uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 2 (zwane dalej "rozporządzeniem"), w szczególności jego art. 25,
(1) Urząd BEREC może, w kontekście swojego funkcjonowania, prowadzić dochodzenia administracyjne, postępowania przeddyscyplinarne, dyscyplinarne i postępowania w sprawie zawieszenia, na podstawie załącznika IX do regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 3 oraz zgodnie z decyzją MC/2012/3 Komitetu Zarządzającego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze dotyczące prowadzenia dochodzeń administracyjnych i procedur dyscyplinarnych, co oznacza przetwarzanie informacji, w tym danych osobowych.
(2) Pracownicy Urzędu BEREC mają obowiązek zgłaszania ewentualnych nielegalnych działań, w tym nadużyć finansowych lub przypadków korupcji, szkodliwych dla interesów Unii lub działań związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, które mogą stanowić poważne niedopełnienie obowiązków pracowników Unii. Kwestię tę reguluje decyzja nr mC/2018/11 Komitetu Zarządzającego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) ustanawiająca wytyczne dotyczące informowania o nieprawidłowościach przez Urząd BEREC.
(3) Urząd BEREC opracował politykę zapobiegania oraz skutecznego i efektywnego postępowania w przypadku faktycznego lub potencjalnego nękania psychicznego lub molestowania seksualnego w miejscu pracy, zgodnie z decyzją nr MC/2016/15 Komitetu Zarządzającego Urzędu Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (Urzędu BEREC) w sprawie polityki ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu.
(4) W kontekście wyżej wymienionych działań Urząd BEREC gromadzi i przetwarza istotne informacje oraz kilka kategorii danych osobowych, w tym dane identyfikacyjne osoby fizycznej, dane kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje na temat prywatnego i zawodowego zachowania oraz wyników, a także dane finansowe. Urząd BEREC działa jako administrator danych.
(5) Istnieją odpowiednie zabezpieczenia w celu ochrony danych osobowych i zapobiegania przypadkowemu lub bezprawnym dostępowi do takich danych lub ich przeniesieniu, zarówno jeżeli są one przechowywane w środowisku fizycznym, jak i elektronicznym. Po przetworzeniu dane te są zatrzymywane zgodnie z obowiązującymi przepisami Urzędu BEREC dotyczącymi zatrzymywania danych, określonymi w rejestrach ochrony danych na podstawie art. 31 rozporządzenia. Po zakończeniu okresu zatrzymywania dane dotyczące sprawy, w tym dane osobowe, zostają usunięte, zanonimizowane lub przekazane do archiwów historycznych.
(6) W tym kontekście Urząd BEREC jest zobowiązany do wypełnienia swojego obowiązku informowania osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do powyższych działań związanych z przetwarzaniem i poszanowania praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu.
(7) Może zaistnieć konieczność pogodzenia praw osób, których dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem, z potrzebami wyżej wymienionych działań, przy pełnym poszanowaniu podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 rozporządzenia przewiduje, na ściśle określonych warunkach, możliwość ograniczenia stosowania art. 14-20, 35 i 36 oraz art. 4 w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20. W takim przypadku należy przyjąć wewnętrzne zasady, na mocy których Urząd BEREC może ograniczyć te prawa zgodnie z tym samym artykułem rozporządzenia.
(8) W szczególności może to mieć miejsce w przypadku przekazywania informacji na temat przetwarzania danych osobowych osobie, której dane dotyczą, na etapie wstępnej oceny dochodzenia administracyjnego lub w trakcie samego dochodzenia, przed ewentualnym oddaleniem sprawy lub etapem poprzedzającym postępowanie dyscyplinarne. W pewnych okolicznościach udzielenie takich informacji mogłoby poważnie wpłynąć na zdolność Urzędu BEREC do skutecznego prowadzenia dochodzenia, w każdym przypadku, gdy na przykład istnieje ryzyko, że dana osoba zniszczy dowody lub wpłynie na potencjalnych świadków przed przesłuchaniem. Ponadto Urząd BEREC może potrzebować ochrony swoich praw i wolności, a także praw i wolności innych zaangażowanych osób.
(9) Konieczna może być ochrona poufności świadka lub sygnalisty, który zwrócił się o nieujawnianie jego tożsamości. W takim przypadku Urząd BEREC może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych sygnalisty i innych zaangażowanych osób w celu ochrony ich praw i wolności.
(10) Konieczne może być zapewnienie ochrony poufności wobec członka personelu, który skontaktował się z zaufanymi doradcami Urzędu BEREC w ramach postępowania w sprawie molestowania. W takim przypadku Urząd BEREC może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych domniemanej ofiary, domniemanego sprawcy i innych osób zaangażowanych w celu ochrony ich praw i wolności.
(11) Urząd BEREC powinien stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności oraz są bezwzględnie konieczne i proporcjonalne w społeczeństwie demokratycznym. Urząd BEREC powinien przedstawić uzasadnienie wyjaśniające powody tych ograniczeń.
(12) W oparciu o zasadę rozliczalności Urząd BEREC powinien prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.
(13) Artykuł 25 ust. 6 rozporządzenia zobowiązuje administratora danych do poinformowania osób, których dane dotyczą, o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz przysługującym im prawie do wniesienia skargi do EIOD.
(14) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia Urząd BEREC może wstrzymać przekazanie informacji na temat powodów zastosowania ograniczenia osobie, której dane dotyczą, pominąć je lub go odmówić, gdyby w jakikolwiek sposób mogło ono unieważnić skutek ograniczenia. Urząd BEREC powinien oceniać indywidualnie w każdym przypadku, czy powiadomienie o ograniczeniu mogłoby unieważnić jego skutek.
(15) Urząd BEREC powinien znieść ograniczenie, gdy tylko warunki uzasadniające ograniczenie przestaną obowiązywać, oraz regularnie oceniać te warunki.
(16) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia, inspektor ochrony danych powinien być informowany w odpowiednim czasie o wszelkich zastosowanych ograniczeniach i zweryfikować zgodność z niniejszą decyzją.
(17) Stosowanie wyżej wymienionych ograniczeń pozostaje bez uszczerbku dla ewentualnego zastosowania przepisów art. 16 ust. 5 i art. 17 ust. 4 rozporządzenia odnoszących się, odpowiednio, do prawa do informacji, gdy dane nie zostały uzyskane od osoby, której dane dotyczą, oraz do prawa dostępu przysługującego osobie, której dane dotyczą.
(18) W dniu 27 maja 2019 r. przeprowadzono konsultacje z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych ("EIOD"),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Agencji Wsparcia BEREC | |
Jeremy GODFREY | |
Przewodniczący Zarządu |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.130.28 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń niektórych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach działań prowadzonych przez Urząd BEREC |
Data aktu: | 10/09/2019 |
Data ogłoszenia: | 24/04/2020 |
Data wejścia w życie: | 24/04/2020 |