruntowany, lecz niekompletny"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 17/2018 pt. "Działania Komisji i państw członkowskich podjęte w okresie programowania 2007-2013 w celu zwiększenia poziomu absorpcji środków nie były wystarczająco skoncentrowane na rezultatach"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 18/2018 pt. "Czy osiągnięto główny cel części zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu?"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 19/2018 pt. "Europejska sieć kolei dużych prędkości - nieefektywny i fragmentaryczny system zamiast realnego rozwiązania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 20/2018 pt. "Afrykańska architektura pokoju i bezpieczeństwa - potrzeba przekierowania wsparcia UE"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 21/2018 pt. "Wybór i monitorowanie projektów finansowanych w ramach EFRR i EFS w latach 2014-2020 są nadal ukierunkowane głównie na produkty"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 22/2018 pt. "Mobilność w ramach programu Erasmus+ - miliony uczestników i wielowymiarowa europejska wartość dodana, ale pomiar wyników wymaga udoskonalenia"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 23/2018 pt. "Zanieczyszczenie powietrza - nasze zdrowie nadal nie jest wystarczająco chronione"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 24/2018 pt. "Wykorzystanie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla oraz innowacyjnych odnawialnych źródeł energii w projektach demonstracyjnych na skalę komercyjną w UE - w ostatnim dziesięcioleciu nie zostały osiągnięte zamierzone postępy"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 25 pt. "Dyrektywa powodziowa -nastąpiły postępy w ocenie ryzyka, jednak wymagana jest poprawa planowania i wdrażania"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 26/2018 pt. "Szereg opóźnień we wdrażaniu informatycznych systemów celnych - jak do nich doszło?"
Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 31 pt. "Dobrostan zwierząt w UE - zmniejszanie dystansu między ambitnymi celami a praktycznym wdrażaniem"
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.249.29 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja III - Komisja i agencje wykonawcze. |
Data aktu: | 26/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2019 |