uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6,
uwzględniając dyrektywę 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniającą dyrektywę 95/16/WE 2 , w szczególności jej art. 7 ust. 3 i art. 10,
(1) Zgodnie z art. 7 dyrektywy 2006/42/WE domniemywa się, że maszyny wyprodukowane zgodnie z normą zharmonizowaną, do której odniesienia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, spełniają zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objęte taką normą zharmonizowaną.
(2) Istnieją trzy rodzaje norm zharmonizowanych stanowiących podstawę do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/42/WE.
(3) Normy typu A określają podstawowe pojęcia, terminologię i zasady projektowania mające zastosowanie do wszystkich kategorii maszyn. Stosowanie wyłącznie tego typu norm, mimo że określają one podstawowe ramy dla właściwego stosowania dyrektywy 2006/42/WE, nie jest wystarczające, aby zapewnić zgodność z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa zawartymi w dyrektywie 2006/42/WE, w związku z czym nie stanowi podstawy do pełnego domniemania zgodności.
(4) Normy typu B dotyczą określonych aspektów bezpieczeństwa maszyn lub określonych rodzajów zabezpieczeń, które mogą być stosowane w szerokim zakresie różnych kategorii maszyn. Stosowanie specyfikacji norm typu B stanowi podstawę domniemania zgodności z uwzględnionymi w nich zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2006/42/WE, jeżeli z normy typu C lub oceny ryzyka przeprowadzonej przez producenta wynika, że rozwiązania techniczne określone w normie typu B są adekwatne w odniesieniu do konkretnej kategorii lub konkretnego modelu danej maszyny. Stosowanie norm typu B zawierających specyfikacje dotyczące elementów bezpieczeństwa, które są wprowadzane do obrotu niezależnie, stanowi podstawę domniemania zgodności takich elementów oraz domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa objętych normami.
(5) Normy typu C zawierają specyfikacje dotyczące określonej kategorii maszyn. Różnego rodzaju maszyny należące do kategorii objętej normą typu C są przeznaczone do podobnego użytku oraz stwarzają podobne zagrożenia. Normy typu C mogą odwoływać się do norm typu A lub B, wskazując, które specyfikacje normy typu A lub B mają zastosowanie do danej kategorii maszyn. Jeżeli w odniesieniu do określonego aspektu bezpieczeństwa maszyny norma typu C odbiega od specyfikacji normy typu A lub B, specyfikacje normy typu C mają pierwszeństwo przed specyfikacjami normy typu A lub B. Stosowanie specyfikacji normy typu C na podstawie oceny ryzyka przeprowadzonej przez producenta stanowi podstawę domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa zawartymi w dyrektywie 2006/42/WE, które obejmuje norma. Niektóre normy typu C są publikowane w kilku częściach, przy czym część 1 normy zawiera ogólne specyfikacje mające zastosowanie do rodziny maszyn, a pozostałe części normy zawierają specyfikacje dotyczące poszczególnych kategorii maszyn należących do danej rodziny, uzupełniając lub zmieniając ogólne specyfikacje podane w części 1. W przypadku norm typu C posiadających taką formę podstawę domniemania zgodności z zasadniczymi wymaganiami w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa zawartymi w dyrektywie 2006/42/WE stanowi stosowanie ogólnej części 1 normy oraz jej odpowiednich części szczegółowych.
(6) Pismem z dnia 19 grudnia 2006 r. (sygn. M/396) Komisja zwróciła się do CEN i CENELEC o opracowanie norm zharmonizowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE, w tym także o opracowanie zmian w normach oraz zakończenie prac, tak aby uwzględnić zmiany wprowadzone tą dyrektywą w stosunku do dyrektywy 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 .
(7) Na podstawie tego wniosku (M/396) z dnia 19 grudnia 2006 r. CEN i CENELEC opracowały nowe normy zharmonizowane oraz dokonały przeglądu i zmiany istniejących już norm zharmonizowanych. Norma zharmonizowana EN 15895:2011+A1:2018 dotyczy osadzaków ręcznych z nabojami i innych maszyn udarowych uruchamianych za pomocą nabojów, które zostały objęte zakresem dyrektywy 2006/42/WE. Normy: EN 50569:2013/A1:2018, EN 50570:2013/A1:2018, EN 50571:2013/A1:2018, EN 50636-2-107:2015/A1:2018, EN 60335-1:2012/A13:2017, EN 60335-2-58:2005, EN 60335-2-58:2005/A12:2016, EN 60335-2-58:2005/A2:2015 oraz zmiany tych norm uwzględniają zmienione rozgraniczenie między dyrektywą 2006/42/WE i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 4 oraz fakt, że niektóre urządzenia elektryczne do użytku domowego i podobnego objęte zakresem dyrektywy 2014/35/UE weszły w zakres dyrektywy 2006/42/WE. Norma EN 16719:2018 uwzględnia fakt, że dyrektywa 2006/42/WE zmienia dyrektywę 95/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 w ten sposób, że urządzenia podnoszące, których prędkość jest nie większa niż 0,15 m/s, zostają objęte zakresem dyrektywy 2006/42/WE. Normy: EN ISO 14118:2018, EN 474-1:2006+A5:2018, EN 1853:2017, EN 1870-6:2017, EN ISO 4254-5:2018, EN ISO 4254-7:2017, EN ISO 4254-8:2018, EN ISO 5395-1:2013/A1:2018, EN ISO 5395-3:2013/A2:2018, EN 12013:2018, EN 12999:2011 +A2:2018, EN 13001-3-1:2012+A2:2018, EN 13001-3-6:2018, EN 13135:2013+A1:2018, EN 13684:2018, EN ISO 13766-2:2018, EN 15194:2017, EN 15895:2011+A1:2018, EN ISO 16092-1:2018; EN ISO 16092-3:2018, EN 16952:2018, EN 16719:2018, EN 17059:2018, EN ISO 19085-4:2018, EN ISO 19085-6:2017, EN ISO 19085-8:2018, EN ISO 19225:2017, EN ISO 28927-2:2009/A1:2017, EN 50569:2013/A1:2018, EN 50570:2013/A1:2018, EN 50571:2013/A1:2018, EN 50636-2-107:2015/A1:2018, EN 60335-1:2012/A13:2017, EN 62841-2-1:2018, EN 62841-2-17:2017, EN 62841-3-1:2014/A11:2017, EN 60335-2-58:2005, EN 60335-2-58:2005/A2:2015, EN 60335-2-58:2005/A12:2016, EN 62841-2-1:2018, EN 62841-2-17:2017, EN 62841-3-1:2014/A11:2017, EN 62841-3-4:2016, EN 62841-3-4:2016/A11:2017, EN 62841-3-6:2014/A11:2017, EN 62841-3-9:2015/A11:2017, EN 62841-3-10:2015/A11:2017, EN 62841-3-14:2017 oraz zmiany tych norm służą zapewnieniu, by normy zharmonizowane opracowywane na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE w pełni spełniały odpowiednie zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa zawarte w tej dyrektywie.
