(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 kwietnia 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych 1 , w szczególności jej art. 43 ust. 4 i art. 54 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z poprawkami przewidzianymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1010 2 dyrektywa 2010/63/UE zobowiązuje obecnie państwa członkowskie do przekazywania Komisji drogą elektroniczną, nietechnicznych streszczeń zatwierdzonych projektów oraz wszelkich ich aktualizacji. Aby umożliwić Komisji utworzenie i prowadzenie centralnej bazy danych dotyczących tych streszczeń i ich aktualizacji, oraz aby zapewnić możliwość konstruktywnego ich przeszukiwania, konieczny jest jednolity sposób przedstawiania przedmiotowych streszczeń i ich aktualizacji. W związku z tym należy opracować wzory do celów przekazywania nietechnicznych streszczeń projektów i ich aktualizacji, a państwa członkowskie powinny być zobowiązane do przesyłania takich streszczeń i ich aktualizacji do bazy danych utworzonej przez Komisję.
(2) Dyrektywa 2010/63/UE zobowiązuje również państwa członkowskie do przekazywania Komisji drogą elektroniczną informacji na temat wdrażania tej dyrektywy, a także informacji statystycznych dotyczących wykorzystywania zwierząt w procedurach.
(3) Na podstawie przekazanych przez państwa członkowskie informacji dotyczących wdrażania dyrektywy 2010/63/UE służby Komisji mają publikować i regularnie aktualizować sprawozdanie unijne. Dyrektywa 2010/63/UE nakłada również na służby Komisji wymóg corocznego publicznego udostępniania danych statystycznych przekazanych przez państwa członkowskie oraz sprawozdania podsumowującego na ich temat. Aby umożliwić Komisji spełnienie obu tych wymogów, należy określić treść tych informacji poprzez określenie kategorii informacji.
(4) W odniesieniu do informacji dotyczących wdrażania, kategorie informacji, które należy zgłaszać, powinny być skorelowane z odpowiednimi wymogami dyrektywy 2010/63/UE. W odniesieniu do informacji statystycznych konieczne jest określenie kategorii danych statystycznych, które udostępniono w otwartej bazie danych z możliwością wyszukiwania, utworzonej przez Komisję zgodnie z dyrektywą 2010/63/UE.
(5) W celu zwiększenia przejrzystości i zmniejszenia obciążenia administracyjnego państwa członkowskie powinny być zobowiązane do korzystania z bazy danych utworzonej przez Komisję do celów przekazywania informacji na temat wdrażania dyrektywy 2010/63/UE oraz informacji statystycznych dotyczących wykorzystywania zwierząt w procedurach.
(6) Treść i format szczegółowych informacji, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie w odniesieniu do metod uznanych za co najmniej tak humanitarne jak zawarte w załączniku IV do dyrektywy 2010/63/UE, należy określić w sposób umożliwiający aktualizację wykazu metod uśmiercania zwierząt zawartego w tym załączniku. W związku z tym należy ustanowić wzór umożliwiający przekazywanie informacji na temat rodzaju metody, odnośnych gatunków oraz uzasadnienia ustanowienia odstępstwa, a także nałożyć na państwa członkowskie wymóg stosowania tego wzoru.
(7) Uprawnienia, na których opiera się niniejsza decyzja, są ściśle powiązane, ponieważ obydwa dotyczą przekazywania informacji przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2010/63/UE. Biorąc pod uwagę ten istotny związek oraz celem zapewnienia konsekwentnego i spójnego podejścia, należy przyjąć jedną decyzję ustanawiającą wszystkie wymogi wchodzące w zakres tych uprawnień. Należy zatem zastąpić decyzję wykonawczą Komisji 2012/707/UE 3 , w której określony jest wspólny format do celów przekazywania informacji, o których mowa w art. 54 dyrektywy 2010/63/UE, nową decyzją wykonawczą opartą zarówno na art. 43 ust. 4, jak i na art. 54 ust. 4 dyrektywy 2010/63/UE. Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą 2012/707/UE.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zwierząt Wykorzystywanych do Celów Naukowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Do celów art. 43 ust. 3 zdanie drugie dyrektywy 2010/63/UE państwa członkowskie przekazują informacje określone w załączniku I do niniejszej decyzji z wykorzystaniem bazy danych utworzonej przez Komisję zgodnie z art. 43 ust. 4 zdanie trzecie tej dyrektywy. Nietechniczne streszczenia projektów oraz ich aktualizacje są zgodne ze wzorami określonymi w załączniku I do niniejszej decyzji.
