uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 6, art. 30 ust. 2 akapit trzeci i art. 38 lit. c), d) i e),
(1) Pandemia COVID-19 oraz znaczne ograniczenia przemieszczania wprowadzone w państwach członkowskich i państwach trzecich w formie środków krajowych stanowią dla państw członkowskich i podmiotów gospodarczych wyjątkowe i bezprecedensowe wyzwanie związane z przeprowadzaniem kontroli zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 oraz rozporządzeniami Komisji (WE) nr 889/2008 2 i (WE) nr 1235/2008 3 .
(2) Na podstawie informacji otrzymanych od państw członkowskich należy odstąpić od niektórych przepisów rozporządzeń (WE) nr 889/2008 i (WE) nr 1235/2008.
(3) W odniesieniu do kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 4 rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/466 5 zezwala państwom członkowskim na stosowanie środków tymczasowych w celu ograniczenia ryzyka dla zdrowia ludzi, zwierząt i roślin oraz dobrostanu zwierząt w konkretnej sytuacji związanej z COVID-19 do dnia 1 sierpnia 2020 r.
(4) W szczególności niektóre państwa członkowskie i zainteresowane strony poinformowały Komisję, że ich zdolność do weryfikowania integralności produktów ekologicznych jest utrudniona ze względu na te ograniczenia i wynikające z nich zakłócenia. Zazwyczaj w celu przeprowadzenia kontroli fizycznych do celów kontroli urzędowych pracownicy właściwych organów lub w stosownych przypadkach organów kontrolnych i jednostek certyfikujących muszą przeprowadzać wizyty u podmiotów gospodarczych lub pokonywać duże odległości. Jako że podróżowanie i przeprowadzanie kontroli fizycznych nie jest obecnie dozwolone lub jest znacznie ograniczone ze względu na środki krajowe, właściwy organ lub w stosownych przypadkach organ kontrolny lub jednostka certyfikująca powinny mieć zamiast tego możliwość oparcia swoich kontroli na kontroli dokumentów i stosowania wszelkich dostępnych środków porozumiewania się na odległość w tym okresie. W odniesieniu do podmiotów gospodarczych niskiego ryzyka, określonych w ramach procedury oceny ryzyka przeprowadzonej przez właściwy organ lub w stosownych przypadkach przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą, jak określono w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, kontrole fizyczne należy zastąpić takimi kontrolami dokumentów. Ponadto ograniczenia przemieszczania opóźniły coroczne wizyty kontrolne, utrudniając tym samym właściwym organom lub w stosownych przypadkach organom kontrolnym lub jednostkom certyfikującym wypełnianie obowiązków w zakresie przeprowadzania dodatkowych wyrywkowych wizyt kontrolnych i niezapowiedzianych inspekcji oraz pobierania próbek w odniesieniu do określonych podmiotów gospodarczych.
(5) Podmioty gospodarcze powinny nadal mieć możliwość przystąpienia do systemu produkcji ekologicznej. W oczekiwaniu na wznowienie normalnych działań kontrolnych po zakończeniu stosowania środków krajowych związanych z pandemią COVID-19 właściwy organ lub w stosownych przypadkach organ kontrolny lub jednostka certyfikująca powinny jednak mieć możliwość odroczenia kontroli fizycznych i oparcia się na kontrolach dokumentów, w tym kontrolach przeprowadzanych przy użyciu dostępnych środków porozumiewania się na odległość do czasu, gdy dane działania będą mogły zostać wznowione.
(6) Sprawą najwyższej wagi jest kontynuowanie przeprowadzania na czas postępowań wyjaśniających w sprawie domniemanych naruszeń i nieprawidłowości związanych z regułami produkcji ekologicznej. W związku z tym należy zapewnić, aby takie postępowania były przeprowadzane z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków, a jednocześnie dać organom kontrolnym i jednostkom certyfikującym możliwość przeprowadzenia niezbędnych kontroli fizycznych na późniejszym etapie.
(7) Ograniczenia przemieszczania stosowane przez państwa członkowskie w związku z pandemią COVID-19 uniemożliwiają obecnie terminową komunikację między państwami członkowskimi, między organami kontrolnymi a państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Komisją w sprawie postępowań wyjaśniających prowadzonych w celu ustalenia pochodzenia stwierdzonych nieprawidłowości lub naruszeń. W związku z tym należy przedłużyć niektóre terminy.
(8) Ograniczenie przemieszczania stosowane obecnie przez państwa członkowskie w związku z pandemią COVID-19 może mieć również wpływ na możliwość przeprowadzania przez właściwe organy corocznych inspekcji jednostek certyfikujących, którym zostały przekazane zadania związane z kontrolą. Konieczne jest wyjaśnienie, że właściwy organ może zamiast tego stosować tymczasowo audyt nadzorczy.
(9) Ponadto, w związku ze środkami wprowadzonymi w celu ochrony zdrowia ludzi, poważne ograniczenia nałożone na transport wpływają na usługi kurierskie, w ramach których dostarczana jest wydrukowana i ręcznie podpisana wersja papierowa świadectwa kontroli wymaganego dla przywożonych przesyłek. Z tego powodu konieczne jest również odstąpienie od odpowiednich przepisów rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do obowiązku posiadania papierowej wersji świadectwa kontroli.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać do końca września 2020 r. Należy jednak zezwolić, by - w odniesieniu do podmiotów gospodarczych niskiego ryzyka, określonych w ramach procedury oceny ryzyka przeprowadzonej przez właściwy organ lub w stosownych przypadkach przez organ kontrolny lub jednostkę certyfikującą jak określono w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 - odnośne kontrole fizyczne zostały zastąpione kontrolami dokumentów do końca grudnia 2020 r. W świetle informacji otrzymanych od kilku państw członkowskich należy przewidzieć stosowanie niniejszego rozporządzenia z mocą wsteczną od dnia 1 marca 2020 r. Ponadto w roku 2020 oblicza się liczbę próbek, dodatkowych wyrywkowych wizyt kontrolnych i niezapowiedzianych inspekcji. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(11) Po wybuchu pandemii COVID-19 w Chinach państwo to wprowadziło ograniczenia dotyczące podróży od początku stycznia 2020 r. Z tego powodu należy przewidzieć wcześniejszą datę rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do działań kontrolnych, które miały miejsce w Chinach.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1667/2020 z dnia 10 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.377.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 772/2021 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.165.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1325/2021 z dnia 10 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.288.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1667/2020 z dnia 10 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.377.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 772/2021 z dnia 10 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.165.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1325/2021 z dnia 10 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.288.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.217.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/977 wprowadzające odstępstwa od rozporządzeń (WE) nr 889/2008 i (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do kontroli produkcji produktów ekologicznych w związku z pandemią COVID-19 |
Data aktu: | 07/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 08/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 09/07/2020, 01/03/2020, 01/01/2020 |