uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 4 lit. a) i b),
(1) Rozporządzenie (UE) nr 649/2012, które zostało przyjęte dnia 4 lipca 2012 r., wdraża konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 2 (zwaną dalej "konwencją rotterdamską"). Rozporządzenie to jest wersją przekształconą rozporządzenia (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i zastąpiło to rozporządzenie ze skutkiem od dnia 1 marca 2014 r. Rozporządzenie (WE) nr 689/2008 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 73/2013 4 , które zostało przyjęte dnia 25 stycznia 2013 r., ale zaczęło być stosowane dopiero z dniem 1 kwietnia 2013 r. Zmiany określone w rozporządzeniu (UE) nr 73/2013 nie zostały należycie odzwierciedlone w rozporządzeniu (UE) nr 649/2012. W związku z tym, w celu zapewnienia jasności prawa i jego spójności, w załącznikach do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 należy formalnie uwzględnić zmiany określone w rozporządzeniu (UE) nr 73/2013.
(2) Decyzją 2008/934/WE 5 Komisja postanowiła nie włączać substancji acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit jako substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 6 , skutkiem czego zakazano stosowania tych substancji jako pestycydów, a zatem substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Dodanie acetochloru, asulamu, chloropikryny i propargitu do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 zostało jednak zawieszone ze względu na nowy wniosek o włączenie tych substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, złożony na podstawie art. 13 rozporządzenia Komisji (WE) nr 33/2008 7 . W związku z tym nowym wnioskiem przyjęto rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1372/2011 8 , (UE) nr 1045/2011 9 , (UE) nr 1381/2011 10 i (UE) nr 943/2011 11 , w drodze których Komisja postanowiła nie zatwierdzać substancji, odpowiednio, acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit jako substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 12 , skutkiem czego nadal obowiązuje zakaz ich stosowania jako pestycydów. Substancje acetochlor, asulam, chloropikryna i propargit należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(3) Decyzją 2008/934/WE Komisja postanowiła nie włączać substancji flufenoksuron jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a decyzją 2012/77/UE 13 postanowiła nie włączać tej substancji jako substancji czynnej do załącznika I, IA ani IB do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 14 do celów jej stosowania w produktach typu 18. W związku z tym stosowanie flufenoksuronu jako pestycydu zostało objęte surowym ograniczeniem i substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Dodanie flufenoksuronu do załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 zostało jednak zawieszone ze względu na nowy wniosek o włączenie tej substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/ EWG, złożony na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. W wyniku tego nowego wniosku przyjęto rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 942/2011 15 , w drodze którego Komisja postanowiła nie zatwierdzać flufenoksuronu jako substancji czynnej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009. Substancję flufenoksuron należy zatem dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(4) Decyzją 2012/257/UE 16 Komisja postanowiła nie włączać substancji naled do celów jej stosowania w produktach typu 18 do załącznika I, IA ani IB do dyrektywy 98/8/WE, a decyzją 2005/788/WE 17 postanowiła nie włączać tej substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W związku z tym stosowanie naledu jako pestycydu zostało zakazane i substancję tę należy dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(5) W drodze decyzji 2009/65/WE 18 , 2009/859/WE 19 i 2008/769/WE 20 Komisja postanowiła nie włączać odpowiednio kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu jako substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. W związku z tym stosowanie tych substancji jako pestycydów zostało zakazane i substancje te należy dodać do wykazów chemikaliów w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012. Dodanie kwasu 2-naftylooksyoctowego, difenyloaminy i propanilu do części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 jednak zawieszono z powodu nowego wniosku o ich włączenie do załącznika I do dyrektywy 91/414/ EWG, złożonego na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 33/2008. W związku z tym nowym wnioskiem przyjęto rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1127/2011 21 , (UE) nr 578/2012 22 i (UE) nr 1078/2011 23 , w drodze których Komisja postanowiła nie zatwierdzać substancji, odpowiednio, kwas 2-naftylooksyoctowy difenyloamina i propanil jako substancji czynnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009, skutkiem czego nadal obowiązuje zakaz ich stosowania jako pestycydów. Substancje kwas 2-naftylooksyoctowy, difenyloamina i propanil należy zatem dodać do wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(6) Pozycja dotycząca dichlorfosu w wykazach chemikaliów zawartych w częściach 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 powinna zostać zmieniona w celu uwzględnienia decyzji Komisji 2012/254/UE 24 dotyczącej niewłączania dichlorfosu do załącznika I, IA ani IB do dyrektywy 98/8/WE, czego skutkiem jest zakaz stosowania dichlorfosu jako pestycydu.
(7) W drodze rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 582/2012 25 i (UE) nr 359/2012 26 Komisja zatwierdziła odpowiednio substancje bifentryna i metam, skutkiem czego substancje te nie są już objęte zakazem stosowania jako pestycydów. Należy zatem skreślić substancje bifentrynę i metam z części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(8) Podczas piątego posiedzenia Konferencji Stron konwencji rotterdamskiej w czerwcu 2011 r. do załącznika III do tej konwencji postanowiono włączyć substancje alachlor, aldikarb i endosulfan, skutkiem czego substancje te zostały objęte procedurą zgody po uprzednim poinformowaniu zgodnie z konwencją. Należy je zatem usunąć z wykazu chemikaliów w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012 i dodać do wykazu chemikaliów w części 3 tego załącznika.
(9) Substancję cyjanoamid należy usunąć z części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 649/2012, ponieważ przedstawiono dowody, że decyzja Komisji 2008/745/WE 27 o niewłączeniu cyjanoamidu do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG nie stanowi surowego ograniczenia stosowania tej substancji na poziomie kategorii "pestycydy", zważywszy, że cyjanoamid ma istotne zastosowania w podkategorii "pozostałe pestycydy, w tym produkty biobójcze". Cyjanoamid został zidentyfikowany i zgłoszony do oceny na podstawie dyrektywy 98/8/WE. Produkty biobójcze zawierające cyjanoamid mogą być zatem w dalszym ciągu dopuszczone przez państwa członkowskie zgodnie z ich przepisami krajowymi, do czasu podjęcia decyzji na podstawie wspomnianej dyrektywy.
(10) W następstwie decyzji podjętej zgodnie z Konwencją sztokholmską w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych dotyczącej ujęcia substancji endosulfan w części 1 załącznika A do tej konwencji substancję tę włączono do części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 28 . Należy zatem dodać substancję endosulfan do części 1 załącznika V do rozporządzenia (UE) nr 649/2012.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 649/2012.
(12) Ponieważ w praktyce zmiany określone w niniejszym rozporządzeniu zostały już wdrożone przez właściwe organy i podmioty gospodarcze zgodnie z założeniem, że rozporządzenie (UE) nr 649/2012 zostało zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) nr 73/2013, powinny one obowiązywać z mocą wsteczną od dnia 1 marca 2014 r., tj. od dnia, w którym zaczęto stosować rozporządzenie (UE) nr 649/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.260.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1701 z dnia 23 lipca 2019 r zmieniające załączniki I i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 dotyczącego wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów |
Data aktu: | 23/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 14/10/2019, 01/03/2014 |