Do celów art. 54 ust. 1 dyrektywy 2010/63/UE państwa członkowskie przekazują informacje określone w załączniku II do niniejszej decyzji z wykorzystaniem bazy danych utworzonej przez Komisję zgodnie z art. 54 ust. 2 akapit trzeci zdanie pierwsze tej dyrektywy.
Do celów art. 54 ust. 2 dyrektywy 2010/63/UE państwa członkowskie przekazują informacje określone w załączniku III do niniejszej decyzji z wykorzystaniem bazy danych utworzonej przez Komisję zgodnie z art. 54 ust. 2 akapit trzeci zdanie pierwsze tej dyrektywy.
Do celów art. 54 ust. 3 dyrektywy 2010/63/UE państwa członkowskie przekazują informacje określone w załączniku IV do niniejszej decyzji, wykorzystując wzór zawarty w tym załączniku.
Decyzja wykonawcza 2012/707/UE traci moc ze skutkiem od dnia 17 kwietnia 2020 r. Odesłania do uchylonej decyzji traktuje się jako odesłania do niniejszej decyzji i odczytuje się je zgodnie z tabelą korelacji zamieszczoną w załączniku V.
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
W imieniu Komisji | |
Virginijus SINKEVIČIUS | |
Członek Komisji |
Wzór służący przekazywaniu nietechnicznych streszczeń projektów, o których mowa w art. 43 ust. 1 dyrektywy 2010/63/UE
Tytuł projektu | ||||||||
Czas trwania projektu (w miesiącach) |
||||||||
Słowa kluczowe (maksymalnie 5) (1) | ||||||||
Cel projektu (2) (można wybrać więcej niż jedną odpowiedź) |
- Badania podstawowe (3) - Badania translacyjne i stosowane (3) - Badania w celach regulacyjnych i produkcja rutynowa: - Kontrola jakości (w tym badanie bezpieczeństwa i aktywności biologicznej serii) - Inne badania skuteczności i tolerancji - Badania toksyczności i inne badania bezpieczeństwa, w tym farmakologiczne - Produkcja rutynowa - Ochrona środowiska naturalnego w interesie zdrowia lub dobrostanu ludzi lub zwierząt - Badania mające na celu zachowanie gatunku - Kształcenie na poziomie szkolnictwa wyższego - Szkolenia - Badania z zakresu medycyny sądowej - Utrzymanie kolonii zwierząt zmienionych genetycznie, niewykorzystywanych do celów innych procedur |
|||||||
Cele i przewidywane korzyści projektu | ||||||||
Proszę opisać cele projektu (na przykład zbadanie określonych hipotez naukowych lub odpowiedzenie na potrzeby naukowe lub kliniczne). | ||||||||
Jakie są potencjalne korzyści wynikające z tego projektu? Należy wyjaśnić, w jaki sposób projekt może przyczynić się do postępu w nauce, lub też jakie ostateczne korzyści mogą z niego wynikać dla ludzi, zwierząt lub środowiska. W stosownych przypadkach należy wprowadzić rozróżnienie między korzyściami krótkoterminowymi (w czasie trwania projektu) i długoterminowymi (które mogą się pojawić po zakończeniu projektu). | ||||||||
Przewidywane szkody | ||||||||
W jakich procedurach będą zazwyczaj stosowane zwierzęta (na przykład iniekcje, zabiegi chirurgiczne)? Proszę wskazać liczbę i czas trwania tych procedur. | ||||||||
Jakie są przewidywane konsekwencje/szkodliwe skutki dla zwierząt, na przykład ból, utrata masy ciała, brak aktywności/ograniczona mobilność, stres, nietypowe zachowania i czas trwania tych skutków? | ||||||||
Proszę podać, jakie są przewidywane gatunki i liczba zwierząt. Jaka jest przewidywana dotkliwość i liczba zwierząt w każdej kategorii dotkliwości (w podziale na gatunki)? | Gatunki (4) | Szacunkowa całkowita liczba | Szacunkowa liczba dla każdej kategorii dotkliwości | |||||
