uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 , w szczególności jej art. 102 ust. 3,
(1) W celu identyfikacji głównych elementów podsumowania warunków umowy, które dostawcy publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej mają udostępniać konsumentom, mikroprzedsiębiorstwom, małym przedsiębiorstwom i organizacjom non-profit na podstawie art. 102 ust. 1 i 2 dyrektywy (UE) 2018/1972, należy ustanowić formularz określający główne elementy podsumowania warunków umowy. Podsumowanie warunków umowy powinno być łatwe do odczytania, zrozumienia i porównania oraz powinno być sporządzane w oparciu o wspólną strukturę i format.
(2) Treść podsumowania warunków umowy, czy to w formie drukowanej, czy też dostępnego elektronicznie, powinna być zgodna z odpowiednimi wymogami w zakresie dostępności określonymi w prawie Unii harmonizującym wymogi w zakresie dostępności produktów i usług, przewidzianymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 2 .
(3) Podsumowanie warunków umowy powinno być zgodne z obowiązkami wynikającymi z przepisów dotyczących ochrony konsumentów, takich jak dyrektywa Rady 93/13/EWG 3 , dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 i dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE 5 . Powinno ono także być zgodne z prawami i obowiązkami wynikającymi z aktów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych, takich jak rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 .
(4) Aby zwiększyć czytelność, podsumowanie warunków umowy nie powinno, o ile nie jest to należycie uzasadnione, być dłuższe niż odpowiednik jednej strony formatu A4 po wydrukowaniu z użyciem łatwej do odczytania czcionki. W przypadku usług wiązanych podsumowanie to nie powinno być dłuższe niż trzy strony formatu A4 po wydrukowaniu z użyciem czytelnej czcionki. Dłuższe podsumowanie mogłoby być uzasadnione, na przykład ze względu na dostępność dla konsumentów z niepełnosprawnościami. Aby zapewnić porównywalność ofert usług łączności elektronicznej, układ podsumowania warunków umowy powinien zawierać wyraźnie wyodrębnione sekcje, w których należy pogrupować poszczególne elementy. W celu ułatwienia konsumentom zrozumienia i szybkiej identyfikacji ważnych informacji odpowiednie elementy w każdej sekcji należy opisać używając krótkich zdań. Ze względu na czytelność i zapewnienie możliwości wydruku między krawędziami strony a tekstem podsumowania warunków umowy należy pozostawić wystarczająco szeroki margines.
(5) Czytelność czcionki zależy od różnych czynników i decyduje o niej m.in. stosunek między odległością, z jakiej czytany jest tekst, i wysokością znaków oraz to, czy rozmiar czcionki można łatwo zwiększyć w przypadku udostępnienia podsumowania w wersji elektronicznej. W sytuacji gdy tekst ma być czytany z małej odległości, za czytelną uznaje się - w przypadku wielu konsumentów - czcionkę w rozmiarze 10 punktów. Nagłówki należy wyraźnie odróżnić od tekstu, na przykład poprzez zwiększenie rozmiaru czcionki. W celu zwiększenia czytelności można stosować powszechnie używane czcionki bezszeryfowe. Czytelność należy również zapewnić poprzez stosowanie odpowiedniego kontrastu - zgodnie z najnowszymi praktykami - między czcionką a tłem, zwłaszcza w przypadku użycia kolorów.
(6) Chociaż podsumowanie warunków umowy należy w normalnych okolicznościach prezentować przy użyciu czcionki o rozmiarze co najmniej 10 punktów, to urządzenia lub kanały elektroniczne wykorzystywane do sprzedaży usług łączności elektronicznej, takich jak usługi przedpłacone sprzedawane głównie w punktach sprzedaży detalicznej, mogą wymagać zmniejszenia wielkości tekstu podsumowania warunków umowy, gdy jest to uzasadnione, np. w celu dopasowania tekstu do wielkości opakowania lub urządzenia. Usługi przedpłacone są czasami sprzedawane w opakowaniach, których wymiary uniemożliwiają udostępnienie tekstu złożonego czcionką o rozmiarze 10 punktów.
(7) Wymagane informacje należy zawrzeć bezpośrednio w podsumowaniu, a nie poprzez odniesienie do innych źródeł informacji, chyba że w instrukcjach sporządzania podsumowania wyraźnie przewidziano taką możliwość. Wykorzystanie elementów wizualnych, takich jak symbole, ikony i grafika, bądź użycie hiperłączy lub wyskakujących okienek nie powinno negatywnie wpływać na czytelność i nie powinno być inwazyjne, aby nie odwracać uwagi konsumenta od treści podsumowania. Treść podsumowania warunków umowy powinna skupiać się na kluczowych informacjach, których konsument potrzebuje, aby porównać oferty i podjąć świadomą decyzję.
(8) Należy unikać stosowania specjalistycznego języka, technicznego żargonu i akronimów.
(9) Opis usług przedstawiony w sposób znormalizowany ma duże znaczenie dla konsumentów. W stosownych przypadkach należy sprecyzować usługi uwzględnione w podsumowaniu warunków umowy oraz wielkość pakietów przysługujących w okresie rozliczeniowym. Wielkość pakietów powinna odnosić się do liczby minut rozmów telefonicznych i liczby wiadomości tekstowych oraz ilości danych uwzględnionych w danej usłudze, w tym, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do polityki uczciwego korzystania w roamingu. Rozmowy telefoniczne powinny być rozliczane w minutach lub sekundach zgodnie z informacjami udostępnionymi przez dostawcę przed zawarciem umowy, wiadomości powinny być rozliczane w oparciu o ich liczbę, a dane - w oparciu o, stosownie do przypadku, liczbę megabajtów lub gigabajtów.
