uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 14 akapit drugi lit. c) i d),
(1) Z myślą o ochronie roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, w świetle natężonego handlu międzynarodowego oraz w związku z ocenami zagrożenia agrofagiem przeprowadzonymi i opublikowanymi niedawno przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin, z technicznego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest włączenie organizmów szkodliwych Aromia bungii (Faldermann), Neoleucinodes elegantalis (Guenée) i Oemona hirta (Fabricius) do części A sekcja I w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE.
(2) W związku z kategoryzacją zagrożenia agrofagiem, która została niedawno przeprowadzona i opublikowana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"), wykaz żywicieli i drogi wprowadzania do Unii organizmu szkodliwego Enarmonia packardi (Zeller) są szersze niż te obecnie regulowane w części A sekcja I w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE. W następstwie zmiany odpowiednich nazw naukowych nazwa organizmu szkodliwego została zmieniona na Grapholita packardi (Zeller). Dlatego z naukowego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest wykreślenie Enarmonia packardi (Zeller) z części A sekcja I w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE i włączenie go do części A sekcja I w załączniku I do tej dyrektywy pod nazwą Grapholita packardi (Zeller).
(3) W ramach kategoryzacji zagrożeń agrofagiem, która została niedawno przeprowadzona i opublikowana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"), szczegółowiej zdefiniowano gatunki Elsinoe spp. Bitanc. i Jenk. Mendes, włączone obecnie do części A sekcja I w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE i stanowiące czynniki wywołujące chorobę u Citrus L. Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd. Ponadto w oparciu o kategoryzację zagrożenia agrofagiem i uwzględniając ostatnie przypadki wykrycia agrofagów na owocach oczywiste jest, że wykaz towarów obecnie podlegających regulacji nie ogranicza wszystkich zagrożeń związanych z tymi organizmami szkodliwymi. Dlatego z naukowego i technicznego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest wykreślenie Elsinoe spp. Bitanc. i Jenk. Mendes z części A sekcja I w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE i włączenie do części A sekcja I w załączniku I do tej dyrektywy gatunków Elsinoë australis Bitanc. & Jenk., Elsinoë citricola X.L. Fan, R.W Barreto & Crous. i Elsinoë fawcettii Bitanc. & Jenk. stanowiących czynniki wywołujące chorobę u Citrus L. Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd.
(4) Z myślą o ochronie roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, w świetle natężonego handlu międzynarodowego oraz w związku z ocenami zagrożenia agrofagiem przeprowadzonymi i opublikowanymi niedawno przez Urząd i Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin, z technicznego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest włączenie organizmów szkodliwych Fusarium circinatum Nirenberg & O'Donnell i Geosmithia morbida Kolarík, Freeland, Utley & Tisserat i jego wektorów Pityophthorus juglandis Blackman do części A sekcja II w załączniku I do dyrektywy 2000/29/WE. Organizmy te występują obecnie w Unii Europejskiej i mają ograniczony zasięg.
(5) W związku z oceną zagrożenia agrofagiem, która została niedawno przeprowadzona i opublikowana przez Urząd, z naukowego i technicznego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest wykreślenie Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr z części A sekcja II w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE i włączenie go do części A sekcja II w załączniku I do tej dyrektywy.
(6) Z myślą o ochronie roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, w świetle natężonego handlu międzynarodowego oraz w związku z oceną zagrożenia agrofagiem przeprowadzoną i opublikowaną niedawno przez Urząd w odniesieniu do gleby i podłoża uprawowego oraz zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami, z naukowego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest zaostrzenie wymogów dotyczących gleby i podłoża uprawowego w drodze zmiany odpowiednich wymogów w załączniku III, części A sekcja I w załączniku IV i w załączniku V do dyrektywy 2000/29/WE.
(7) W celu ochrony produkcji roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów oraz ochrony handlu nimi z technicznego punktu widzenia i stosownie do zagrożenia agrofagiem uzasadnione jest włączenie organizmów szkodliwych Liriomyza huidobrensis (Blanchard) i Liriomyza trifolii (Burgess) do części B załącznika I do tej dyrektywy.
