Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów

DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2020/363
z dnia 17 grudnia 2019 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE państwa członkowskie zakazują stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzonych do obrotu po dniu 1 lipca 2003 r.

(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy. Zgodnie z załącznikiem II zwolnienia 8e, 8f. b) oraz 8 g podlegają przeglądowi w 2019 r. Zwolnienie 8j także musi zostać poddane ponownej ocenie w związku z najnowszymi informacjami na temat postępu naukowo-technicznego.

(3) Ocena zwolnień 8e oraz 8 g w związku z tymi informacjami prowadzi do wniosku, że obecnie nie ma odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla stosowania ołowiu, jeśli chodzi o materiały i części pojazdów objęte tymi zwolnieniami. Należy zatem ustalić datę nowego przeglądu tych zwolnień. Zwolnienie 8 g należy jednak doprecyzować i zawęzić jego zakres. Aby umożliwić przemysłowi motoryzacyjnemu dostosowanie się do tych zmian, należy utrzymać obecny zakres zwolnienia 8 g w przypadku pojazdów homologowanych przed dniem 1 października 2022 r., natomiast do pojazdów homologowanych od tej daty zastosowanie powinien mieć węższy zakres tego zwolnienia.

(4) Ocena zwolnienia 8f. b) prowadzi do wniosku, że nie należy przedłużać zezwolenia na stosowanie ołowiu w zastosowaniach objętych tym zwolnieniem, ponieważ istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w tych zastosowaniach.

(5) Z oceny zwolnienia 8j zezwalającego na stosowanie ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego wynika, że w przypadku niektórych zastosowań istnieją rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu w stopach lutowniczych służących do lutowania szkła wielowarstwowego. Nie ma jednak pewności, czy w przypadku określonych rodzajów arkuszy szkła i zastosowań istnieją obecnie odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu. Należy zatem ustanowić nowe, bardziej ograniczone zwolnienie 8k dotyczące tych arkuszy szkła i zastosowań.

(6) Zwolnienie 8j ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pojazdów homologowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. W celu zapewnienia, aby stosowanie ołowiu nadal było zwolnione w odniesieniu do tych arkuszy szkła i zastosowań, w przypadku których nie ma pewności, że obecnie istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania ołowiu, konieczne jest, aby nowe zwolnienie 8k miało zastosowanie jak najszybciej. Niniejsza dyrektywa powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2000/53/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do 5 kwietnia 2020 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2019 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK 2  

W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wprowadza się następujące zmiany:
1)
pozycja 8e otrzymuje brzmienie:
"8e. Ołów w stopach lutowniczych o wysokiej temperaturze topnienia (tj. stopach na bazie ołowiu zawierających w masie nie mniej niż 85 % ołowiu) (2) X"
2)
pozycja 8f b) otrzymuje brzmienie:
"8f b). Ołów stosowany w złączach stykowych innych niż powierzchnia styku złączy wiązki przewodów pojazdu Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2024 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X"
3)
pozycja 8g otrzymuje brzmienie:
"8g (i). Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy strukturą półprzewodnikową a nośnikiem w ramach układów scalonych typu flip-chip Pojazdy homologowane przed dniem 1 października 2022 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X
8g (ii). Ołów w stopach lutowniczych służących do zakończenia trwałego połączenia elektrycznego pomiędzy strukturą półprzewodnikową a nośnikiem w ramach układów scalonych typu flip-chip, przy czym to połączenie elektryczne charakteryzuje się jedną z poniższych cech:

(i) procesem technologicznym w wymiarze 90 nm lub

większym, (ii) pojedynczą strukturą półprzewodnikową o wielkości 300 mm2 lub większą wykonaną w dowolnym procesie technologicznym, (iii) zespołami spiętrzonych struktur półprzewodnikowych ze strukturami półprzewodnikowymi o wielkości 300 mm2 lub większej bądź z przekładkami krzemowymi o wielkości 300 mm2 lub większej.

(2) Obowiązuje w odniesieniu do pojazdów homologowanych od dnia 1 października 2022 r. oraz części zamiennych do tych pojazdów. X"
4)
dodaje się pozycję 8k w brzmieniu:
"8k. Lutowanie zastosowań grzewczych do arkuszy szkła wielowarstwowego o grubości ścianki nieprzekraczającej 2,1 mm przy natężeniu prądu cieplnego 0,5 A lub większym na dane spoiwo lutownicze. Zwolnienie to nie obejmuje lutowania do styków osadzonych w pośredniej warstwie polimeru Pojazdy homologowane przed dniem 1 stycznia 2024 r. oraz części zamienne do tych pojazdów X(4)"
1 Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34.
2 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.336.47).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.67.119

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa delegowana 2020/363 zmieniająca załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji w odniesieniu do niektórych zwolnień dotyczących ołowiu i związków ołowiu w częściach pojazdów
Data aktu: 17/12/2019
Data ogłoszenia: 05/03/2020
Data wejścia w życie: 06/03/2020