uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 5, art. 26 ust. 7, art. 37 ust. 6, art. 38 ust. 4 i art. 39 ust. 3,
(1) Mechanizm monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych ustanowiony w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 2 określa podstawowe ramy monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach polityki przeciwdziałania zmianie klimatu. Przepisy tego mechanizmu są w pełni włączone do rozporządzenia (UE) 2018/1999, które uchyla rozporządzenie (UE) nr 525/2013 z dniem 1 stycznia 2021 r. W ramach tego mechanizmu należy przyjąć przepisy dotyczące sprawozdawczości w zakresie krajowych działań przystosowawczych, wykorzystania dochodów z aukcji, wsparcia finansowego i technologicznego udzielanego krajom rozwijającym się, przybliżonych wykazów gazów cieplarnianych, wykazów gazów cieplarnianych i rozliczeń emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych, krajowych systemów wykazów, kompleksowego przeglądu, sprawozdawczości w zakresie polityk i środków oraz prognoz.
(2) Zintegrowany system monitorowania i sprawozdawczości dotyczący wykazów gazów cieplarnianych, prognoz i polityk oraz środków, w tym systemów krajowych, pomaga zapewnić spójność pomiędzy tendencjami w zakresie emisji w przeszłości i przyszłości a wpływem polityk i środków na osiągnięcie celów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu. Dodatkowo sprawozdawczość państw członkowskich w zakresie krajowego wykazu gazów cieplarnianych jest zasadniczo powiązana z krajowymi systemami wykazów, które stanowią rozwiązanie instytucjonalne, prawne i proceduralne służące szacowaniu emisji gazów cieplarnianych. Ponadto w ramach kompleksowego procesu przeglądu sprawdzana jest jakość przekazanych danych z wykazów krajowych. Należy zatem ująć w jednym rozporządzeniu wykonawczym przepisy dotyczące krajowych systemów wykazów, kompleksowego przeglądu, systemów polityk i środków oraz prognoz, a także obowiązków sprawozdawczych państw członkowskich na podstawie rozdziału 4 rozporządzenia (UE) 2018/1999.
(1) W decyzji 18/CMA.1 Konferencja Stron Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) 3 , służąca jako spotkanie stron porozumienia paryskiego w sprawie zmian klimatu 4 , przyjętego w dniu 12 grudnia 2015 r. w wyniku 21. Konferencji Stron UNFCCC ("porozumienie paryskie"), przyjęła tryb, procedury i wytyczne dotyczące ram przejrzystości w odniesieniu do działań i wsparcia, w których określono między innymi sprawozdawczość w zakresie wykazów gazów cieplarnianych, polityk i środków, prognoz, skutków i przystosowania się do zmiany klimatu oraz wsparcia udzielanego krajom rozwijającym się. UE i jej państwa członkowskie powinny przekazać informacje zgodnie z tym trybem, procedurami i wytycznymi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2024 r.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1999 państwa członkowskie są zobowiązane do przedkładania Komisji co dwa lata sprawozdań zawierających informacje na temat krajowych planów i strategii przystosowania się do zmiany klimatu, zgodnie z obowiązkiem sprawozdawczym uzgodnionym w ramach UNFCCC i porozumienia paryskiego. Informacje te będą wykorzystane do monitorowania postępów i działań w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu, zapewnienia informacji służących wdrażaniu i przeglądom unijnej strategii przystosowawczej oraz wspierania tego wdrażania i przeglądów, a także w celu ułatwienia oceny postępów UE w realizacji celu porozumienia paryskiego, umożliwienia państwom członkowskim i Unii Europejskiej wymiany dobrych praktyk oraz oceny ich potrzeb i poziomu przygotowania do zmiany klimatu. Zgodnie z międzynarodowymi ustaleniami w zakresie sprawozdawczości państwa członkowskie muszą również przedstawić przegląd lub przykłady dobrych praktyk dotyczących działań na szczeblu niższym niż krajowy w celu zwiększenia świadomości na temat działań przystosowawczych na innych poziomach sprawowania rządów i umożliwienia UE lepszego promowania takich działań.