Terminalne | Łagodne | Umiarkowane | Dotkliwe | |||||
Co stanie się ze zwierzętami pozostawionymi przy życiu po zakończeniu procedury? (5)(6) | Szacunkowa liczba do ponownego wykorzystania | Szacunkowa liczba, jaka ma zostać przywrócona do siedliska przyrodniczego lub systemu hodowlanego | Szacunkowa liczba zwierząt objętych programami znajdowania nowego domu | |||||
Proszę podać powody planowanego losu zwierząt po zakończeniu procedury. | ||||||||
Stosowanie zasady 3R | ||||||||
1. Zastąpienie Proszę wskazać, jakie alternatywne rozwiązania bez wykorzystania zwierząt są dostępne w tej dziedzinie i dlaczego nie mogą być wykorzystane do celów projektu. |
||||||||
2. Ograniczenie Proszę wyjaśnić, w jaki sposób określono liczbę zwierząt koniecznych do celów tego projektu. Proszę opisać kroki podjęte w celu ograniczenia liczby wykorzystywanych zwierząt oraz zasady zastosowane przy projektowaniu badania. W stosownych przypadkach, proszę opisać praktyki, które będą stosowane w całym projekcie w celu zminimalizowania liczby wykorzystywanych zwierząt zgodnie z celami naukowymi. Praktyki te mogą obejmować np. badania pilotażowe, modelowanie komputerowe, dzielenie się tkankami i ponowne wykorzystywanie. |
||||||||
3. Udoskonalenie Proszę podać przykłady konkretnych środków (np. wzmożone monitorowanie, opieka pooperacyjna, terapie przeciwbólowe, trening zwierząt), które należy podjąć w związku z procedurami w celu zminimalizowania szkód dla dobrostanu zwierząt. Proszę opisać mechanizmy wprowadzania technik w zakresie łagodzenia szkód pojawiających się w czasie trwania projektu. |
||||||||
Proszę wyjaśnić wybór gatunków i wieku (etapu rozwoju) zwierząt. | ||||||||
Projekt wybrany do oceny retrospektywnej (7) | Termin | Zawiera dotkliwe procedury | Wykorzystuje zwierzęta z rzędu naczelnych | Inna przyczyna | ||||
(1) W tym terminy naukowe, które mogą składać się z więcej niż pięciu pojedynczych słów, z wyłączeniem nazw gatunków i celów wprowadzonych w innym miejscu w dokumencie. (2) Proszę zawrzeć w rozwijanym menu. (3) Wykaz celów zgodnie z kategoriami i podkategoriami sprawozdawczości statystycznej w załączniku III do niniejszej decyzji. (4) Gatunki zgodnie z kategoriami sprawozdawczości statystycznej określonymi w załączniku III do niniejszej decyzji, z dodatkową opcją "nieokreślonego ssaka" w celu zachowania anonimowości w wyjątkowych przypadkach. (5) Gatunki, które należy wpisać w związku z poprzednią odpowiedzią, do wyboru spośród odpowiednich kategorii (proporcje). (6) Możliwy wybór wielu opcji dla każdego gatunku. (7) Można wybrać więcej niż jedną odpowiedź. Ma zastosowanie do tych państw członkowskich, w których takie informacje są wymagane zgodnie z przepisami. |
Wzór służący przekazywaniu aktualizacji nietechnicznych streszczeń projektów, o których mowa w art. 43 ust. 2 dyrektywy 2010/63/UE
Tytuł (zgodnie z nietechnicznym streszczeniem projektu) | |||||
Przyczyna oceny retrospektywnej (1) | Wykorzystuje zwierzęta z rzędu naczelnych | Zawiera dotkliwe procedury | Inna przyczyna | ||
Proszę wyjaśnić "Inną przyczynę" | |||||
Realizacja celów | |||||
