uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. g),
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 14 listopada 2016 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie realizacji globalnej strategii UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, określając poziom ambicji Unii w ramach wsparcia trzech strategicznych priorytetów wskazanych w tej strategii: a) reagowanie na zewnętrzne konflikty i kryzysy, b) budowanie potencjału partnerów oraz c) ochrona Unii i jej obywateli.
(2) W konkluzjach w sprawie bezpieczeństwa i obrony w kontekście globalnej strategii UE, przyjętych w dniu 19 listopada 2018 r., Rada stwierdziła także, że dzięki temu, iż Unia wychodzi naprzeciw bieżącym i przyszłym europejskim potrzebom w zakresie bezpieczeństwa i obrony, zwiększy ona swoją zdolność do działania jako podmiot zapewniający bezpieczeństwo i swoją strategiczną autonomię oraz wzmocni zdolność do współpracy z partnerami.
(3) W akapicie jedenastym załącznika I do notyfikacji z dnia 13 listopada 2017 r. 2 w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") stwierdzono, że dalej idące zobowiązania muszą pomóc w osiągnięciu ambitnych celów Unii, jak określono w konkluzjach Rady z dnia 14 listopada 2016 r., zatwierdzonych przez Radę Europejską w grudniu 2016 r., a tym samym zwiększać strategiczną autonomię zarówno Europejczyków, jak i Unii.
(4) W dniu 11 grudnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315.
(5) W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/909 3 ustanawiającą wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO.
(6) Art. 4 ust. 2 lit. g) decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że Rada ma ustanowić we właściwym czasie, zgodnie z art. 9 ust. 1 tej decyzji, ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO.
(7) Art. 9 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewiduje, że decyzja w sprawie ogólnych warunków, którą ma przyjąć Rada, może zawierać wzór ustalenia administracyjnego z państwami trzecimi.
(8) W ostatnim akapicie pkt 2.2.1. załącznika III do notyfikacji w sprawie PESCO skierowanej do Rady i do Wysokiego Przedstawiciela, która zawiera propozycje dotyczące zarządzania PESCO, stwierdzono, że państwa trzecie, które mogą w drodze wyjątku zostać zaproszone przez uczestników projektu, musiałyby zapewnić projektowi znaczną wartość dodaną, przyczynić się do wzmocnienia PESCO i wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz wypełnić bardziej ambitne zobowiązania. Stwierdzono także, że zaproszenie państw trzecich nie będzie wiązało się z uzyskaniem przez nie uprawnień decyzyjnych w zakresie zarządzania PESCO.
(9) Art. 9 ust. 2 i 3 decyzji (WPZiB) 2017/2315 stanowi, że Rada decyduje zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi określone w niniejszej decyzji, a także że w następstwie pozytywnej decyzji Rady uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie mogą zawrzeć ustalenie administracyjne z danym państwem trzecim na potrzeby udziału tego państwa w tym projekcie. Takie ustalenie nie może naruszać procedur Unii i jej autonomii podejmowania decyzji.
(10) Należy zapewnić spójność między działaniami podejmowanymi w ramach PESCO a innymi działaniami w dziedzinie WPZiB i innymi politykami unijnymi.
(11) Udział państw trzecich w projektach PESCO nie oznacza, że podmioty z państwa trzeciego będą automatycznie mieć dostęp do Europejskiego programu rozwoju przemysłu obronnego (EDIDP) lub innych odnośnych instrumentów Unii.
(12) W pkt 13 zalecenia Rady z dnia 6 marca 2018 r. 4 dotyczącego planu wdrażania PESCO stwierdzono, że prace nad przygotowaniem ogólnych warunków udziału - na zasadzie wyjątku - państw trzecich w poszczególnych projektach powinny rozpocząć się, jak tylko opracowany zostanie wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami oraz zostaną dokonane ustalenia co do kolejności wypełniania zobowiązań.
(13) W dniu 15 października 2018 r. Rada przyjęła zalecenie 5 w sprawie ustalenia kolejności wypełniania dalej idących zobowiązań podjętych w ramach stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz precyzujące bardziej szczegółowe cele.
(14) Wsparcie Europejskiej Agencji Obrony na rzecz PESCO powinno być udzielane zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/1835 6 .
(15) Należy zatem określić ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. ROTH | |
Przewodniczący | |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.371.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2020/1639 w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO |
Data aktu: | 05/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 06/11/2020 |
Data wejścia w życie: | 05/11/2020 |