uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10d ust. 12,
(1) Dyrektywa 2003/87/WE ustanawia fundusz modernizacyjny na lata 2021-2030 w celu wspierania inwestycji w modernizację systemów energetycznych i poprawę efektywności energetycznej w niektórych państwach członkowskich. Jak stwierdzono w komunikatach Komisji pt. "Europejski Zielony Ład" 2 i "Plan inwestycyjny na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu" 3 , wdrożenie funduszu modernizacyjnego powinno przyczynić się do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu przez wspieranie zielonej i sprawiedliwej społecznie transformacji.
(2) Należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące funkcjonowania funduszu modernizacyjnego w celu umożliwienia niezakłóconej dystrybucji jego zasobów finansowych do państw członkowskich będących beneficjentami, w szczególności poprzez ustanowienie procedur składania i oceny projektów inwestycji oraz wypłaty dochodów funduszu.
(3) Aby zapewnić zgodność finansowania w ramach funduszu modernizacyjnego z rynkiem wewnętrznym, państwa członkowskie będące beneficjentami powinny powiadomić Komisję, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu, o każdej planowanej inwestycji stanowiącej pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu, która nie byłaby objęta istniejącym zatwierdzonym lub objętym wyłączeniem programem pomocy lub decyzją indywidualną. Ocena inwestycji objętych funduszem powinna być skoordynowana z oceną pomocy państwa, a warunki składania projektów inwestycji należy określić z uwzględnieniem warunków składania zgłoszeń pomocy państwa. Wypłata dochodów z funduszu powinna zależeć od zgody na przyznanie pomocy państwa.
(4) "Europejski Zielony Ład" przewiduje terytorialne plany sprawiedliwej transformacji jako podstawę mechanizmu sprawiedliwej transformacji. Jeżeli inwestycja w ramach funduszu modernizacyjnego ma na celu wdrożenie terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji państwa członkowskiego będącego beneficjentem, państwo to powinno przedstawić informacje na temat oczekiwanego wkładu inwestycji w ten plan, z myślą o zapewnieniu spójności i komplementarności z celami tego planu.
(5) Państwa członkowskie będące beneficjentami powinny regularnie informować Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i komitet inwestycyjny funduszu modernizacyjnego ("komitet inwestycyjny") o planowanych inwestycjach, aby ułatwić planowanie wypłat i zarządzanie zasobami z funduszu modernizacyjnego. Informacje te nie powinny jednak być wiążące dla państw członkowskich będących beneficjentami przy składaniu przyszłych projektów inwestycji.
(6) Uproszczona procedura wypłaty dochodów z funduszu powinna mieć zastosowanie do inwestycji w obszarach priorytetowych wymienionych w art. 10d ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE ("inwestycje priorytetowe"). Inwestycje nie- priorytetowe powinny zostać poddane kompleksowej ocenie pod względem ich technicznej i finansowej opłacalności oraz ich wartości dodanej w stosunku do celów funduszu.
(7) Zgodnie z art. 10d ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE co najmniej 70 % środków finansowych z funduszu modernizacyjnego należy przeznaczyć na inwestycje priorytetowe. Aby zapewnić sprawiedliwy podział środków finansowych między wszystkie państwa członkowskie będące beneficjentami, wymóg ten powinien mieć zastosowanie do indywidualnych udziałów w funduszu każdego państwa członkowskiego będącego beneficjentem.
(8) Finansowanie inwestycji z funduszu modernizacyjnego powinno zależeć od dostępności środków finansowych będących do dyspozycji danego państwa członkowskiego będącego beneficjentem oraz od części środków przydzielonej na inwestycje priorytetowe. W celu umożliwienia ścisłego monitorowania przydziału środków, przy jednoczesnym zapewnieniu efektywności procesu wypłat, ocena projektów inwestycji przez EBI lub, w stosownych przypadkach, przez komitet inwestycyjny, oraz wypłata środków przez Komisję powinny być organizowane w cyklu dwuletnim.
(9) Procedury działania funduszu modernizacyjnego powinny zostać ustanowione z uwzględnieniem specyfiki programów przedłożonych przez państwa członkowskie będące beneficjentami. Po zatwierdzeniu przez EBI programu jako inwestycji priorytetowej lub, w stosownych przypadkach, zaleceniu przez komitet inwestycyjny finansowania programu w obszarze niepriorytetowym, a także po podjęciu przez Komisję decyzji w sprawie pierwszej wypłaty środków na rzecz danego programu, państwo członkowskie będące beneficjentem powinno przedstawić nowy projekt na potrzeby wszelkich późniejszych wypłat. Do celów wszelkich późniejszych wypłat zatwierdzenie przez EBI lub, w stosownych przypadkach, zalecenie komitetu inwestycyjnego powinno ograniczać się do weryfikacji dostępności środków finansowych będących do dyspozycji państwa członkowskiego będącego beneficjentem oraz - w odniesieniu do programów, które kwalifikują się jako inwestycje niepriorytetowe - weryfikacji zgodności z progami dopuszczalnego wsparcia określonymi w art. 10d ust. 2 oraz art. 10d ust. 6 akapit drugi zdanie czwarte dyrektywy 2003/87/WE. Ponadto uproszczone zasady powinny mieć zastosowanie do sprawozdań rocznych dotyczących programów składanych przez państwa członkowskie będące beneficjentami.
(10) Wstrzymane inwestycje nie powinny otrzymywać dalszego finansowania z funduszu modernizacyjnego. Wszelkie kwoty już wypłacone na rzecz wstrzymanych inwestycji, ale jeszcze niewykorzystane przez takie inwestycje, powinny zostać udostępnione na finansowanie innych inwestycji.
(11) Należy ustanowić szczegółowe zasady dotyczące składu i działania komitetu inwestycyjnego.
(12) Na podstawie art. 10d ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE EBI zarządza dochodami z funduszu modernizacyjnego. W tym celu EBI powinien opracować wytyczne w zakresie zarządzania aktywami zgodne z celami dyrektywy i uwzględniające regulamin EBI. Ponadto EBI wykonuje inne zadania związane z wdrażaniem funduszu modernizacyjnego określone w dyrektywie 2003/87/WE. Szczegółowe warunki wykonywania tych zadań należy określić w porozumieniu między Komisją a EBI. Mechanizm odzyskiwania kosztów przez EBI powinien odpowiadać tym zadaniom i uwzględniać liczbę i złożoność projektów inwestycji przedłożonych przez odpowiednie państwa członkowskie będące beneficjentami oraz to, czy projekty te dotyczą inwestycji priorytetowych czy niepriorytetowych.
(13) W przypadku gdy państwa członkowskie podejmą decyzję o wykorzystaniu dochodów uzyskanych ze sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych do finansowania swoich wydatków związanych z wdrażaniem funduszu modernizacyjnego, wydatki te mogłyby zostać uznane za wydatki administracyjne, o których mowa w art. 10 ust. 3 lit. i) dyrektywy 2003/87/WE, i w związku z tym mogłyby być zaliczane na poczet celu, jakim jest wykorzystanie 50 % dochodów uzyskanych ze sprzedaży na aukcji w związku z klimatem.
(14) Należy wprowadzić jasne ustalenia dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w celu przekazywania Komisji pełnych i aktualnych informacji na temat postępów poszczególnych inwestycji oraz ogólnej implementacji funduszu modernizacyjnego.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.221.107 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania funduszu modernizacyjnego wspierającego inwestycje w modernizację systemów energetycznych oraz poprawę efektywności energetycznej niektórych państw członkowskich |
Data aktu: | 09/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 30/07/2020 |