Proszę krótko wyjaśnić, czy i w jakim stopniu cele określone w zatwierdzonym projekcie zostały osiągnięte. Proszę podać powody, jeżeli cele nie zostały osiągnięte. Czy uzyskano jakiekolwiek inne istotne wyniki? Jakie korzyści wynikają z dotychczasowych prac i czy spodziewane są dalsze korzyści? Czy wyniki tego projektu zostały rozpowszechnione, w tym w przypadkach, w których nie udowodniono hipotez? Jeśli tak, proszę opisać, w jaki sposób. Jeśli nie, proszę wskazać, kiedy oczekuje się, że wyniki zostaną podane do publicznej wiadomości i w jaki sposób. |
|||||
Szkody | |||||
Gatunki (2) | Całkowita liczba wykorzystanych zwierząt | Liczba zwierząt według rzeczywistego stopnia dotkliwości | |||
Terminalne | Łagodne | Umiarkowane | Dotkliwe | ||
Jak kształtują się liczba wykorzystanych zwierząt i rzeczywisty stopień dotkliwości w porównaniu z przewidywanymi? W przypadku gdy rzeczywiste wartości liczbowe są wyższe niż przewidywane, proszę przedstawić wyjaśnienie. Proszę podać wyjaśnienie, jeżeli rzeczywista liczba jest niższa, chyba że różnica ta wynika z ograniczenia lub udoskonalenia. | |||||
Jak wygląda los zwierząt pozostawionych przy życiu po zakończeniu badania w porównaniu z losem przewidywanym? Proszę przedstawić wyjaśnienie. | |||||
Wszelkie elementy, które mogą przyczynić się do dalszego wdrażania zasady 3R: | |||||
1. Zastąpienie | |||||
Czy dzięki wiedzy uzyskanej w ramach tego projektu zidentyfikowano/rozwinięto nowe podejścia, które mogłyby zastąpić niektóre lub wszystkie przypadki wykorzystania zwierząt w podobnych projektach (w tym opracowanie/walidacja nowych technik in vitro lub in silico)? | |||||
2. Ograniczenie | |||||
W oparciu o wiedzę uzyskaną w ramach tego projektu, czy można ulepszyć planowanie doświadczeń, aby umożliwić dalsze ograniczenie wykorzystania zwierząt, i jeśli tak, to w jaki sposób? Proszę podać wyjaśnienie, w przypadku gdy liczba wykorzystanych zwierząt była niższa od pierwotnie oszacowanej. | |||||
3. Udoskonalenie | |||||
Proszę podać wyjaśnienie, w przypadku gdy rzeczywisty stopień dotkliwości był niższy od pierwotnie oszacowanego. W oparciu o wiedzę uzyskaną w ramach tego projektu, czy zastosowane modele zwierzęce są nadal najbardziej odpowiednie? Proszę podać, w zależności od przypadku, według ga- tunku/modelu. Proszę podać wykaz nowych form udoskonalenia wprowadzonych w trakcie realizacji projektu w celu zmniejszenia szkód wyrządzanych zwierzętom lub poprawy ich dobrosta- nu. Jakie są potencjalne możliwości dalszego udoskonalenia w przyszłości, na przykład powstające technologie, techniki, ulepszone metody oceny dobrostanu, wcześniejsze zakończenie procedury, sposoby utrzymania/sposoby hodowli? |
|||||
4. Inne | |||||
W jaki sposób są rozpowszechniane wnioski dotyczące dalszej realizacji zasady 3R? | |||||
Uwagi dodatkowe | |||||
(1) Można wybrać więcej niż jedną odpowiedź. (2) Gatunki zgodnie z kategoriami sprawozdawczości statystycznej określonymi w załączniku III do niniejszej decyzji, z dodatkową opcją "nieokreślonego ssaka" w celu zachowania anonimowości w wyjątkowych przypadkach. |
INFORMACJE, O KTÓRYCH MOWA W ART. 54 UST. 1 DYREKTYWY 2010/63/UE
Proszę przedstawić zmiany w krajowych środkach wykonawczych na podstawie dyrektywy 2010/63/UE, jakie nastąpiły od momentu przekazania ostatniego sprawozdania.