(8) Z informacji przekazanych przez Irlandię i Zjednoczone Królestwo wynika, że terytoria odpowiednio Irlandii i Irlandii Północnej są wolne od Liriomyza huidobrensis (Blanchard) i Liriomyza trifolii (Burgess) oraz że Irlandia i Irlandia Północna spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE dotyczące ustanowienia strefy chronionej w odniesieniu do tych organizmów szkodliwych. Należy zatem odpowiednio zmienić część B załącznika I do dyrektywy 2000/29/WE.
(9) Biorąc pod uwagę wiedzę naukową i techniczną technicznie dopuszczalne jest włączenie szczególnych wymogów dotyczących wprowadzania do Unii i przemieszczania w niej, w stosownych przypadkach, niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów w związku z prawdopodobieństwem, że są żywicielami Aromia bungii (Faldermann) i Neoleucinodes elegantalis (Guenée), o których mowa w motywie 1, Grapholita packardi (Zeller), o którym mowa w motywie 2, oraz Geosmithia morbida Kolarík, Freeland, Utley & Tisserat i jego wektorów Pityophthorus juglandis Blackman, o których mowa w motywie 4. Odnośne rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty należy zatem włączyć do części A sekcja I załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE. W odniesieniu do Geosmithia morbida Kolarík, Freeland, Utley & Tisserat i jego wektorów Pityophthorus juglandis Blackman w części A sekcja II załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE należy zawrzeć dodatkowe szczególne wymogi dotyczące przemieszczania wewnętrznego.
(10) Jeżeli chodzi o Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T. C. Harr, o którym mowa w motywie 5, należy zmienić szczególne wymogi określone w części A sekcja I i II załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE w związku z rozwojem wiedzy naukowej i technicznej oraz niedawno opublikowaną oceną zagrożenia agrofagiem przeprowadzoną przez Urząd.
(11) W oparciu o przeprowadzoną przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin ocenę zagrożenia agrofagiem dotyczącą pewnej liczby gatunków Tephritidae, uwzględniając odpowiednie międzynarodowe standardy, informacje techniczne i liczbę przypadków wykrywania gatunków Tephritidae (pozaeuropejskich) na towarach przywożonych, należy zmienić szczególne wymogi określone w części A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(12) W oparciu o dane na temat przypadków wykrywania agrofagów w towarach przywożonych w części A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE należy zawrzeć dodatkowe szczególne wymogi dotyczące Bactericera cockerelli (Sulc.) i Thaumatotibia leucotreta (Meyrick).
(13) W oparciu o kategoryzację zagrożenia agrofagiem, która została niedawno przeprowadzona przez Urząd, uwzględniając odpowiednie międzynarodowe standardy i informacje techniczne oraz w świetle natężonego handlu międzynarodowego, w części A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE należy ustanowić szczególne wymogi dotyczące owoców Malus Mill. w związku z organizmami szkodliwymi Enarmonia prunivora Walsh, Grapholita inopinata Heinrich i Rhagoletis pomonella (Walsh) oraz wymogi dotyczące owoców Malus Mill. i Pyrus L. w związku z organizmami szkodliwymi Guignardia piricola (Nosa) Yamamoto i Tachypterellus quadrigibbus Say.
(14) Celem zmienionych wymogów określonych w motywach 9-13 jest ograniczenie do akceptowalnego poziomu ryzyka fitosanitarnego spowodowanego wprowadzeniem i, w stosownych przypadkach, przemieszczaniem tych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów do Unii.
(15) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 690/2008 2 niektóre strefy uznano za strefy chronione w odniesieniu do różnych organizmów szkodliwych. Rozporządzenie to zostało ostatnio zmienione, tak aby uwzględnić bieżącą sytuację w odniesieniu do stref chronionych w Unii oraz następujących organizmów szkodliwych: Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie), Candidatus Phytoplasma ulmi, Ceratocystis platani (J. M. Walter) Engelbr. & T.C.Harr., wirus tristeza cytrusowych (szczepy europejskie), Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al., Globodera pallida (Stone) Behrens, Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens, Gremmeniella abietina (Lag.) Morelet, Liriomyza huidobrensis (Blanchard), Liriomyza trifolii (Burgess), Paysandisia archon (Burmeister), Rhynchophorus ferrugineus (Olivier), Thaumetopoea pityocampa Denis & Schiffermüller, Thaumetopoea processionea L., wirus brązowej plamistości pomidora i Xanthomonas arboricola pv. pruni (Smith) Vauterin et al. Aby zapewnić spójność wymogów dotyczących stref chronionych w odniesieniu do danych organizmów szkodliwych, należy zaktualizować odpowiednie wymogi w załącznikach I-V do dyrektywy 2000/29/WE.
