Wytyczne EBC/2020/21 (2020/515) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2020/515
z dnia 7 kwietnia 2020 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2020/21)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności pierwszy akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (ECB/2014/60) 1 .

(2) Powodowana przez koronawirusa choroba COVID-19, zakwalifikowana przez Światową Organizację Zdrowia jako pandemia, stanowi zagrożenie dla zdrowia publicznego o skali nie mającej precedensu w najnowszej historii. Pandemia ta spowodowała gwałtowny wstrząs ekonomiczny, który wymaga ambitnej, skoordynowanej i natychmiastowej reakcji na wszystkich frontach w celu udzielenia wsparcia zagrożonym przedsiębiorstwom i pracownikom. W konsekwencji pandemii działalność gospodarczą w strefie euro nieuchronnie dotknie znaczący spadek, w szczególności w miarę wprowadzania przez kolejne kraje środków ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. Środki te w znaczący sposób ograniczają przepływy gotówkowe przedsiębiorstw i pracowników oraz stawiają dalsze istnienie wielu przedsiębiorstw pod znakiem zapytania. Nie ulega również wątpliwości, że ta sytuacja utrudnia transmisję polityki pieniężnej oraz zwiększa ryzyko drastycznego pogorszenia się perspektyw inflacji.

(3) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Rada Prezesów przyjęła pakiet decyzji w odpowiedzi na pandemię koronawirusa, która może zagrozić realizacji celu utrzymania stabilności cen i prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Decyzje te obejmują środki zmieniające zasady kwalifikowania zabezpieczeń, ułatwiające kontrahentom Eurosystemu dysponowanie wystarczającym poziomem kwalifikowanych zabezpieczeń i przekazywanie ich na potrzeby uczestnictwa we wszystkich operacjach zasilających w płynność. Uczestnictwo w tych operacjach będzie więc oparte na zmienionych zasadach kwalifikowania zabezpieczeń i kontroli ryzyka. Środki te są proporcjonalnym sposobem przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz rozwoju gospodarczego w strefie euro, będącym konsekwencją pojawienia się i dalszego rozprzestrzeniania się choroby COVID-19.

(4) Mając na uwadze złagodzenie niekorzystnego wpływu potencjalnych dotkliwych obniżek ratingów wynikających z wybuchu epidemii COVID-19 na dostępność zabezpieczenia, Rada Prezesów uznaje, że Eurosystem może tymczasowo podwyższyć poziom akceptowanego ryzyka w celu wsparcia dostępu kontrahentów do płynności, wspierając tym samym akcję kredytową w gospodarce strefy euro, w tym poprzez obniżenie redukcji wartości w wycenie stosowanych do określonych aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie.

(5) Rada Prezesów wzięła również pod uwagę: a) potrzebę zmniejszenia presji wynikającej z wybuchu epidemii COVID- 19, która dotkliwie wpływa na greckie rynki finansowe; b) zobowiązania powzięte przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 2  i monitorowania ich realizacji przez instytucje Unii; c fakt, że środki dotyczące średnioterminowego zadłużenia Republiki Greckiej, realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacje dotyczące ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępne dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; oraz e) fakt, że Republika Grecka odzyskała dostęp do rynku. Rada Prezesów oceniła również potrzebę zmniejszenia fragmentacji akceptowanych zabezpieczeń operacji kredytowych Eurosystemu w celu poprawy sprawnego funkcjonowania mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Na podstawie oceny tych czynników Rada Prezesów uznała, że KBC powinny mieć możliwość akceptowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu rynkowych dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów jakości kredytowej Eurosystemu, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, z zastrzeżeniem stosowania określonych redukcji wartości w wycenie.

(6) Dodatkowe środki określone w zmianach wprowadzonych niniejszymi wytycznymi powinny być stosowane tymczasowo. Rada Prezesów powinna ponownie ocenić potrzebę przedłużenia stosowania tych tymczasowych środków przed końcem roku, tak aby zapewnić odpowiednie funkcjonowanie mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. W ten sposób Rada Prezesów uwzględni również zapotrzebowanie kontrahentów Eurosystemu, którzy uczestniczą lub będą uczestniczyć w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 3 , na utrzymanie dostępności zabezpieczenia przez cały okres trwania tych operacji.

(7) Niezwłoczna reakcja na aktualną sytuację pandemiczną wymaga zawiadomienia KBC o niniejszych wytycznych niezwłocznie po ich przyjęciu.

(8) Wytyczne EBC/2014/31 4  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiana wytycznych EBC/2014/31

W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 8a w brzmieniu:

"Artykuł 8a

Przyjmowanie jako zabezpieczenia rynkowych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej

1. KBC mogą przyjmować jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu rynkowe instrumenty dłużne wyemitowane przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej dla aktywów rynkowych określonych w art. 59 i 71 oraz w rozdziale 2 tytułu II części czwartej wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), o ile instrumenty te spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, określone w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

2. Papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 i które są przyjmowane przez KBC jako zabezpieczenie, podlegają redukcjom wartości w wycenie określonym w załączniku IIb do niniejszych wytycznych.";

2)
załącznik IIa otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIa

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 niniejszych wytycznych

Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 4,8
[1,3) 7,2
[3,5) 10,4
[5,7) 12,0
[7,10) 14,4
[10, ∞ ) 24,0"
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności/WAL poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności/WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
3)
dodaje się załącznik IIb w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK IIb

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości w wycenie dla stopnia jakości kredytowej 4 i 5

Jakość kredytowa Pozostały okres

zapadalności

(w latach) (*)

Kategoria pierwsza
kupon stały instrumenty

zerokuponowe

kupon o zmiennym oprocentowaniu
[0,1) 6,4 6,4 6,4
[1,3) 9,6 10,4 9,6
Stopień 4 [3,5) 11,2 12 11,2
[5,7) 12,4 13,6 12,4
[7,10) 13,2 14,4 13,2
[10, ∞ ) 14,4 16,8 14,4
[0,1) 8 8 8
[1,3) 11,2 12 11,2
Stopień 5 [3,5) 13,2 14 13,2
[5,7) 14,4 15,6 14,4
[7,10) 15,2 16,4 15,2
[10, ∞ ) 16,4 18,8 16,4"
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
Artykuł  2

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują te postanowienia od dnia 20 kwietnia 2020 r., a także przekazują EBC informacje dotyczące treści aktów prawnych i czynności dotyczących podjętych środków najpóźniej do dnia 14 kwietnia 2020 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne skierowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 7 kwietnia 2020 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
4 Wytyczne EBC/2014/31 z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.110I.26

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2020/21 (2020/515) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń
Data aktu: 07/04/2020
Data ogłoszenia: 08/04/2020
Data wejścia w życie: 07/04/2020