Proszę przedstawić ramy działania właściwych organów, w tym liczbę i rodzaj organów i odpowiednio ich zadania, oraz proszę wyjaśnić, jakie środki podjęto celem zapewnienia zgodności z wymogami art. 59 ust. 1 dyrektywy 2010/63/UE.
Proszę przedstawić strukturę i działanie krajowego komitetu, oraz środki, które podjęto celem zapewnienia zgodności z wymogami art. 49 dyrektywy 2010/63/UE.
Proszę przedstawić informacje na temat minimalnych wymogów, o których mowa w art. 23 ust. 3 dyrektywy 2010/63/UE; proszę opisać wszelkie dodatkowe wymogi w zakresie kształcenia i szkolenia dla personelu pochodzącego z innego państwa członkowskiego.
Proszę przedstawić procedury oceny projektu i wydawania pozwoleń na projekty oraz środki, które podjęto celem zapewnienia zgodności z wymogami art. 38 i 40 dyrektywy 2010/63/UE
Proszę przedstawić środki, które podjęto celem zapewnienia zgodności z wymogami dotyczącymi struktury i działania ciał doradczych ds. dobrostanu zwierząt określonymi w art. 26 i 27 dyrektywy 2010/63/UE.
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób unika się powielania procedur, by zapewnić zgodność z art. 46 dyrektywy 2010/63/UE.
Proszę przekazać zestawienie informacji obejmujące cały pięcioletni okres sprawozdawczy na temat przyczyn, dla których wycofano pozwolenia na projekt.
Schemat kategorii wprowadzanych danych statystycznych zgodnie z art. 54 ust. 2 dyrektywy 2010/63/UE
Informacje, o których mowa w art. 54 ust. 2 dyrektywy 2010/63/UE
Poniższe sekcje uporządkowane są zgodnie z kategoriami i powiązanymi z nimi pozycjami przedstawionymi w schemacie blokowym w części A.
Myszy (Mus musculus) |
Szczury (Rattus norvegicus) |
Świnki morskie (Cavia porcellus) |
Chomiki (syryjskie) (Mesocricetus auratus) |
Chomiki (chińskie) (Cricetulus griseus) |
Myszoskoczek mongolski (Meriones unguiculatus) |
Inne gryzonie (inne Rodentia) |
Króliki (Oryctolagus cuniculus) |
Koty (Felis catus) |
Psy (Canis familiaris) |
Fretki (Mustela putorius furo) |
Inne drapieżniki (inne Carnivora) |
Konie, osły i ich mieszańce (Equidae) |
Świnie (Sus scrofa domesticus) |
Kozy (Capra aegagrus hircus) |
Owce (Ovis aries) |
Bydło (Bos taurus) |
Małpiatki (Prosimia) |
Marmozety i tamaryny (np. Callithrix jacchus) |
Makak jawajski (Macaca fascicularis) |
Makak rezus (Macaca mulatta) |
Koczkodany Chlorocebus spp. (zazwyczaj pygerythrus lub sabaeus) |
Pawiany (Papio spp.) |
Sajmiri wiewiórcza (np. Saimiri sciureus) |
Pozostałe gatunki małp szerokonosych (inne gatunki Ceboidea) |
Pozostałe gatunki małp wąskonosych (inne gatunki Cercopithecoidea) |
Małpy człekokształtne (Hominoidea) |
Inne ssaki (inne Mammalia) |
Kura domowa (Gallus gallus domesticus) |
Indyk (M eleagris gallopavo) |
Inne ptaki (inne Aves) |
Gady (Reptilia) |
Żaby (Rana temporaria i Rana pipiens) |
Grzbietorodowate (Xenopus laevis i Xenopus tropicalis) |
Inne płazy (inne Amphibia) |
Danio pręgowany (Danio rerio) |
Labraks (spp. np. z rodzin Serranidae, Moronidae) |
