(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 listopada 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja nr 1313/2013/UE określa ramy prawne rescEU - rezerwy zdolności na szczeblu unijnym, stworzonej w celu zapewnienia pomocy w bardzo trudnych sytuacjach, w których wszystkie dostępne zdolności na szczeblu krajowym oraz zdolności państw członkowskich udostępnione w europejskiej puli ochrony ludności nie umożliwiają skutecznego reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/570 2 określono początkowy skład rescEU pod względem zdolności reagowania i wymogów dotyczących jakości. Początkowe zdolności rescEU obejmowały zdolności do gaszenia pożarów lasów z powietrza z wykorzystaniem samolotów i śmigłowców.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2 decyzji 1313/2013/UE zdolności rescEU należy określać z uwzględnieniem zidentyfikowanych i pojawiających się rodzajów ryzyka, ogólnych zdolności i braków na poziomie Unii. Jedną z dziedzin, na które należy położyć szczególny nacisk w ramach rescEU, jest pomoc medyczna w nagłych wypadkach.
(4) Przeprowadzona analiza zidentyfikowanych i pojawiających się zagrożeń, a także zdolności i luk na poziomie Unii wskazuje, że w dziedzinie pomocy medycznej w nagłych wypadkach istnieje zapotrzebowanie na zdolności rescEU w zakresie powietrznej ewakuacji medycznej ofiar klęsk i katastrof ("Medevac") oraz zdolności zapewniane przez zespoły ratownictwa medycznego typu 3 ("EMT typu 3").
(5) Aby zapobiegać wszelkiemu ryzyku przenoszenia zakażenia od pacjentów z chorobami wysoce zakaźnymi, trzeba zapewnić dwa różne rodzaje zdolności Medevac - do ewakuacji ofiar klęsk i katastrof z chorobami wysoce zakaźnymi oraz innych ofiar klęsk i katastrof z chorobami niezakaźnymi.
(6) Zespół ratownictwa medycznego ("EMT") jest zdolnym do rozmieszczenia zespołem złożonym z personelu medycznego i innego kluczowego personelu, przeszkolonym i przygotowanym do leczenia pacjentów, którzy ucierpieli wskutek klęski lub katastrofy. Światowa Organizacja Zdrowia wprowadziła klasyfikację zespołów ratownictwa medycznego z podziałem na trzy różne kategorie w zależności od poziomu opieki, jaki dany zespół oferuje. Jako że żadne państwo członkowskie nie dysponuje obecnie zdolnością w zakresie EMT typu 3, którą można by wykorzystać w odpowiedzi na wniosek rządu zwracającego się o ten poziom opieki klinicznej, stwierdza się istnienie luki w zdolności reagowania na poziomie Unii.
(7) Zdolności Medevac i zdolności w zakresie EMT typu 3 to zdolności, które umożliwiałyby reagowanie w przypadku poważnych w skutkach klęsk i katastrof o małym prawdopodobieństwie wystąpienia, i - w stosownych przypadkach oraz jeżeli zdolności te zostałyby zdefiniowane jako zdolności ustanowione w celu reagowania na mało prawdopodobne ryzyko o poważnych skutkach w drodze aktów wykonawczych przewidzianych w art. 32 lit. ha) decyzji 1313/2013/UE - Unia udzielałaby pełnej pomocy finansowej, aby zapewnić dostępność i możliwość rozmieszczenia takich zdolności.
(8) W celu wdrożenia art. 12 ust. 2 decyzji nr 1313/2013/UE należy uwzględnić w składzie rescEU zdolności w zakresie Medevac oraz EMT typu 3.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 4 decyzji nr 1313/2013/UE wymogi jakościowe dotyczące zdolności reagowania stanowiących część zdolności rescEU należy określić po konsultacji z państwami członkowskimi oraz w oparciu o uznane normy międzynarodowe, jeżeli takie normy już istnieją.
(10) Ze względu na brak uznanych międzynarodowych norm dotyczących zdolności do prowadzenia powietrznej ewakuacji medycznej, wymogi jakościowe dotyczące tego rodzaju zdolności powinny opierać się na istniejących ogólnych wymogach dotyczących modułów w ramach europejskiej puli ochrony ludności oraz na najlepszych praktykach w ramach mechanizmu unijnego. Wymogi jakościowe dotyczące EMT typu 3 powinny opierać się na normach minimalnych ustanowionych przez Światową Organizację Zdrowia.
(11) Aby zapewnić unijną pomoc finansową na rozwój takich zdolności zgodnie z art. 21 ust. 3 decyzji nr 1313/2013/UE, należy określić ich całkowite szacunkowe koszty. Całkowite szacunkowe koszty należy obliczyć z uwzględnieniem kategorii kosztów kwalifikowalnych określonych w załączniku IA do tej decyzji.
(12) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2019/570.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Christos STYLIANIDES | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.299.55 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/1930 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2019/570 w odniesieniu do zdolności reagowania rescEU |
Data aktu: | 18/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 20/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/11/2019 |