uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 2 i decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE 3 zebrano, w ramach tzw. nowych ram prawnych, wszystkie elementy potrzebne do skutecznego funkcjonowania kompleksowych ram prawnych zapewniających bezpieczeństwo produktów przemysłowych i ich zgodność oraz do prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku. Jednym z głównych celów nowych ram prawnych jest zapewnienie solidnej i wiarygodnej oceny zgodności produktów w Unii. W rozporządzeniu (WE) nr 765/2008 ustanowiono podstawę prawną akredytacji i nadzoru rynku. Decyzją nr 768/2008/WE dokonano konsolidacji instrumentów technicznych unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego, a w szczególności kryteriów wyznaczania jednostek oceniających zgodność, jak również procedur oceny zgodności i zasad ich stosowania. W decyzji nr 768/2008/WE przewidziano wymóg, zgodnie z którym prawodawstwo Unii harmonizujące warunki wprowadzania do obrotu produktów musi zawierać w możliwie największym stopniu przepisy odniesienia określone w załączniku I do tej decyzji.
(2) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 765/2008 w przypadku krajowych jednostek akredytujących, które wykazują zgodność z kryteriami określonymi w odpowiedniej normie zharmonizowanej, do której odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, poprzez odbycie pomyślnej oceny wzajemnej na podstawie art. 10 rozporządzenia (WE) nr 765/2008, istnieje domniemanie, że spełniają one wymagania określone w art. 8 tego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 2 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 765/2008 akredytacja oznacza "poświadczenie przez krajową jednostkę akredytującą, że jednostka oceniająca zgodność spełnia wymagania określone w normach zharmonizowanych oraz - w stosownych przypadkach - wszelkie dodatkowe wymagania, w tym wymagania określone w odpowiednich systemach sektorowych konieczne do realizacji określonych czynności związanych z oceną zgodności".
(4) Przepisy Unii, do których włączono przepisy odniesienia zawarte w załączniku I do decyzji nr 768/2008/WE, przewidują - w niektórych przypadkach - interwencję zewnętrznych jednostek oceniających zgodność w odpowiednich procedurach oceny zgodności. Ponadto wszystkie takie przepisy - poprzez włączenie do nich art. R17 i R18 załącznika I do decyzji nr 768/2008/WE - określają wymogi, które jednostki oceniające zgodność muszą spełniać, oraz stanowią, że w przypadku jednostki oceniającej zgodność, która wykaże swoją zgodność z kryteriami określonymi w odpowiednich normach zharmonizowanych lub ich częściach, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, istnieje domniemanie, że spełnia ona wymogi określone w tym akcie Unii, w zakresie, w jakim mające zastosowanie normy zharmonizowane obejmują te wymogi.
(5) Istnieją również przepisy Unii, do których nie włączono art. R17 załącznika I do decyzji nr 768/2008/WE. Wymagają one jednak interwencji zewnętrznej jednostki oceniającej zgodność oraz przewidują akredytację tych jednostek zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 765/2008 w celu wykazania kompetencji tych jednostek. Na przykład w art. 2 pkt 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 4 zdefiniowano "weryfikatora środowiskowego" jako jednostkę oceniającą zgodność, określoną w rozporządzeniu (WE) nr 765/2008, lub dowolny związek lub grupę takich jednostek, które uzyskały akredytację zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
(6) Pismem M/417 z dnia 4 grudnia 2007 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) i Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) z wnioskiem o ukończenie prac nad zharmonizowanymi normami na potrzeby nowych ram prawnych (zmiana nowego podejścia) oraz sektorowych systemów certyfikacji, przy czym za niezbędne do wdrożenia nowych ram prawnych uznano w szczególności normy europejskie obejmujące akredytację, ocenę zgodności czy zapewnienie jakości. Mandat ten obejmuje zarówno istniejące, jak i przyszłe normy. W tym kontekście Komisja zleciła tym organizacjom wskazanie wszystkich norm międzynarodowych, które są istotne z punktu widzenia nowych ram prawnych lub niektórych sektorowych systemów certyfikacji, oraz przyjęcie ich na szczeblu europejskim jako normy europejskie. W związku z tym w zakres mandatu wchodzą normy europejskie opracowane na potrzeby rozporządzenia (WE) nr 765/2008, aktów Unii, do których włączono przepisy odniesienia zawarte w załączniku I do decyzji 768/2008/WE, oraz rozporządzenia (WE) nr 1221/2009.
(7) Na podstawie wniosku M/417 z dnia 4 grudnia 2007 r. CEN i CENELEC ukończyły prace nad normą zharmonizowaną EN ISO 19011:2018 - Wytyczne dotyczące auditowania systemów zarządzania poprzez przyjęcie normy międzynarodowej ISO 19011:2018 jako równoważnej normy europejskiej EN ISO 19011:2018.
(8) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy norma EN ISO 19011:2018 opracowana przez CEN jest zgodna z wnioskiem M/417 z dnia 4 grudnia 2007 r.
(9) Norma EN ISO 19011:2018 spełnia wymogi, które ma obejmować i które określono w rozporządzeniach (WE) nr 765/2008, (WE) nr 1221/2009 i aktach Unii, do których włączono przepisy odniesienia określone w załączniku I do decyzji 768/2008/WE. W szczególności spełnia ona wymogi dotyczące jednostek oceniających zgodność zawarte w art. R17 załącznika I do decyzji 768/2008/WE do celów przeprowadzania audytów w kontekście procedur oceny zgodności określonych w tej decyzji. Należy zatem opublikować odniesienia do tej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Norma EN ISO 19011:2018 stanowi zmienioną wersję normy EN ISO 19011:2011, do której odniesienie opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 5 , i w związku z tym ją zastępuje. Należy zatem wycofać odniesienie do normy zharmonizowanej EN ISO 19011:2011 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby zapewnić podmiotom gospodarczym i zewnętrznym jednostkom oceniającym zgodność niezbędny czas na dostosowanie ich systemów zarządzania i metod audytu do zmienionej normy zharmonizowanej, należy odroczyć wycofanie odniesienia do normy EN ISO 19011:2011.
(11) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.263.36 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1729 w sprawie zharmonizowanej normy w zakresie oceny zgodności opracowanej na potrzeby rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 i (WE) nr 1221/2009, dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz aktów Unii, do których włączono przepisy odniesienia ustanowione w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE |
Data aktu: | 15/10/2019 |
Data ogłoszenia: | 16/10/2019 |
Data wejścia w życie: | 16/10/2019 |