uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 3 ustanowiono wymogi dotyczące wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz procedur homologacji typu UE w odniesieniu do różnych kategorii silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.
(2) Daty mające zastosowanie do nowych wartości granicznych emisji, określanych w rozporządzeniu (UE) 2016/1628 jako "etap V", ustanowiono w celu zapewnienia producentom jasnych i wyczerpujących informacji oraz odpowiedniego czasu na przejście do etapu V, przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu obciążeń administracyjnych dla organów udzielających homologacji.
(3) Wybuch epidemii COVID-19 doprowadził do zakłóceń w łańcuchach dostaw części i komponentów o znaczeniu kluczowym, co doprowadziło do opóźnień w przypadku silników oraz wyposażonych w nie maszyn, które spełniają mniej rygorystyczne wartości graniczne emisji, niż wartości graniczne przewidziane dla etapu V, i które muszą zostać wprowadzone na rynek przed datami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) 2016/1628.
(4) W wyniku zakłóceń spowodowanych przez wybuch epidemii COVID-19, istnieje duże prawdopodobieństwo, że producenci maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, określeni w rozporządzeniu (UE) 2016/1628 jako "producenci oryginalnego sprzętu", nie będą w stanie zapewnić, w przypadku silników oraz wyposażonych w nie maszyn, które są objęte okresem przejściowym przewidzianym w rozporządzeniu (UE) 2016/1628, dotrzymania terminów określonych w tym rozporządzeniu bez poniesienia poważnych i trwałych szkód ekonomicznych przez tych producentów.
(5) Z uwagi na obecną sytuację oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, zapewnienia pewności prawa, a takżę uniknięcia ewentualnych zakłóceń rynku, należy przedłużyć okres stosowania niektórych przepisów przejściowych zawartychw rozporządzeniu (UE) 2016/1628.
(6) Ponieważ przedłużenie okresu stosowania przepisów przejściowych nie będzie miało wpływu na środowisko, gdyż silniki przejściowe, których to dotyczy, zostały już wyprodukowane, a także z uwagi na fakt, że trudno jest przewidzieć dokładny czas trwania opóźnień spowodowanych w yniku zakłóceń związanych z pandemiąCOVID-19, stosowne okresy należy przedłużyć o 12 miesięcy.
(7) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie przedłużenie okresu stosowania niektórych przepisów przejściowych zawartych w rozporządzeniu (UE) 2016/1628, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki, możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(8) Ze względu na pilna potrzebę związaną z wyjatkowymi okolicznościami spowodowanymi wybuchem epidemii COVID-19, za stosowne uznano zastosowanie wyjątku od ośmiotygodniowego terminu, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2016/1628.
(10) Z uwagi na fakt, że okres przejściowy przewidziany w rozporządzeniu (UE) 2016/1628 dla niektórych podkategorii silników wygasa z dniem 31 grudnia 2020 r., a producenci oryginalnego sprzętu musieli wyprodukować maszyny mobilne nieporuszające się po drogach wyposażone w silniki przejściowe tych podkategoriii do dnia 30 czerwca 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym z dniem jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i powinno mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2020 r. Taka data rozpoczęcia stosowania jest spowodowana nieprzewidywalnym i nagłym charakterem wybuchu epidemii COVID-19, jak również potrzebą zapewnienia pewności prawa i równego traktowania producentów oryginalnego sprzętu bez względu na to, czy wyprodukowali oni maszyny mobilne nieporuszające się po drogach przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, czy po tej dacie,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D. M. SASSOLI | J. KLOECKNER |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.231.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1040 zmieniające rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do jego przepisów przejściowych w celu uwzględnienia wpływu kryzysu związanego z COVID-19 |
Data aktu: | 15/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 17/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 17/07/2020, 01/07/2020 |