uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/2394 określono przepisy dotyczące współpracy między właściwymi organami, które zostały wskazane przez państwa członkowskie jako odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów prawa Unii w zakresie ochrony interesów konsumentów. Przepisy zawarte w tym rozporządzeniu obejmują między innymi przepisy dotyczące mechanizmu wzajemnej pomocy, skoordynowanych działań i zgłaszania ostrzeżeń w razie ewentualnego naruszenia tych przepisów. Państwa członkowskie i Komisja mogą również uprawniać inne podmioty do zgłaszania ostrzeżeń (zwanych w takich sytuacjach "ostrzeżeniami zewnętrznymi").
(2) Art. 35 rozporządzenia (UE) 2017/2394 zobowiązuje Komisję do ustanowienia i prowadzenia elektronicznej bazy danych na potrzeby wszelkiej prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia komunikacji między właściwymi organami, jednolitymi urzędami łącznikowymi i Komisją. Bezpośredni dostęp do elektronicznej bazy danych przysługuje właściwym organom, jednolitym urzędom łącznikowym i Komisji. Art. 35 tego rozporządzenia ustanawia ponadto wymóg, aby informacje przekazywane przez podmioty zgłaszające ostrzeżenia zewnętrzne były przechowywane i przetwarzane w tej samej bazie danych, lecz podmioty te nie mają dostępu do tej bazy. Ponadto, w przypadku gdy Europejski Urząd Nadzoru Bankowego jest proszony o występowanie w roli obserwatora zgodnie z art. 23 ust. 3 tego rozporządzenia, musi on mieć dostęp do elektronicznej bazy danych w takim ograniczonym celu, aby móc konsultować odnośną komunikację wyłącznie w trybie odczytu.
(3) Wielojęzyczny system wymiany informacji na rynku wewnętrznym ("IMI") ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 2 mógłby posłużyć za skuteczne narzędzie przy wdrażaniu przepisów dotyczących współpracy administracyjnej określonych w art. 11-23 (mechanizm wzajemnej pomocy i skoordynowane działania) oraz art. 26, 27 i 28 (ostrzeżenia, ostrzeżenia zewnętrzne i wymiana innych informacji istotnych dla wykrywania naruszeń) rozporządzenia (UE) 2017/2394. W związku z tym, aby objąć projektem pilotażowym na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 te przepisy regulujące współpracę administracyjną, przyjęta została decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/2212 3 . W związku z powyższym należy określić IMI jako system, który ma być stosowany do zapewnienia elektronicznej bazy danych do celów komunikacji prowadzonej na podstawie omówionych wyżej przepisów.
(4) Systemu IMI nie należy używać do celów innej komunikacji między właściwymi organami, jednolitymi urzędami łącznikowymi i Komisją na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/2394 (np. nie należy stosować tego systemu do komunikacji na temat akcji kontrolnych przewidzianych w art. 29 tego rozporządzenia), ponieważ wszelka inna komunikacja może być skuteczniej prowadzona przy użyciu innych środków technicznych.
(5) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i uniknąć niepotrzebnego powielania, rejestracja w IMI znajdujących się w danym państwie członkowskim właściwych organów, jednolitych urzędów łącznikowych i podmiotów zgłaszających ostrzeżenia zewnętrzne powinna stanowić przekazanie Komisji przez to państwo członkowskie informacji wymaganych zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. a) i b) tego rozporządzenia. Powyższe nie wpływa na ciążący na państwach członkowskich obowiązek przekazywania Komisji danych identyfikacyjnych i kontaktowych wyznaczonych przez nie podmiotów oraz przyszłych zmian dotyczących tych informacji.
(6) Zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) 2017/2394 właściwe organy mogą wykorzystać jako dowód wszelkie informacje, dokumenty, ustalenia, oświadczenia, potwierdzone kopie lub informacje wywiadowcze, przekazane im na mocy tego rozporządzenia, na tej samej podstawie co podobne dokumenty uzyskane w ich państwie członkowskim. W tym celu właściwe organy, jednolite urzędy łącznikowe i Komisja powinny móc automatycznie pobierać z elektronicznej bazy danych cyfrowo poświadczone streszczenie powiadomień, które ich dotyczą.
(7) W art. 13 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2394 określono wymóg, zgodnie z którym wnioski o wzajemną pomoc należy przesyłać do jednolitego urzędu łącznikowego w danym państwie członkowskim, który następnie ma obowiązek przesłać je do stosownego właściwego organu w tym państwie członkowskim. Opisana wyżej zasada koordynacji nie istnieje w odniesieniu do ostrzeżeń i innych informacji wysyłanych na podstawie art. 26, 27 i 28 tego rozporządzenia. W związku z tym w celu zapewnienia, aby ostrzeżenia i inne informacje przesyłane na podstawie wymienionych wyżej artykułów były dostępne tylko dla właściwych organów w państwie członkowskim, których dotyczy lub może dotyczyć dane naruszenie, należy zobowiązać państwa członkowskie do zlecenia albo ich jednolitemu urzędowi łącznikowemu albo przynajmniej jednemu z ich właściwych organów zadania polegającego na otrzymywaniu przychodzących informacji wysyłanych na podstawie podanych wyżej artykułów, i na przydzielaniu następnie tych informacji stosownemu właściwemu organowi w tym państwie członkowskim. Nie jest konieczne zlecanie tego zadania w odniesieniu do przychodzących informacji wysyłanych zgodnie z art. 15-23 rozporządzenia (UE) 2017/2394, gdyż skoordynowane działania są i tak podejmowane jedynie na podstawie ostrzeżeń zgłaszanych na podstawie art. 26 tego rozporządzenia.
(8) Art. 33 rozporządzenia (UE) 2017/2394 zawiera przepisy dotyczące wykorzystywania i ujawniania informacji przekazywanych w związku ze stosowaniem tego rozporządzenia i dotyczących tajemnicy zawodowej i handlowej. Elektroniczna baza danych powinna być wyposażona w funkcję pozwalającą właściwym organom, jednolitym urzędom łącznikowym, podmiotom zgłaszającym ostrzeżenia zewnętrzne i Komisji wskazanie, czy przekazywane przez nie informacje mają podlegać ujawnieniu na podstawie ust. 3 tego artykułu bez potrzeby dalszych konsultacji.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2394,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.332.163 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/2213 określająca praktyczne i operacyjne ustalenia dotyczące funkcjonowania elektronicznej bazy danych utworzonej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2394 w odniesieniu do niektórych form komunikacji prowadzonej na podstawie tego rozporządzenia |
Data aktu: | 20/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 23/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 17/01/2020, 12/01/2020 |