(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 października 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Inteligentne systemy transportowe (ITS) obejmują ITS transportu drogowego i ITS kolei miejskiej. ITS transportu drogowego obejmują systemy współpracujące w oparciu o łączność w czasie rzeczywistym między pojazdem (np. samochodami, ciężarówkami, rowerami, motorowerami, tramwajami, maszynami budowlanymi, urządzeniami rolniczymi, a także urządzeniami dla pieszych i rowerzystów) oraz ich otoczeniem (innymi pojazdami, infrastrukturą itp.). W niektórych przypadkach ITS transportu drogowego mogą być również wykorzystywane poza drogami (np. na terenach przemysłowych, rolniczych lub budowlanych). ITS kolei miejskiej składają się z systemów transportu publicznego stale kierowanych przez co najmniej jeden system kontroli i zarządzania, przeznaczony do obsługi pasażerskich przewozów lokalnych, miejskich i podmiejskich, oddzielonych od ruchu drogowego i pieszego. ITS mogą zaoferować znaczną poprawę w zakresie wydajności systemu transportowego, bezpieczeństwa ruchu i komfortu podczas podróży.
(2) W decyzji Komisji 2008/671/WE 2 zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w zakresie częstotliwości 5 875-5 905 MHz (lub 5,9 GHz) na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS. Uznano w niej kluczową rolę ITS w zintegrowanym podejściu do bezpieczeństwa drogowego, ponieważ dzięki zastosowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w infrastrukturze transportowej i pojazdach możliwe jest unikanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze i zmniejszenie liczby wypadków.
(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 3 ustanowiono ramy wdrażania ITS w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu.
(4) W dniu 14 września 2016 r., po przyjęciu zestawu środków dotyczących europejskiego społeczeństwa gigabitowego 4 (w tym planu działania dotyczącego sieci 5G 5 ), Komisja podkreśliła związek między rozwojem i wdrożeniem sieci 5G w Europie a kluczowymi obszarami zastosowań, w szczególności inteligentnej mobilności (opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności).
(5) W dniu 30 listopada 2016 r. Komisja opublikowała komunikat "Europejska strategia na rzecz współpracujących inteligentnych systemów transportowych" 6 . Jeśli chodzi o widmo, w strategii tej proponuje się utrzymanie przydziału widma wykorzystywanego przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) do bezprzewodowej łączności bliskiego zasięgu (ITS-G5) dla usług ITS związanych z bezpieczeństwem oraz środków wsparcia na rzecz ochrony pasma częstotliwości 5,9 GHz przed szkodliwymi zakłóceniami. W strategii proponuje się również, żeby w ramach inicjatyw na rzecz wprowadzania współpracujących inteligentnych systemów transportowych wdrażać odpowiednie techniki osłabiania zakłóceń umożliwiające współistnienie zgodnie z normami i procedurami ETSI.
(6) W dniu 17 maja 2018 r. Komisja przyjęła trzeci pakiet na rzecz mobilności 7 , w którym uwzględniono strategię bezpieczeństwa drogowego w szerszym europejskim ekosystemie zrównoważonej mobilności, koncentrującą się na bezpiecznej, połączonej i ekologicznej mobilności. W pakiecie tym zakłada się, że pojazdy autonomiczne i zaawansowane systemy łączności sprawią, że pojazdy będą bezpieczniejsze i łatwiejsze do wspólnego użytkowania, a także ułatwią dostęp do usług w zakresie mobilności większej liczbie użytkowników.
(7) Zgodnie ze zmieniającymi się ramami politycznymi i regulacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego państwa członkowskie i przedstawiciele branży podjęli szereg inicjatyw związanych z wykorzystaniem pasma 5,9 GHz w celu opracowania i wdrożenia zastosowań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Do inicjatyw takich należą: konsorcjum Car-2-Car Communications 8 , platforma C-Roads 9 , utworzenie stowarzyszenia 5G Automotive Association (5GAA) 10 oraz zintensyfikowane działania w ramach organizacji 3rd Generation Partnership Project (3GPP) 11 i organów normalizacyjnych, takich jak ETSI. Wysiłki branży doprowadziły do opracowania dwóch konkurencyjnych technologii w zakresie komunikacji bliskiego zasięgu pojazdów z ich otoczeniem, a mianowicie technologii ITS-G5 i technologii "Long Term Evolution" pojazd-otoczenie (LTE-V2X).
(8) Społeczność kolei miejskiej uważa, że do obsługi miejskich systemów sterowania pociągiem opartych na łączności (CBTC) niezbędne jest zharmonizowane widmo o zakresie co najmniej 20 MHz 12 . Takie systemy umożliwiają bezpieczne i wydajne zarządzanie ruchem kolei miejskiej, w szczególności przez skracanie odstępów czasu między kolejnymi pociągami, co zwiększa przepustowość infrastruktury transportu publicznego. W oparciu o lokalne zezwolenia niektóre linie metra w Unii korzystają już z części zakresu częstotliwości 5 905-5 935 MHz lub innych zakresów. W związku z tym ważne jest zharmonizowanie widma dla takiego przeznaczenia w całej Unii, aby zapewnić wdrożenie jednolitego rynku również w zakresie kolei miejskiej i przyczynić się do realizacji europejskich celów środowiskowych.