Łosoś, pstrąg, palie i lipienie (Salmonidae) |
Gupik, mieczyk, molinezja ostropyska, zmienniak plamisty (Poeciliidae) |
Inne ryby (inne Pisces) |
Głowonogi (Cephalopoda) |
Ponowne wykorzystanie (Nie/Tak) |
W celu ustalenia, czy dochodzi do "ponownego wykorzystania", stosuje się następujące zasady:
Zwierzęta urodzone u uprawnionego hodowcy w Unii |
Zwierzęta urodzone na terenie Unii, ale nie u uprawnionego hodowcy |
Zwierzęta urodzone w pozostałych państwach Europy |
Zwierzęta urodzone gdzie indziej |
NHP urodzone u uprawnionego hodowcy w Unii |
NHP urodzone w Unii, ale nie u uprawnionego hodowcy, oraz NHP urodzone w pozostałej części Europy |
NHP urodzone w Azji |
NHP urodzone w Ameryce |
NHP urodzone w Afryce |
NHP urodzone gdzie indziej |
Kolonia samowystarczalna (Nie/Tak) |
"Kolonia samowystarczalna" obejmuje zwierzęta z rzędu naczelnych uzyskane z kolonii, w której zwierzęta są hodowane wyłącznie w ramach kolonii lub są pobierane z innych samowystarczalnych kolonii, ale nie są pozyskiwane ze środowiska naturalnego, oraz w której zwierzęta są trzymane w sposób gwarantujący ich przyzwyczajenie do ludzi.
F0 |
F1 |
F2 lub więcej |
Niezmienione genetycznie |
Zmienione genetycznie bez upośledzającego fenotypu |
Zmienione genetycznie z upośledzającym fenotypem |
zmienionych genetycznie.
Zwierzęta wykorzystane do stworzenia nowej zmienionej genetycznie linii/nowego zmienionego genetycznie szczepu (Nie/Tak) |
Kategoria "Zwierzęta wykorzystane do stworzenia nowej zmienionej genetycznie linii/nowego zmienionego genetycznie szczepu" określa zwierzęta, które zostały wykorzystane do stworzenia nowej zmienionej genetycznie linii/nowego zmienionego genetycznie szczepu i wyodrębnia je spośród innych zwierząt wykorzystanych do celów "badań podstawowych" lub "badań translacyjnych i stosowanych". Obejmuje to skrzyżowanie różnych linii w celu stworzenia nowej, zmienionej genetycznie linii, której fenotyp nie może zostać z góry określony jako nieupośledzający.
Terminalne |
Łagodne (włącznie) |
Umiarkowane |
Dotkliwe |
Kategoria ta powinna obejmować również wszelkie zwierzęta wykorzystane w projekcie, na który wydano pozwolenie, lecz które ostatecznie nie przejawiały oznak bólu, cierpienia, dystresu lub trwałych uszkodzeń równoważnych z tymi spowodowanymi przez wprowadzenie igły, zgodnie z dobrą praktyką weterynaryjną, z wyjątkiem zwierząt potrzebnych do utrzymania kolonii zwierząt zmienionych genetycznie ze stabilnych linii z zamierzonym upośledzającym fenotypem i które nie przejawiały oznak bólu, cierpienia, dystresu lub trwałego uszkodzenia na skutek upośledzającego genotypu.
Rzeczywista dotkliwość dotyczy wyłącznie skutków procedury naukowej przeprowadzonej na danym zwierzęciu. Pozyskiwanie i transport (o ile nie są to cele szczególne lub składowe celu procedury naukowej) nie są zatem brane pod uwagę przy zgłaszaniu rzeczywistej dotkliwości, w tym jeśli zwierzę umiera podczas pozyskiwania lub transportu.