(8) Komisja wraz z CEN i CENELEC oceniła, czy normy opracowane, poddane przeglądowi i zmienione przez CEN i CENELEC są zgodne z wnioskiem M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r.
(9) Normy opracowane, poddane przeglądowi i zmienione przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. uwzględniają wymogi, które mają obejmować i które zostały określone w dyrektywie 2006/42/WE. Należy zatem opublikować odniesienia do tych norm w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE Komisja zasięgnęła opinii komitetu ustanowionego na mocy rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie tego, czy norma zharmonizowana EN 474-1:2006+A4:2013 uwzględnia zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, które ma obejmować i które zostały określone w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE. W świetle opinii komitetu odniesienie do normy EN 474-1:2006+A4:2013 zostało, decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/27, opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem 6 . CEN dokonał ulepszenia tej normy w formie wersji EN 474-1:2006 +A5:2018. Ta nowa wersja nie uwzględnia jednak jednego rodzaju maszyn do robót ziemnych, tj. koparek hydraulicznych. Norma EN 474-1:2006+A5:2018 nie uwzględnia zatem w pełni zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.2.2 i 3.2.1 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Odniesienie do tej normy należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(11) Zgodnie z art. 10 dyrektywy 2006/42/WE Komisja zasięgnęła opinii komitetu ustanowionego na mocy rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 w sprawie tego, czy norma zharmonizowana EN 13241-1:2003+A1:2011 uwzględnia zasadnicze wymagania w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, które ma obejmować i które zostały określone w załączniku I do dyrektywy 2006/42/WE. W świetle opinii komitetu odniesienie do normy EN 13241-1:2003+A1:2011 zostało, decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/1301, opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem 7 . CEN dokonał ulepszenia tej normy w formie wersji EN 13241:2003+A2:2016. Ta nowa wersja nie uwzględnia jednak kwestii, które doprowadziły do tego, że poprzednia wersja normy została opublikowana z zastrzeżeniem. Obecna wersja tej normy (EN 13241:2003 +A2:2016) nie uwzględnia zatem w pełni zasadniczych wymagań w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa określonych w pkt 1.3.7 i 1.4.3 załącznika I do dyrektywy 2006/42/WE. Odniesienie do tej normy należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z zastrzeżeniem.
(12) W wyniku prac podjętych przez CEN i CENELEC na podstawie wniosku M/396 z dnia 19 grudnia 2006 r. dokonano zastąpienia, przeglądu lub zmiany szeregu norm zharmonizowanych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 8 .
(13) Należy zatem wycofać odniesienia do tych norm z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do stosowania nowych i zmienionych norm oraz zmian w normach, konieczne jest odroczenie wycofania odniesień do norm zharmonizowanych.
(14) 9 Odniesienia do norm zharmonizowanych EN 786:1996+A2:2009, EN 61496-1:2013 i EN ISO 11200:2014 powinny zostać wycofane z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, ponieważ nie spełniają już wymogów, które mają obejmować i które są określone w dyrektywie 2006/42/WE.
(15) Zgodność z normą zharmonizowaną stanowi podstawę do domniemania zgodności z odpowiednimi zasadniczymi wymaganiami określonymi w unijnym prawodawstwie harmonizacyjnym od dnia publikacji odniesienia do takiej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w dniu jej opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/621 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.115.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 480/2020 z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.102.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 377/2021 z dnia 2 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.72.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 480/2020 z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.102.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 października 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1813/2021 z dnia 14 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.366.109) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 października 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/621 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.115.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/377 z dnia 2 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.72.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 września 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/69 z dnia 9 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.7.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/1813 z dnia 14 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.366.109) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/621 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.115.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 października 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1766/2019 z dnia 23 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.270.94) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 października 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1813/2021 z dnia 14 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.366.109) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 października 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/621 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.115.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/69 z dnia 9 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.7.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1863/2019 z dnia 6 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.286.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 19 marca 2019 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 480/2020 z dnia 1 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.102.6) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 377/2021 z dnia 2 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.72.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 1813/2021 z dnia 14 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.366.109) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 października 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2022/621 z dnia 7 kwietnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.115.75) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 kwietnia 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.75.108 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2019/436 w sprawie norm zharmonizowanych dla maszyn, opracowanych na potrzeby dyrektywy 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 18/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 19/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 19/03/2019 |