uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na mocy decyzji Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zrewidowane Porozumienie z 1958 r.). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Na mocy decyzji Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (porozumienie równoległe). Porozumienie równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Na mocy dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 zastąpiono systemy homologacji państw członkowskich unijną procedurą homologacji oraz ustanowiono zharmonizowane ramy obejmujące przepisy administracyjne i ogólne wymagania techniczne odnoszące się do wszystkich nowych pojazdów, układów, części i oddzielnych zespołów technicznych. Na mocy tej dyrektywy włączono regulaminy przyjęte na podstawie zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do unijnego systemu homologacji typu, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec prawodawstwa Unii. Od czasu przyjęcia dyrektywy 2007/46/WE regulaminy ONZ w coraz większym stopniu są włączane do prawodawstwa Unii.
(4) Zgodnie z art. 1 zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 porozumienia równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów Dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29 EKG ONZ") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczących regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ i rezolucji ONZ w sprawie homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych ONZ lub do opracowania poprawek do ogólnych przepisów technicznych ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących ogólnych przepisów technicznych ONZ.
(5) Podczas swojej 181. sesji, która odbędzie się w dniu 23 czerwca 2020 r. WP.29 EKG ONZ może przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 14, 16, 22, 30, 41, 78, 79, 83, 94, 95, 101, 108, 109, 117, 129, 137, 138, 140 i 152, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie homologacji pojazdów w zakresie integralności układu paliwowego oraz bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie zharmonizowanej światowej procedury badań lekkich pojazdów dostawczych oraz modyfikacji tego regulaminu ONZ, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie aktualizacji oprogramowania i systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w odniesieniu do automatycznego systemu utrzymania pasa ruchu, wnioski dotyczące modyfikacji ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 3, 6, 7, 16 i 19 oraz wniosek dotyczący poprawek do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów R.E.3. WP.29 EKG ONZ ma ponadto przyjąć wniosek o przedłużenie mandatu dotyczącego ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 9 oraz wniosek dotyczących upoważnień do opracowania poprawki do ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 8 oraz do opracowania ogólnych przepisów technicznych ONZ dotyczących trwałości akumulatora zainstalowanego w pojeździe.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków, ponieważ regulaminy te będą wiążące dla Unii, a wraz z ogólnymi przepisami technicznymi ONZ i ujednoliconą rezolucją R.E.3 mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.
(7) W świetle zdobytego doświadczenia i rozwoju technicznego wymagania odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 14, 16, 22, 30, 41, 78, 79, 83, 94, 95, 101, 108, 109, 117, 129, 137, 138, 140 i 152, a także ujednoliconą rezolucją R.E.3 muszą zostać zmienione lub uzupełnione.
(8) Ponadto należy zmienić niektóre przepisy ogólnych przepisów technicznych nr 3, 6, 7, 16 i 19.
(9) Regulamin ONZ nr 13 należy sprostować, chociaż zmiany dotyczą jedynie wersji w języku rosyjskim.
(10) W celu umożliwienia postępu technicznego oraz poprawy bezpieczeństwa pojazdów i badania emisji należy przyjąć pięć regulaminów ONZ: w sprawie integralności układu paliwowego i bezpieczeństwa układu elektrycznego w przypadku zderzenia tylnego, w sprawie zharmonizowanej światowej procedury badań lekkich pojazdów dostawczych, w sprawie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem, w sprawie aktualizacji oprogramowania i systemu zarządzania aktualizacjami oprogramowania oraz w sprawie automatycznego systemu utrzymania pasa ruchu. Równolegle należy przyjąć poprawkę do nowego regulaminu ONZ w sprawie zharmonizowanej światowej procedury badań lekkich pojazdów dostawczych, ponieważ pozwoli to oddzielnie na pełne wzajemne uznanie dla Umawiających się Stron, które zdecydują się zastosowanie nowych wymogów wymagających poza pierwotną wersję 00 regulaminu, która obejmuje jedynie wymagania regionalne.
(11) W celu umożliwienia dalszego opracowywania wymagań technicznych wnioski dotyczące przedłużenia mandatu dotyczącego przepisów technicznych ONZ nr 9 oraz upoważnienia do opracowania poprawki do ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 8 oraz nowych ogólnych przepisów technicznych ONZ dotyczących trwałości akumulatora zainstalowanego w pojeździe należy przyjąć na podstawie wniosków umawiających się stron EKG ONZ sprawujących pieczę nad pracami dotyczącymi ogólnych przepisów technicznych ONZ albo na wniosek specjalnych organów pomocniczych WP.29 EKG ONZ.
(12) W dniu 27 lutego 2020 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2020/287 4 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w odniesieniu do ogólnych przepisów technicznych ONZ nr 3, 6 i 16 na 180. sesji WP.29 EKG ONZ, która odbyła się w dniach 10-12 marca 2020 r. Jednak WP.29 nie mogła na tej sesji przeprowadzić głosowania i podjęła decyzję o ponownym przedłożeniu wniosków pod głosowanie na sesji czerwcowej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A. METELKO-ZGOMBIĆ | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.196.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2020/848 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 13, 14, 16, 22, 30, 41, 78, 79, 83, 94, 95, 101, 108, 109, 117, 129, 137, 138, 140 i 152, w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji ogólnych przepisów technicznych nr 3, 6, 7, 16 i 19, w odniesieniu do wniosku dotyczącego poprawek do ujednoliconej rezolucji R.E.3 oraz w odniesieniu do wniosków dotyczących pięciu nowych regulaminów ONZ w sprawie bezpieczeństwa, emisji i automatyzacji w dziedzinie pojazdów silnikowych |
Data aktu: | 16/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 19/06/2020 |