(9) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE w dniu 18 października 2017 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu na zbadanie możliwości przesunięcia górnej granicy pasma ITS związanego z bezpieczeństwem zharmonizowanego na poziomie Unii (5 875-5 905 MHz) o 20 MHz do 5 925 MHz i dopuszczenia użytkowania tego pasma przez inne środki transportu, poza transportem drogowym, takie jak kolej miejska stosująca CBTC.
(10) Odpowiadając na udzielenie mandatu, w dniu 11 marca 2019 r. CEPT opublikowała sprawozdanie (sprawozdanie CEPT nr 71 - ITS w paśmie 5,9 GHz), w którym dokonała przeglądu warunków technicznych i rozszerzenia pasma 5,9 GHz. Propozycje zawarte w sprawozdaniu obejmują rozszerzenie definicji ITS, harmonizację zakresu częstotliwości 5 875-5 925 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS oraz harmonizację zakresu częstotliwości 5 925-5 935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań ITS kolei miejskiej, pod warunkiem koordynacji krajowej ze służbą stałą lub badań w celu określenia warunków wspólnego użytkowania. W sprawozdaniu tym proponuje się również priorytetowe traktowanie zastosowań ITS transportu drogowego poniżej 5 915 MHz oraz zastosowań ITS kolei miejskiej powyżej 5 915 MHz. Proponuje się, aby zastosowania ITS transportu drogowego w zakresie częstotliwości 5 915-5 925 MHz były ograniczone do zastosowań infrastruktura- pojazd (I2 V) do czasu, gdy zastosowania ITS transportu drogowego będą w stanie chronić zastosowania ITS kolei miejskiej. Proponuje się, aby korzystanie z zakresu częstotliwości 5 915- 5 935 MHz przez ITS kolei miejskiej opierało się na zasadzie wspólnego użytkowania oraz by zależało od warunków krajowych i popytu zainteresowanych stron na ITS kolei miejskiej. Indywidualne zezwolenia dla ITS kolei miejskiej (5 915-5 935 MHz), infrastruktury ITS transportu drogowego (5 915-5 925 MHz) oraz dla służby stałej (powyżej 5 925 MHz) powinny w stosownych przypadkach umożliwić koordynację krajową.
(11) Przy udostępnianiu zakresu częstotliwości 5 915-5 935 MHz na potrzeby ITS kolei miejskiej w możliwie najkrótszym terminie po jego wyznaczeniu zgodnie z niniejszą decyzją, państwa członkowskie powinny należycie uwzględnić istniejące systemy kolei miejskiej działające w tym zakresie (lub jego części) o różnych warunkach technicznych, aby zapewnić wystarczająco długie ramy czasowe na dostosowanie istniejących urządzeń kolejowych i sieciowych do zharmonizowanych warunków technicznych.
(12) Techniczną podstawę niniejszej decyzji stanowią wyniki prac przeprowadzonych przez CEPT we współpracy z ETSI.
(13) Polityki Unii wspierają zarówno ITS, jak i lokalną sieć radiową (RLAN). CEPT określa warunki techniczne dla RLAN, która działa w zakresie powyżej 5 935 MHz, w celu ochrony zastosowań ITS kolei miejskiej związanych z bezpieczeństwem poniżej 5 935 MHz oraz ITS transportu drogowego związanych z bezpieczeństwem poniżej 5 925 MHz (np. wymogi dotyczące ograniczeń emisji pozapasmowej i scenariusz dotyczący blokowania).
(14) ETSI określa ujednolicone rozwiązania w celu zapewnienia mechanizmów wspólnego użytkowania kanałów i wdrożenia zasad pierwszeństwa między zastosowaniami ITS transportu drogowego a ITS kolei miejskich.
(15) ETSI pracuje obecnie nad dwoma sprawozdaniami technicznymi dotyczącymi definicji i oceny wspólnego użytkowania kanałów oraz metod współistnienia kanałów sąsiednich między ITS G5 i LTE-V2X. Odpowiednie normy mogą zostać opracowane najwcześniej do połowy 2021 r. lub dopiero w połowie 2022 r.
(16) Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji w ETSI, w przyszłości może zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu niniejszej decyzji.
(17) Niniejsza decyzja powinna opierać się na zasadach określonych w decyzji 2008/671/WE i je rozwijać. Ze względu na jasność prawa należy uchylić decyzję 2008/671/WE.
(18) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego ustanowionego na mocy decyzji nr 676/2002/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Thierry BRETON | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.328.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1426 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5875-5935 MHz na potrzeby związanych z bezpieczeństwem zastosowań inteligentnych systemów transportowych (ITS), uchylająca decyzję 2008/671/WE |
Data aktu: | 07/10/2020 |
Data ogłoszenia: | 09/10/2020 |
Data wejścia w życie: | 09/10/2020 |