(10) Podsumowanie warunków umowy powinno zawierać informacje umożliwiające konsumentom skontaktowanie się z ich dostawcą, zwłaszcza w przypadku reklamacji. Odpowiednie dane kontaktowe mogą obejmować, oprócz adresu e-mail lub numeru telefonu, możliwość skorzystania z formularzy internetowych lub innych form bezpośredniego kontaktu.
(11) Usługi łączności elektronicznej należy jasno opisać wraz z podaniem głównych ich cech. W stosownych przypadkach należy opisać rodzaj urządzeń.
(12) W art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 7 przewidziano wymóg, zgodnie z którym w umowie, która obejmuje usługi dostępu do internetu, należy również zawrzeć jasne i zrozumiałe wyjaśnienie dotyczące minimalnych, zwykle dostępnych, maksymalnych i deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych w przypadku sieci stacjonarnych lub dotyczące szacunkowych maksymalnych i deklarowanych prędkości pobierania i wysyłania danych w przypadku sieci ruchomych. W art. 102 ust. 3 lit. f) dyrektywy (UE) 2018/1972 przewidziano wymóg zawarcia w podsumowaniu warunków umowy streszczenia tych informacji. W podsumowaniu warunków umowy należy zawrzeć informacje na temat minimalnych, zwykle dostępnych i maksymalnych prędkości pobierania i wysyłania danych w ramach usług dostępu do internetu w przypadku sieci stacjonarnych oraz informacje na temat szacunkowej maksymalnej prędkości pobierania i wysyłania danych w ramach usług dostępu do internetu w przypadku sieci ruchomych.
(13) W art. 4 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2015/2120 przewidziano wymóg, zgodnie z którym w umowie, która obejmuje usługi dostępu do internetu, należy zawrzeć jasne i zrozumiałe wyjaśnienie, jakie środki ochrony prawnej przysługują konsumentowi zgodnie z prawem krajowym w przypadku rozbieżności pomiędzy faktycznym wykonaniem usługi dostępu do internetu a wykonaniem tejże usługi wskazanym w umowie. W art. 102 ust. 3 lit. f) dyrektywy (UE) 2018/1972 przewidziano wymóg zawarcia w podsumowaniu warunków umowy streszczenia tego wyjaśnienia. Podsumowanie warunków umowy powinno zawierać streszczenie informacji o środkach ochrony prawnej przysługujących konsumentowi zgodnie z prawem krajowym w przypadku rozbieżności pomiędzy faktycznym wykonaniem usługi dostępu do internetu pod względem prędkości lub innych parametrów jakości usługi a wykonaniem tejże usługi wskazanym w umowie.
(14) Informacje na temat ceny powinny obejmować naliczane koszty aktywacji, cykliczne opłaty i opłaty uzależnione od ilości wykorzystanych usług, takie jak koszty w okresie rozliczeniowym i w ujęciu miesięcznym, aby umożliwić porównywalność, a także wszelkie zniżki oraz, w stosownych przypadkach, koszt urządzeń. Jeżeli zastosowanie ma cena promocyjna, należy to wyraźnie wskazać, w tym podać okres obowiązywania rabatu oraz pełną cenę poza promocją. Informacje o taryfach nieuwzględnionych w cenie cyklicznej mogą być obszerne, zatem w podsumowaniu wystarczy wskazać, że informacje te są dostępne oddzielnie jako część pełnych informacji udostępnianych przed zawarciem umowy, na przykład za pomocą środków elektronicznych.
(15) Informacje na temat warunków zakończenia umowy w sekcji "Czas trwania, przedłużenie i rozwiązanie umowy" powinny odnosić się do rozwiązania umowy, z uwzględnieniem ofert wiązanych, ze względu na upływ czasu trwania umowy lub, w stosownych przypadkach, do wcześniejszego rozwiązania umowy zgodnie z prawem Unii i prawem krajowym i obejmować między innymi informacje o opłatach z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy oraz o odblokowaniu urządzenia końcowego.
(16) W przypadku gdy informacje na temat różnych produktów i usług dla użytkowników końcowych z niepełnosprawnościami są obszerne i podlegają zmianom, w podsumowaniu warunków umowy można wskazać, że szczegółowe informacje są dostępne oddzielnie, na przykład za pomocą środków elektronicznych.
(17) W opcjonalnej sekcji poświęconej innym istotnym informacjom dostawcy mogą zawrzeć dodatkowe informacje, które zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym muszą być udostępnione, zanim konsument zostanie związany umową lub odpowiednią ofertą. Mogą one obejmować na przykład informacje na temat zmiany dostawcy, bezpieczeństwa, przetwarzania danych osobowych, zużycia energii lub emisji dwutlenku węgla. W przypadku gdy państwa członkowskie korzystają z przysługującej im swobody utrzymania lub wprowadzenia do ich prawa krajowego przepisów odnoszących się do aspektów nieobjętych art. 102 dyrektywy (UE) 2018/1972, dostawcy mogliby zawrzeć te istotne informacje w tej opcjonalnej sekcji.
(18) Na podstawie art. 123 dyrektywy (UE) 2018/1972 Komisja dokonuje okresowego przeglądu stosowania niniejszego rozporządzenia wykonawczego w ramach publikacji sprawozdania dotyczącego stosowania przepisów części III tytuł III tej dyrektywy.
(19) Odbyto konsultacje z Organem Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Łączności,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.336.274 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/2243 ustanawiające formularz zawierający podsumowanie warunków umowy, który ma być używany przez dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 |
Data aktu: | 17/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 21/12/2020, 19/01/2020 |