uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 3, art. 14 ust. 1 i 5,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1156 2 rozszerzono środki antydumpingowe dotyczące niektórych stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej na niektóre nieznacznie zmodyfikowane stale odporne na korozję pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej.
(2) W szczególności Komisja uznała, że ostateczne cła antydumpingowe nałożone na przywóz produktu objętego postępowaniem zdefiniowanego w pierwotnym dochodzeniu obchodzono przez przywóz nieznacznie zmodyfikowanego produktu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. W toku dochodzenia wykazano, że nastąpiła zmiana struktury handlu między Chińską Republiką Ludową a Unią, wynikająca z praktyki, procesu lub prac niemających wystarczających racjonalnych przyczyn lub ekonomicznego uzasadnienia, poza nałożonym cłem. Komisja ustaliła również, że skutki naprawcze ceł były osłabiane pod względem cen lub ilości produktu podobnego. Komisja uznała wreszcie, że nieznacznie zmodyfikowany produkt był przedmiotem dumpingu w stosunku do uprzednio ustalonych wartości normalnych. Komisja stwierdziła zatem, zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036 ("rozporządzenie podstawowe"), że obowiązujące środki antydumpingowe wprowadzone wobec przywozu niektórych stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej powinny zostać rozszerzone na przywóz nieznacznie zmodyfikowanego produktu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
(3) Zgodnie z powyższym w art. 1 ust. 1 tego rozporządzenia stwierdzono, że ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/186 3 rozszerza się na nieznacznie zmodyfikowany produkt. Przepis ten nie zawiera jednak wyraźnego odniesienia do mającego zastosowanie poziomu ceł.
(4) Należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia podstawowego rozszerzone cło jest cłem mającym zastosowanie wobec "wszystkich pozostałych przedsiębiorstw", których dotyczyły środki pierwotne. Art. 13 ust. 1 rozporządzenia podstawowego został już wskazany jako podstawa rozszerzenia środków w motywie 64 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156. Zgodnie z art. 13 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia podstawowego Komisja może rozszerzyć cła nieprzekraczające rezydualnego cła antydumpingowego nałożonego na państwo objęte środkami. Odniesienie do tego przepisu oraz ustalenia poczynione na podstawie dostępnych faktów w toku dochodzenia w sprawie obejścia środków wyraźnie wskazują zatem, że rozszerzone cło powinno być tym ustanowionym w art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/186 w odniesieniu do "wszystkich pozostałych przedsiębiorstw", tj. ostatecznym cłem antydumpingowym w wysokości 27,9 %.
(5) Ponadto art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 zawierał pewne błędy typograficzne, powodujące niejasny opis produktu i kodów CN objętych rozszerzonym cłem antydumpingowym, co należało skorygować. Zakres produktu objętego dochodzeniem (w porównaniu z produktem, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/186) został wyraźnie określony w motywach 10 i 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/ 1156.
(6) Komisja podjęła zatem decyzję o sprostowaniu motywu 64 i art. 1 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 w celu potwierdzenia mającego zastosowanie poziomu ceł antydumpingowych. Jak wskazano w motywie 65 i art. 1 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156, cło antydumpingowe na właściwym poziomie - który określono w poprzednim motywie - należy pobrać również od przywozu produktu objętego dochodzeniem pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej, wprowadzanego na terytorium Unii i poddanego wymogowi rejestracji nałożonemu wszczynającym rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1948 4 . Niniejsze sprostowanie powinno zatem obowiązywać od wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 (tj. od dnia 6 sierpnia 2020 r.), a jego skutki powinny obejmować pobór ceł od przywozu produktu objętego dochodzeniem poddanego wymogowi rejestracji.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.410.67 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/1994 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1156 rozszerzającego ostateczne cło antydumpingowe, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/186 wobec przywozu niektórych stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, na przywóz nieznacznie zmodyfikowanych niektórych stali odpornych na korozję |
Data aktu: | 04/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2020 |
Data wejścia w życie: | 06/08/2020 |