uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 7 lit. a) i art. 12 ust. 3 lit. a) i b),
(1) Aby zapewnić wysoką jakość szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgłaszanych do repozytoriów transakcji, repozytoria transakcji powinny weryfikować tożsamość podmiotów zgłaszających, logiczną integralność kolejności zgłaszania szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych oraz kompletność i prawidłowość przedmiotowych szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych.
(2) Z tego samego powodu repozytoria transakcji powinny uzgadniać szczegółowe informacje dotyczące każdego otrzymanego zgłoszenia transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych. Należy określić standardowy proces umożliwiający repozytoriom transakcji prowadzenie uzgodnień w spójny sposób i ograniczenie ryzyka braku uzgodnienia szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych. Niektóre szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych mogą się jednak różnić ze względu na szczególne właściwości systemów technologicznych wykorzystywanych przez podmioty przedkładające zgłoszenie. Należy stosować zatem pewien stopień tolerancji, aby niewielkie różnice w zgłoszonych szczegółowych informacjach dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych nie uniemożliwiały organom analizowania danych przy zachowaniu odpowiedniego poziomu zaufania.
(3) Należy się spodziewać, że podmioty przedkładające zgłoszenia usprawnią z czasem swoje zgłoszenia zarówno pod kątem ograniczenia liczby odrzuconych zgłoszeń, jak i uzgodnionych zgłoszeń. Powinno się im jednak przyznać wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do wymogów dotyczących zgłaszania, w szczególności aby zapobiec nagromadzeniu nieuzgodnionych transakcji bezpośrednio po wejściu w życie obowiązku zgłaszania. W związku z tym stosowne jest, aby na pierwszym etapie uzgadnianie dotyczyło tylko ograniczonego zbioru pól.
(4) Podmioty przedkładające zgłoszenia i podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie powinny, w stosownych przypadkach, mieć możliwość monitorowania przestrzegania przez nie ich obowiązku zgłaszania wynikającego z rozporządzenia (UE) 2015/2365. Powinny zatem mieć codzienny dostęp do niektórych informacji dotyczących tych zgłoszeń, w tym do wyników ich weryfikacji, a także do postępów w uzgadnianiu zgłaszanych danych. W związku z tym konieczne jest określenie informacji, które repozytorium transakcji powinno udostępniać tym podmiotom na koniec każdego dnia roboczego.
(5) Aby ułatwić utrzymanie integralności szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, należy zapewnić bezpośredni i natychmiastowy dostęp, o którym mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, w zharmonizowany i spójny sposób. W celu standaryzacji zgłaszania, zminimalizowania kosztów dla sektora i zapewnienia porównywalności i spójności agregacji danych w repozytoriach transakcji, wszystkie sprawozdania dotyczące wyników i wymiana informacji powinny być dokonywany na formularzach w formacie XML i z zastosowaniem metodyki powszechnie stosowanej w sektorze finansowym.
(6) Kwestia dostępu do danych na poziomie pozycji dotyczących ekspozycji między dwoma kontrahentami ma kluczowe znaczenie dla umożliwienia podmiotom, o których mowa w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, określenia potencjalnych źródeł ryzyka systemowego lub niesystemowego zagrażającego stabilności finansowej.
(7) Aby zapewnić społeczeństwu odpowiedni stopień przejrzystości w zakresie transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, kryteria stosowane do celów agregacji pozycji powinny umożliwiać obywatelom zrozumienie funkcjonowania rynków transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, nie zagrażając poufności danych zgłaszanych do repozytoriów transakcji. Częstotliwość i szczegółowość publikacji przez repozytorium transakcji zagregowanych pozycji zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365 powinny być określone w sposób oparty na powiązanych ramach ustanowionych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 dotyczących kontraktów pochodnych.
(8) Podstawą niniejszego rozporządzenia są projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(9) W przepisach niniejszego rozporządzenia określono standardy operacyjne dotyczące gromadzenia, agregacji i porównywania danych przez repozytoria transakcji, a także procedury, które mają stosować repozytoria transakcji w celu sprawdzenia kompletności i prawidłowości zgłaszanych im szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych. Aby zapewnić spójność tych przepisów oraz aby ułatwić repozytoriom transakcji całościowy wgląd w te przepisy, skazane jest uwzględnienie w jednym rozporządzeniu powiązanych regulacyjnych standardów technicznych.
(10) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tych projektów regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne związane z nimi koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ESMA powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.81.30 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/358 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie gromadzenia, weryfikacji, agregacji, porównywania i publikacji danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przez repozytoria transakcji |
Data aktu: | 13/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2019 |