(16) Ponadto kilka obszarów w Unii uznanych za strefy chronione w odniesieniu do niektórych organizmów szkodliwych nie spełnia już wymogów, ponieważ te organizmy szkodliwe zadomowiły się tam lub ponieważ zainteresowane państwa członkowskie zwróciły się z wnioskiem o odwołanie statusu strefy chronionej. Wspomniane obszary to: terytorium Finlandii w odniesieniu do Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie); jednostki regionalne Arta i Lakonia w Grecji w odniesieniu do wirusa tristeza cytrusowych (szczepy europejskie); całe terytorium Emilia-Romania, gminy Scarnafigi i Villafaletto w prowincji Cuneo w Piemoncie oraz gminy Cesarò (prowincja Mesyna), Maniace, Bronte, Adrano (prowincja Katania) oraz Centuripe, Regalbuto i Troina (prowincja Enna) na Sycylii we Włoszech, a także całe terytorium Irlandii Północnej w Zjednoczonym Królestwie oraz całe terytorium powiatu Dunajská Streda na Słowacji w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al.; całe terytorium Irlandii Północnej i Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Gremmeniella abietina (Lag.) Morelet, obszary podlegające władzom lokalnym Barking and Dagenham; Basildon; Basingstoke and Deane; Bexley; Bracknell Forest; Brentwood; Broxbourne; Castle Point; Chelmsford; Chiltem; Crawley; Dacorum; Dartford; East Hertfordshire; Enfield; Epping Forest; Gravesham; Greenwich; Harlow; Hart; Havering; Hertsmere; Horsham; Littlesford; Medway; Mid Sussex; Mole Valley; Newham; North Hertfordshire; Redbridge; Reigate and Banstead; Rushmoor; Sevenoaks; South Bedfordshire; South Bucks; St Albans; Surrey Heath; Tandridge; Three Rivers; Thurrock; Tonbridge and Malling; Waltham Forest; Watford; Waverley; Welwyn Hatfield; Windsor and Maidenhead, Wokingham and Wycombe w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Thaumetopoea processionea L. oraz terytorium Szwecji w odniesieniu do wirusa brązowej plamistości pomidora. Informacje te należy odzwierciedlić odpowiednio w części B załączników I-IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(17) Systematyczne przypadki wykrywania Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie) na niektórych roślinach i produktach roślinnych przemieszczanych w obrębie Unii do niektórych stref chronionych wykazują, że obecne wymogi w odniesieniu do Bemisia tabaci Genn. (populacje europejskie) dotyczące przemieszczania do niektórych stref chronionych w obrębie Unii roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów są nieodpowiednie, aby ograniczyć ryzyko fitosanitarne do akceptowalnych poziomów. Wymogi te należy sformułować na nowo w części B załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE.
(18) Rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty, o których mowa w motywach 6-17, należy poddać kontroli fitosanitarnej przed wprowadzeniem do Unii lub przemieszczeniem w obrębie Unii. Wspomniane rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty należy zatem włączyć do części A lub B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE. Dodatkowo, z myślą o lepszej ochronie fitosanitarnej, owoce Actinidia Lindl., Carica papaya L., Fragaria L., Persea americana Mill., Rubus L. i Vitis L. należy ująć w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE, a w przypadku owoców Annona L., Cydonia Mill., Diospyros L., Malus L., Mangifera L., Passiflora L., Prunus L., Psidium L., Pyrus L., Ribes L., Syzygium Gaertn. i Vaccinium L. już ujętych w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE należy rozszerzyć zasięg geograficzny.
(19) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I-V do dyrektywy 2000/29/WE.
(20) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.86.41 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2019/523 zmieniająca załączniki I-V do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie |
Data aktu: | 21/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 28/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 31/03/2019 |