uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4, art. 15 ust. 9 i art. 24 ust. 4,
(1) Producenci lub ich upoważnieni przedstawiciele, wnioskodawcy, jednostki notyfikowane i jednostki wyznaczone powinny stosować zharmonizowane wzory dokumentów towarzyszących wnioskowi o zezwolenie na dopuszczenie stałych urządzeń do eksploatacji lub na wprowadzenie pojazdu do obrotu w celu usprawnienia oceny przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") lub krajowy organ ds. bezpieczeństwa przedmiotowych wniosków oraz w celu ułatwienia nadzoru nad unijnym systemem kolejowym przez krajowe organy ds. bezpieczeństwa.
(2) Istnieje potrzeba ułatwienia sporządzania deklaracji WE przewidzianych w dyrektywie (UE) 2016/797. W szczególności istnieje potrzeba ułatwienia sporządzania deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania składników interoperacyjności, deklaracji weryfikacji WE podsystemów, pośredniego potwierdzenia weryfikacji podsystemów i deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu.
(3) Istnieje również potrzeba ułatwienia tworzenia dokumentacji technicznej, która ma być dołączona do deklaracji WE, poprzez określenie wzorów certyfikatu WE zgodności lub przydatności do stosowania składnika interoperacyjności, certyfikatu WE weryfikacji podsystemu dostarczanego przez jednostkę notyfikowaną oraz certyfikatu wydawanego przez jednostkę wyznaczoną.
(4) Deklaracja WE zgodności oraz deklaracja WE przydatności do stosowania, jak również dokumenty im towarzyszące, powinny stanowić dowód na to, że składniki interoperacyjności zostały poddane procedurom określonym w odpowiednich technicznych specyfikacjach interoperacyjności ("TSI") mającym na celu ocenę zgodności lub przydatności do stosowania oraz zawierać odniesienie do takich TSI i innych właściwych aktów Unii.
(5) Deklarację WE przydatności do stosowania składników interoperacyjności wydawaną na podstawie doświadczenia eksploatacyjnego należy uznawać za deklarację uzupełniającą w stosunku do deklaracji WE zgodności składnika interoperacyjności.
(6) Charakter informacji, które należy podać, powinien umożliwiać stosowanie jednego wzoru w celu sporządzenia zarówno deklaracji WE zgodności składnika interoperacyjności, jak i deklaracji WE przydatności do stosowania składnika interoperacyjności.
(7) Deklaracja weryfikacji WE podsystemów i dokumenty jej towarzyszące powinny stanowić dowód przeprowadzenia odpowiednich procedur weryfikacji zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i odpowiednimi przepisami krajowymi, a także zawierać odniesienia do dyrektyw, TSI i innych odpowiednich aktów prawa Unii, a także odpowiednich przepisów krajowych.
(8) W celu zapewnienia, że z upływem czasu podsystem nadal spełnia zasadnicze wymagania, deklaracja weryfikacji WE powinna odzwierciedlać wszelkie zmiany, które go dotyczą, a wnioskodawca powinien posiadać procedury w celu stałego aktualizowania deklaracji weryfikacji WE.
(9) Procedura weryfikacji WE zmodyfikowanego podsystemu powinna być zgodna z art. 15 dyrektywy (UE) 2016/797 oraz z przepisami mającymi zastosowanie do istniejących podsystemów i pojazdów określonymi w TSI. Istniejące podsystemy mogły uzyskać zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji przed rozpoczęciem mającej do nich zastosowanie procedury weryfikacji WE, zatem bez deklaracji weryfikacji WE. Procedura weryfikacji WE dotycząca zmian w takich podsystemach wprowadzonych do eksploatacji bez deklaracji weryfikacji WE powinna ograniczać się do tych części podsystemu, które zostały zmienione, i ich interfejsów z niezmienionymi częściami podsystemu. Deklaracja weryfikacji WE powinna następnie obejmować zmieniony podsystem.
(10) Należy stosować jeden wzór w celu uwzględnienia deklaracji weryfikacji WE oraz ewentualnych zmian, które mogłyby wpłynąć na jego elementy podczas cyklu życia podsystemu.
(11) Pośrednie potwierdzenie weryfikacji podsystemu, załącznik do niego i dokumentacja towarzysząca powinny stanowić dowód zakończenia etapu odpowiedniej procedury weryfikacji podsystemu lub części podsystemu zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i odpowiednimi przepisami krajowymi. Powinno ono również zawierać odniesienia do dyrektyw, TSI i innych właściwych aktów prawa Unii, jak również do odpowiednich przepisów krajowych.
(12) Charakter informacji, które należy podać, pozwala na stosowanie jednego szablonu w celu uwzględnienia certyfikatu WE weryfikacji wydanego przez jednostkę notyfikowaną dla podsystemu, certyfikatu WE zgodności wydanego przez jednostkę notyfikowaną dla danego składnika interoperacyjności, certyfikatu WE przydatności do stosowania wydanego przez jednostkę notyfikowaną dla danego składnika interoperacyjności, jak również certyfikatu wydanego dla podsystemu przez jednostkę wyznaczoną.
(13) Załączniki do deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu powinny stanowić dowód przeprowadzenia odpowiednich procedur weryfikacji zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa unijnego i odpowiednimi przepisami krajowymi, a także zawierać odniesienia do dyrektyw, TSI i innych właściwych aktów prawa Unii oraz odpowiednich przepisów krajowych.
(14) W dniu 19 grudnia 2017 r. Agencja wydała zalecenie w sprawie deklaracji weryfikacji WE podsystemów i wzorów, o których mowa w art. 9 ust. 4, art. 15 ust. 9 i art. 24 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797.
(15) Załączniki IV i V do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE 2 dotyczące treści deklaracji WE zgodności lub przydatności do stosowania oraz deklaracji weryfikacji WE zostają uchylone dyrektywą (UE) 2016/797, przepisy te powinny zatem zostać zastąpione.
(16) Należy uchylić rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 3 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W przypadku nowego pojazdu, jeśli w czasie sporządzania niniejszej deklaracji pojazd nie posiada jeszcze przydzielonego zarezerwowanego numeru pojazdu zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1614 (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53), pojazd taki należy identyfikować za pomocą innego systemu identyfikacji uzgodnionego przez wnioskodawcę i podmiot udzielający zezwolenia. Zgodnie z pkt 3 sekcji 3.2.1 załącznika II do powyższej decyzji w momencie rejestracji zarezerwowany numer pojazdu staje się EVN.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.42.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/250 w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 |
Data aktu: | 12/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2019 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2019, 16/06/2020, 16/06/2019, 31/10/2020 |