(3) W świetle doświadczeń zdobytych w przeszłości w zakresie sprawozdawczości dotyczącej wykorzystania dochodów z aukcji konieczne jest, aby państwa członkowskie, które przedstawiają sprawozdanie na temat wykorzystania równowartości finansowej dochodów ze sprzedaży na aukcji, przedstawiały wartości, które są reprezentatywne dla ich wydatków zgodnie z art. 3d i art. 10 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(4) Sprawozdawczość państw członkowskich w zakresie wsparcia finansowego i technologicznego na rzecz krajów rozwijających się powinna być jak najbardziej szczegółowa i przekazywana na poziomie programów lub działań. Informacje oznaczone jako "jeżeli są dostępne" należy zgłaszać wyłącznie, jeżeli są dostępne dla państw członkowskich do momentu wprowadzenia sprawozdania do systemu sprawozdawczości. Państwo członkowskie nie musi wypełniać i przedkładać tabeli dotyczącej planowanego udzielenia wsparcia w przypadku, gdy odpowiednie informacje nie są dostępne dla całej tabeli, między innymi z powodu trwających lub zaległych procesów budżetowych. Aby zapewnić spójność, państwa członkowskie powinny również mieć możliwość stosowania formatu sprawozdawczości wykorzystywanego w systemie sprawozdawczości wierzycieli (CRS) wprowadzonego przez Komitet Pomocy Rozwojowej (DAC) Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Zgodnie z decyzją 18/CMA.1 państwa członkowskie przekazują informacje na temat ekwiwalentu dotacji do UNFCCC na zasadzie dobrowolnej. Aby zapewnić spójność ze sprawozdawczością na szczeblu międzynarodowym, wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w niniejszym rozporządzeniu należy dostosować w miarę możliwości do odpowiednich decyzji Konferencji Stron służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego oraz odpowiednich zmian metodologicznych wprowadzonych przez DAC OECD, gdy staną się one dostępne.
(5) Zakres sektorowy przybliżonego wykazu stanowi podsumowanie na najwyższym poziomie bardziej szczegółowego zakresu sektorowego całego wykazu gazów cieplarnianych. Zapewnia to zgodność szacunków emisji i pochłaniania zgłoszonych w przybliżonym wykazie za rok t-1 z szacunkami zawartymi wykazie gazów cieplarnianych przedłożonym w roku t-2. Sektor użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (LULUCF) stanowi integralną część rocznego wykazu, a państwa członkowskie powinny włączyć do swojego przybliżonego wykazu gazów cieplarnianych szacunki emisji i pochłaniania w odniesieniu do LULUCF.
(6) W celu zapewnienia przejrzystości zobowiązań w zakresie redukcji emisji, ciągłej poprawy jakości oraz w celu ułatwienia procesu przeglądu przez zespół ekspertów technicznych, w sprawozdaniach państw członkowskich wymagany jest wysoki stopień szczegółowości i informacji technicznych. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2018/1999 włączono wymogi w zakresie sprawozdawczości wynikające z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 6 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 7 do sprawozdawczości dotyczącej rocznych wykazów gazów cieplarnianych oraz dostosowano je do pięcioletniego cyklu sprawdzania zgodności poprzez ustanowienie kompleksowego procesu przeglądu na lata 2027 i 2032. W związku z tym konieczne jest określenie struktury, formatu i procesu sprawozdawczości w zakresie planowanego wykorzystania elastyczności i zakończonych przeniesień emisji oraz wykorzystania powstałych dochodów na mocy rozporządzenia (UE) 2018/842, a także włączenie wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/841 do sprawozdawczości w zakresie prognoz. Na podstawie informacji zgłoszonych w odniesieniu do zakończonych przeniesień na mocy rozporządzenia (UE) 2018/841 i rozporządzenia (UE) 2018/842 nie ujawnia się indywidualnych cen zgłoszonych w odniesieniu do zakończonych przeniesień, natomiast należy udostępnić zakres cen na jednostkę, tj. najniższą i najwyższą cenę spośród wszystkich transakcji zgłoszonych przez państwa członkowskie.
