uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 309,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 ,
mając na uwadze opinie Europejskiego Inspektora Ochrony Danych 2 ,
(1) Zgodnie z Polityką zwalczania nadużyć finansowych EBI 3 i Kartą wydziału dochodzeń ds. nadużyć finansowych EBI 4 Wydział dochodzeń ds. nadużyć finansowych Inspektoratu Generalnego EBI ("IG/IN") jest uprawniony do prowadzenia dochodzeń w sprawie zarzutów oszustwa, korupcji, zmowy, przymusu, utrudniania, prania pieniędzy i finansowania terroryzmu ("Niedozwolone postępowanie") obejmujących wszystkie działania EBI. IG/IN jest uprawniony do prowadzenia dochodzeń dotyczących i) członków organów zarządzających, pracowników i konsultantów EBI,; ii) stron związanych z projektami EBI, iii) stron związanych z zamówieniami korporacyjnymi EBI oraz iv) stron związanych z operacjami zaciągania kredytów i skarbcowymi EBI. Uprawnienia IG/IN obejmują również prowadzenie proaktywnych przeglądów integralności w obszarach podwyższonego ryzyka w celu zwiększenia wydajności i skuteczności operacji i działalności EBI.
(2) Zgodnie z Kodeksem postępowania dla pracowników EBI 5 i Polityką informowania o nieprawidłowościach EBI 6 , z okresowymi zmianami i uzupełnieniami, członkowie personelu EBI mają obowiązek zgłaszania wszelkich przypadków naruszenia obowiązków służbowych, takich jak nielegalna działalność, niedozwolone postępowanie i/lub naruszenie przepisów, reguł, zasad lub wytycznych Grupy EBI, w tym Kodeksu, właściwym służbom, stosownie do charakteru naruszenia, tj. Biuru dyrektora ds. zgodności EBI ("BDZ") i Inspektoratowi Generalnemu EBI ("IG").
(3) Zgodnie z Zakresem uprawnień dyrektora ds. zgodności Grupy ("Zakres uprawnień DZG") oraz Kartą integralności i zgodności 7 do kompetencji dyrektora ds. zgodności Grupy należy identyfikacja, ocena, doradztwo, monitorowanie i raportowanie w zakresie ryzyka braku zgodności Grupy EBI, tj. ryzyka sankcji prawnych lub regulacyjnych, straty finansowej lub utraty reputacji, które członek Grupy EBI może ponieść w wyniku niedochowania zgodności z wszelkimi obowiązującymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi, kodeksami postępowania dla pracowników i standardami w zakresie dobrych praktyk. Zgodnie z Zakresem uprawnień DZG dyrektor ds. zgodności Grupy przeprowadza niezbędne dochodzenia administracyjne w sprawie ewentualnego naruszenia przez pracowników Kodeksu postępowania Grupy EBI. Pracownicy Grupy EBI mają obowiązek współpracy przy prowadzeniu takich dochodzeń administracyjnych w sposób określony przez dyrektora ds. zgodności Grupy.
(4) W trakcie wykonywania swoich zadań IG/IN i BDZ mają obowiązek przestrzegania praw osób fizycznych w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych wynikających z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jak również z aktów prawnych opartych na tych przepisach. Jednocześnie IG/IN i BDZ mają obowiązek przestrzegania ścisłych zasad poufności i tajemnicy zawodowej, o których mowa w Regulaminie pracowników EBI i w Kodeksie postępowania dla pracowników EBI, oraz poszanowania praw procesowych osób objętych dochodzeniem i świadków, a w szczególności prawa osób, których dotyczą zasady sprawiedliwości proceduralnej i domniemania niewinności.
(5) W pewnych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 ("Rozporządzenie"), z celami i wymogami odpowiednich zadań IG/IN i BDZ, jak również z pełnym poszanowaniem podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 Rozporządzenia stanowi, że IG/IN i BDZ mogą ograniczyć, zgodnie z ich odpowiednimi uprawnieniami, stosowanie art. 14-22, 35 i 36, a także art. 4 w zakresie, w jakim przepisy tego rozporządzenia odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22. Aby to zrobić, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których właściwy administrator danych może ograniczyć prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z art. 25 tego rozporządzenia.
