uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 199c ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 199c dyrektywy 2006/112/WE zezwala państwom członkowskim, w drodze odstępstwa od art. 193 tej dyrektywy oraz pod pewnymi warunkami na wprowadzenie, do dnia 30 czerwca 2022 r., ogólnego mechanizmu odwrotnego obciążenia (zwanego dalej "GRCM") w odniesieniu do nietransgranicznych dostaw towarów i usług, przewidującego, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest podatnik, na rzecz którego dokonywane są wszystkie dostawy towarów lub usług, których wartość przekracza próg wynoszący 17 500 EUR na transakcję.
(2) W pismach, które wpłynęły do Komisji w dniach 21 stycznia 2019 r. i 22 marca 2019 r., Czechy zwróciły się z wnioskiem o upoważnienie do stosowania GRCM.
(3) Luka w podatku VAT w Czechach wyniosła w 2014 r. 16,14 % całkowitej kwoty zobowiązań z tytułu VAT, zgodnie z metodą i danymi liczbowymi określonymi w sprawozdaniu końcowym Komisji z 2016 r. z dnia 23 sierpnia 2016 r. w sprawie luki w podatku VAT. Luka w podatku VAT w Czechach była zatem wyższa od wspólnotowej średniej luki w podatku VAT (10,4 %) o ponad 5 punktów procentowych.
(4) Zgodnie z oceną skutków towarzyszącą wnioskowi w sprawie dyrektywy Rady (UE) 2018/2057 2 , którą wprowadzono GRCM, oszustwa karuzelowe odpowiadały za ponad 25 % łącznej luki w podatku VAT w Czechach.
(5) Czechy przedstawiły Komisji szczegółowe informacje, z których wynika, że pomimo wdrożenia w Czechach szeregu środków kontroli, które zapewniły pozytywne wyniki, środki te nie były wystarczające do zwalczania oszustw karuzelowych. Współpraca administracyjna w dziedzinie VAT również okazała się niewystarczająca do zwalczania oszustw karuzelowych.
(6) Czechy przedstawiły Komisji szczegółowe informacje, z których wynika, że spodziewane zyski z przestrzegania przepisów prawa podatkowego i poboru podatków wynikające z wprowadzenia GRCM szacuje się na 10 mld koron czeskich (CZK). Czechy wykazały również, że oczekiwane dodatkowe obciążenie dla przedsiębiorstw i organów podatkowych wyniesie łącznie 604 mln CZK. Oczekiwane szacunkowe korzyści z przestrzegania przepisów prawa podatkowego i poboru podatków przewyższają zatem oczekiwane całkowite dodatkowe obciążenie dla przedsiębiorstw i organów podatkowych o co najmniej 25 %.
(7) Biorąc pod uwagę, że Czechy nie spodziewają się znaczącego całkowitego dodatkowego obciążenia dla przedsiębiorstw i organów podatkowych wynikającego z wprowadzenia mechanizmu GRCM, przedsiębiorstwa i organy podatkowe nie będą ponosiły kosztów przewyższających koszty ponoszone w wyniku stosowania innych środków kontrolnych.
(8) Czechy zwróciły się z wnioskiem o upoważnienie do stosowania GRCM od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.
(9) Czechy potwierdziły Komisji, że zostaną podjęte działania mające na celu poinformowanie podatników o wprowadzeniu GRCM za pomocą wiadomości e-mail, wykładów publicznych, dyskusji ze stowarzyszeniami przedsiębiorców, strony internetowej administracji oraz drukowanych lub elektronicznych materiałów promocyjnych.
(10) Czechy przedstawiły Komisji szczegółowy opis swoich obecnie obowiązujących mechanizmów kontroli VAT i potwierdziły, że obowiązujące środki, uzupełnione o specjalny kod GRCM, będą wystarczające do zapewnienia skutecznego funkcjonowania i monitorowania stosowania GRCM.
(11) Na podstawie informacji dostarczonych Komisji przez Czechy uznaje się, że Czechy spełniają warunki, o których mowa w art. 199c ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, oraz że wniosek przedłożony przez Czechy jest zgodny z wymogami określonymi w art. 199c ust. 3 tej dyrektywy. Należy zatem upoważnić Czechy do stosowania GRCM od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2022 r.
(12) Odstępstwo to nie będzie miało negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. LINTILÄ | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.293.101 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1903 upoważniająca Czechy do stosowania ogólnego mechanizmu odwrotnego obciążenia stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE |
Data aktu: | 08/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 14/11/2019 |