Badania podstawowe |
Badania translacyjne i stosowane |
Badania w celach regulacyjnych i produkcja rutynowa |
Ochrona środowiska naturalnego w interesie zdrowia lub dobrostanu ludzi lub zwierząt |
Badania mające na celu zachowanie gatunku |
Kształcenie na poziomie szkolnictwa wyższego |
Szkolenia w celu nabycia, utrzymania lub doskonalenia umiejętności zawodowych |
Badania z zakresu medycyny sądowej |
Utrzymanie kolonii stabilnych linii zwierząt zmienionych genetycznie, niewykorzystywanych do celów innych procedur |
Kategoria ta odnosi się do zwierząt wykorzystywanych w celu przekazywania wiedzy teoretycznej w ramach programu szkolnictwa wyższego.
Dotyczy to zwierząt wykorzystywanych w szkoleniach mających na celu nabywanie i utrzymywanie praktycznych umiejętności zawodowych, takich jak zwierzęta wykorzystywane w szkoleniu lekarzy medycyny.
Onkologia |
Sercowo-naczyniowy układ krążenia krwi i limfy |
Układ nerwowy |
Układ oddechowy |
Układ żołądkowo-jelitowy z uwzględnieniem wątroby |
Układ mięśniowo-szkieletowy |
Układ odpornościowy |
Układ moczowo-płciowy i rozrodczy |
Narządy zmysłów (skóra, oczy i uszy) |
Układ wewnątrzwydzielniczy/Metabolizm |
Biologia rozwoju |
Badania obejmujące wiele układów |
Etologia/Zachowanie zwierząt/Biologia zwierząt |
Inne badania podstawowe |
Każde badanie z zakresu onkologii należy włączyć do tej kategorii, niezależnie od badanego układu.
Kategoria ta obejmuje, między innymi, neurobiologię, badania obwodowego lub centralnego układu nerwowego, psychologię.
Kategoria ta obejmuje, między innymi, stomatologię.
Badania dotyczące nosa należy zgłaszać w ramach kategorii "Układ oddechowy", a dotyczące języka w ramach kategorii "Układ żołądkowo-jelitowy z uwzględnieniem wątroby".
Ta kategoria obejmuje wyłącznie badania, w których podstawowy przedmiot zainteresowania stanowi więcej niż jeden układ, jak w przypadku niektórych chorób zakaźnych, i z wyłączeniem badań w zakresie onkologii.
Nowotwór u człowieka |
Choroby zakaźne u człowieka |
Zaburzenia układu sercowo-naczyniowego u człowieka |
Zaburzenia układu nerwowego i zaburzenia psychiczne u człowieka |
Zaburzenia układu oddechowego u człowieka |
Zaburzenia układu żołądkowo-jelitowego, z uwzględnieniem wątroby, u człowieka |
Zaburzenia układu mięśniowo-szkieletowego u człowieka |
Zaburzenia układu odpornościowego u człowieka |
Zaburzenia układu moczowo-płciowego/rozrodczego u człowieka |
Choroby narządów zmysłów (skóry, oczu i uszu) u człowieka |
Zaburzenia układu wewnątrzwydzielniczego/zaburzenia metabolizmu u człowieka |
Inne choroby człowieka |
Choroby i zaburzenia u zwierząt |
Żywienie zwierząt |
Dobrostan zwierząt |
Diagnostyka chorób |
Choroby roślin |
Nieregulacyjna toksykologia i ekotoksykologia |
Kontrola jakości (w tym badanie bezpieczeństwa i aktywności biologicznej serii) |
Inne badania skuteczności i tolerancji |
Badania toksyczności i inne badania bezpieczeństwa, w tym farmakologiczne |
Produkcja rutynowa według rodzaju produktu |
W tej kategorii uwzględniono badania skuteczności biocydów i pestycydów, jak również badania tolerancji dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt. Obejmuje to również badania ustalające zakres dawkowania przeprowadzane w celu spełnienia wymogów prawnych.