(7) W celu zapewnienia terminowej i skutecznej realizacji zobowiązań określonych przez Konferencję Stron porozumienia paryskiego należy określić harmonogramy współpracy i koordynacji między Komisją a państwami członkowskimi w odniesieniu do przygotowywania sprawozdania dotyczącego unijnego wykazu gazów cieplarnianych i przeglądu UNFCCC. Należy również określić procedurę i harmonogram przeprowadzania kompleksowych przeglądów wykazów gazów cieplarnianych państw członkowskich w celu zapewnienia terminowego i skutecznego wdrażania tego przeglądu.
(8) Państwa członkowskie powinny ustanowić i prowadzić krajowe systemy wykazów w celu zapewnienia jakości wykazu i jej poprawy poprzez planowanie i przygotowanie działań w zakresie wykazów i zarządzanie nimi, co obejmuje gromadzenie danych dotyczących działalności, właściwy wybór metod i współczynników emisji, oszacowanie antropogenicznych emisji gazów cieplarnianych według ich źródeł i oszacowanie pochłaniania przez pochłaniacze, wdrożenie oceny niepewności i prowadzenie działań w zakresie zapewniania jakości i kontroli jakości oraz realizacji procedur weryfikacji danych z wykazów na poziomie krajowym. Aby zachować wysoką jakość krajowych systemów wykazów z ostatniego okresu, państwa członkowskie muszą nadal stosować takie same standardy planowania i przygotowywania wykazów oraz zarządzania nimi, jak określone w art. 27-29.
(9) Przepisy dotyczące systemów polityk i środków oraz prognoz powinny być spójne z odpowiednimi decyzjami podjętymi przez organy UNFCCC lub porozumienia paryskiego. Ponieważ decyzja 18/CMA.1 Konferencji Stron UNFCCC służącej jako spotkanie stron porozumienia paryskiego wymaga przekazywania informacji niezbędnych do śledzenia postępów w realizacji ustalonych na poziomie krajowym wkładów na mocy art. 4 porozumienia paryskiego, państwa członkowskie powinny przekazywać odpowiednie informacje dotyczące ustaleń instytucjonalnych, administracyjnych i proceduralnych dotyczących krajowego wdrażania ustalonego na szczeblu krajowym wkładu UE.
(10) W odniesieniu do sprawozdawczości w zakresie zanieczyszczeń powietrza zgodnie z dyrektywą Parlamentu i Rady (UE) 2016/2284 8 oraz sprawozdawczości w zakresie gazów cieplarnianych zachowuje się w dużym stopniu podobne podejście, w tym jeśli chodzi o metody stosowane przez państwa członkowskie. W związku z tym zgłaszając polityki i środki oraz prognozy zgodnie z rozdziałem VI niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie stosują spójne podejście metodologiczne uwzględniające informacje o politykach i środkach oraz prognozach przedkładane na mocy dyrektywy (UE) 2016/2284.
(11) E-platforma, o której mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) 2018/1999, powinna być wykorzystywana do składania przez państwa członkowskie i Komisję, wspierane przez Europejską Agencję Środowiska, sprawozdań dotyczących wszystkich wymiarów unii energetycznej. Komisja przyjmuje środki mające umożliwić, aby informacje przekazywane do e-platformy były kierowane do punktu kompleksowej obsługi Komisji lub były za jego pośrednictwem przekazywane i były w ten sam sposób wymieniane z odpowiednimi powiązanymi systemami sprawozdawczości, takimi jak Reportnet Europejskiej Agencji Środowiska.
(12) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania stosownych przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1999, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.
(13) Zgodnie z art. 57 i 58 rozporządzenia (UE) 2018/1999 uchyla się rozporządzenie (UE) nr 525/2013 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem art. 7, art. 17 ust. 1 lit. a) i d) oraz art. 19 tego rozporządzenia, które mają zastosowanie do sprawozdań zawierających dane za lata 2019 i 2020. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 749/2014 należy zatem uchylić z dniem 1 stycznia 2021 r., jednak jego art. 3-18 oraz 27-43 powinny nadal mieć zastosowanie do sprawozdań zawierających dane za wspomniane lata.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.278.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1208 w sprawie struktury, formatu, procedur przekazywania i przeglądu informacji zgłaszanych przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 oraz uchylenia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 749/2014 |
Data aktu: | 07/08/2020 |
Data ogłoszenia: | 26/08/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 15/09/2020 |