(6) Przepisy wewnętrzne powinny mieć zastosowanie do wszystkich operacji przetwarzania przeprowadzanych przez IG/IN i BDZ w ramach wykonywania ich odpowiednich uprawnień zawartych w Polityce zwalczania nadużyć finansowych EBI, Karcie wydziału dochodzeń ds. nadużyć finansowych EBI, Karcie integralności i zgodności oraz w Zakresie uprawnień DZG, w trakcie całego procesu.
(7) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 Rozporządzenia właściwy administrator danych powinien informować wszystkie osoby fizyczne o swoich działaniach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych i o ich prawach w sposób przejrzysty i spójny w formie informacji o ochronie danych publikowanych na stronie internetowej i w serwisie intranetowym EBI, jak również powinien indywidualnie informować osoby, których dane dotyczą i które mają związek z jego działalnością, tj. osoby zainteresowane, świadków i informatorów.
(8) IG/IN i BDZ mogą być zmuszone w określonych sytuacjach do zastosowania ograniczeń, o których mowa w art. 25 Rozporządzenia, w odniesieniu do operacji przetwarzania danych prowadzonych w ramach zadań IG/IN i BDZ zawartych w i) Polityce zwalczania nadużyć finansowych EBI i Procedurze dochodzeń, w odniesieniu do IG/IN 8 oraz w ii) Zakresie uprawnień dyrektora ds. zgodności Grupy, w odniesieniu do BDZ.
(9) Komunikacja pomiędzy OLAF a EBI odbywa się zgodnie z porozumieniem administracyjnym pomiędzy Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym z dnia 31 marca 2016 r.
(10) W celu utrzymania skutecznej współpracy IG/IN i BDZ mogą być zmuszone także do stosowania ograniczeń w odniesieniu do praw osób, których dane dotyczą, do ochrony informacji zawierających dane osobowe pochodzących od innych służb EBI, instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, właściwych organów państw członkowskich i państw trzecich, a także od organizacji międzynarodowych. W tym celu IG/IN i BDZ powinny konsultować ze wspomnianymi innymi służbami EBI, instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, a także agencjami, organami państw i organizacjami międzynarodowymi zastosowanie ograniczeń w oparciu o istotne przesłanki, konieczność ich zastosowania oraz ich proporcjonalność.
(11) IG/IN i BDZ powinny rozpatrywać wszystkie ograniczenia w przejrzysty sposób i rejestrować każde zastosowanie ograniczeń w odpowiednim systemie rejestracji.
(12) Zgodnie z art. 25 ust. 8 Rozporządzenia administratorzy danych mogą wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia lub odmówić przekazania takich informacji, jeżeli mogłoby to w jakikolwiek sposób zagrozić celowi ograniczenia. W szczególności gdy stosuje się ograniczenie praw przewidzianych w art. 16 i 35, zgłoszenie takiego ograniczenia zagrażałoby celowi ograniczenia. Właściwy administrator danych powinien regularnie weryfikować swoje stanowisko, aby zapewnić, że prawo osoby, której dane dotyczą, do uzyskania informacji zgodnie z art. 16 i 35 rozporządzenia (UE) 2018/1725 jest ograniczone jedynie tak długo, jak długo zachodzą przesłanki opóźnienia przekazania tych informacji.
(13) W przypadku ograniczenia innych praw osób, których dane dotyczą, administrator danych powinien ocenić w poszczególnych przypadkach, czy poinformowanie o ograniczeniu zagrażałoby celowi takiego ograniczenia.
(14) EBI wyznaczył własnego inspektora ochrony danych ("Inspektor ochrony danych") zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(15) Inspektor ochrony danych może przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.65I.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Wydział dochodzeń ds. nadużyć finansowych Inspektoratu Generalnego i Biuro dyrektora ds. zgodności Europejskiego Banku Inwestycyjnego w odniesieniu do przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz do ograniczenia niektórych ich praw |
Data aktu: | 06/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 06/03/2019 |