uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. a) oraz c),
(1) Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. EBC sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem systemu w celu zapewnienia spójnego stosowania wysokich standardów nadzorczych oraz spójności rezultatów w zakresie nadzoru we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich. EBC może wydawać wytyczne skierowane do właściwych organów krajowych, określające sposób wykonywania zadań nadzorczych i przyjmowania decyzji nadzorczych przez te organy.
(2) EBC ma obowiązek zapewnienia spójnego stosowania wymogów ostrożnościowych dotyczących instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 i rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 2 .
(3) Jako organ odpowiedzialny za nadzór nad istotnymi instytucjami kredytowymi na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC wykonał swobodę uznania przysługującą mu na mocy art. 178 ust. 2 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3 poprzez przyjęcie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/1845 (EBC/2018/26) 4 , które definiuje próg dotyczący oceny istotności przeterminowanych zobowiązań kredytowych.
(4) Chociaż za wykonywanie odpowiednich opcji i swobód uznania w stosunku do mniej istotnych instytucji odpowiedzialne są w pierwszym rzędzie właściwe organy krajowe, nadrzędna rola nadzorcza EBC w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego pozwala mu na promowanie spójnego korzystania z opcji i swobód uznania w odpowiednich przypadkach zarówno w stosunku do istotnych, jak i mniej istotnych instytucji. Dzięki temu:
a) nadzór ostrożnościowy nad wszystkimi instytucjami kredytowymi w uczestniczących państwach członkowskich wdrażany jest w sposób spójny i skuteczny;
b) jednolity zbiór przepisów dotyczących usług finansowych jest stosowany w sposób spójny w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich; oraz
c) wszystkie instytucje kredytowe są objęte nadzorem najwyższej jakości.
(5) W celu zapewnienia równowagi między potrzebą spójnego stosowania standardów nadzorczych do istotnych i mniej istotnych instytucji z jednej strony, a stosowaniem zasady proporcjonalności z drugiej strony, EBC uważa, że właściwe organy krajowe, które nadzorują mniej istotne instytucje, powinny skorzystać ze swobody uznania przewidzianej w art. 178 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/171 5 w taki sam sposób jak EBC w rozporządzeniu (UE) 2018/1845 (EBC/2018/26),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.217.5 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/32 (2020/978) w sprawie wykonania swobody uznania na mocy art. 178 ust. 2 lit. d) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 przez właściwe organy krajowe w stosunku do mniej istotnych instytucji w odniesieniu do progu dotyczącego oceny istotności przeterminowanych zobowiązań kredytowych |
Data aktu: | 25/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 08/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 31/12/2020 |