Badanie bezpieczeństwa serii |
Badanie gorączkotwórczości |
Badanie aktywności biologicznej serii |
Inne kontrole jakości |
Badanie bezpieczeństwa serii nie obejmuje badań gorączkotwórczości, które należy zgłaszać osobno w ramach pozycji "Badanie gorączkotwórczości".
Badanie ostrej toksyczności (po podaniu jednorazowym) (w tym test graniczny) |
Badanie działania drażniącego/żrącego na skórę |
Działanie uczulające na skórę |
Badanie działania drażniącego/żrącego na oko |
Toksyczność dawki powtórzonej |
Rakotwórczość |
Genotoksyczność |
Toksyczność reprodukcyjna |
Toksyczność rozwojowa |
Neurotoksyczność |
Kinetyka (farmakokinetyka, toksykokinetyka, badania dotyczące zanikania pozostałości) |
Farmakodynamika (włącznie z badaniami bezpieczeństwa farmakologicznego) |
Fototoksyczność |
Ekotoksyczność |
Badania nad bezpieczeństwem żywności i paszy |
Badania w zakresie bezpieczeństwa zwierząt docelowych |
Złożone punkty końcowe |
Inne badania toksyczności lub bezpieczeństwa |
LD50, LC50 |
Inne metody letalne |
Metody nieletalne |
28 dni lub mniej |
29-90 dni |
więcej niż 90 dni |
Toksyczność ostra (ekotoksyczność) |
Toksyczność długoterminowa (ekotoksyczność) |
Toksyczność reprodukcyjna (ekotoksyczność) |
Działanie na układ hormonalny (ekotoksyczność) |
Bioakumulacja (ekotoksyczność) |
Inny rodzaj ekotoksyczności |
Prawodawstwo dotyczące produktów leczniczych stosowanych u ludzi |
Prawodawstwo dotyczące produktów leczniczych do celów weterynaryjnych i ich pozostałości |
Prawodawstwo dotyczące wyrobów medycznych |
Prawodawstwo dotyczące chemikaliów przemysłowych |
Prawodawstwo dotyczące środków ochrony roślin |
Prawodawstwo dotyczące produktów biobójczych |
Prawodawstwo dotyczące żywności, w tym materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością |
Prawodawstwo dotyczące pasz, w tym prawodawstwo dotyczące bezpieczeństwa zwierząt docelowych, pracowników i środowiska |
Prawodawstwo dotyczące kosmetyków |
Pozostałe prawodawstwo |
Prawodawstwo spełniające wymogi Unii |
Prawodawstwo spełniające jedynie wymogi krajowe (w ramach Unii) |
Prawodawstwo spełniające jedynie wymogi prawodawstwa spoza Unii |
Produkty na bazie krwi |
Przeciwciała monoklonalne wyłącznie z zastosowaniem metody wodobrzusza |
Przeciwciała monoklonalne i poliklonalne (z wyłączeniem metody wodobrzusza) |
Pozostałe produkty |
WZÓR SŁUŻĄCY PRZEKAZYWANIU INFORMACJI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 54 UST. 3 DYREKTYWY 2010/63/UE
Państwo członkowskie: | Rok: |
Rodzaj metody | Gatunek | Uzasadnienie |
TABELA KORELACJI
Decyzja wykonawcza 2012/707/UE | Niniejsza decyzja |
Artykuł 1 | Artykuł 2 |
Artykuł 2 | Artykuł 3 |
Artykuł 3 | Artykuł 4 |
Artykuł 4 | Artykuł 6 |
ZAŁĄCZNIK I | ZAŁĄCZNIK II |
ZAŁĄCZNIK II | ZAŁĄCZNIK III |
ZAŁĄCZNIK III | ZAŁĄCZNIK IV |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.129.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/569 określająca wspólny format i treść dokumentów służących przekazywaniu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych i uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2012/707/UE |
Data aktu: | 16/04/2020 |
Data ogłoszenia: | 24/04/2020 |
Data wejścia w życie: | 24/04/2020 |