uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 1 krajowe banki centralne (KBC) mogą przekazywać podmiotom sprawozdającym dane dotyczące ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego (zwane dalej "danymi kredytowymi"), w tym dane kredytowe zebrane przez inny KBC, poprzez ustanowienie nowych lub wzmocnienie istniejących systemów przekazywania informacji zwrotnej lub innych usług informacyjnych pochodzących z centralnych rejestrów kredytowych (CRK) na rzecz podmiotów sprawozdających.
(2) Celem tych systemów jest wspieranie podmiotów sprawozdających w ocenie zdolności kredytowej dłużników oraz poprawa zarządzania ryzykiem kredytowym. Systemy przekazywania informacji zwrotnej umożliwiają podmiotom sprawozdającym uzyskanie pełniejszego obrazu zadłużenia dłużnika lub potencjalnego dłużnika, ponieważ dostępne informacje są gromadzone nie tylko przez odpowiedni KBC, ale również przez inne KBC. Przekazywanie danych kredytowych KBC w celu ustanowienia lub wzbogacenia systemów przekazywania informacji zwrotnej dla podmiotów sprawozdających zwiększy w ten sposób wkład Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w stabilność systemu finansowego zgodnie z jego ustawowym mandatem wynikającym z art. 127 ust. 5 Traktatu. Chociaż liczba KBC, które początkowo uczestniczyły w systemie przekazywania informacji zwrotnej, jest ograniczona, może ona wzrosnąć w przyszłości, ponieważ udział ten jest dobrowolny. W każdym razie informacje udostępniane za pośrednictwem systemów przekazywania informacji zwrotnej w początkowo ograniczonej skali mają kluczowe znaczenie dla zapobiegania ewentualnym zakłóceniom w procesie pośrednictwa finansowego, ponieważ poprawiają jakość analiz ryzyka kredytowego prowadzonych przez instytucje kredytowe, w szczególności w odniesieniu do dłużników transgranicznych, a tym samym ostatecznie przyczyniają się do stabilności finansowej.
(3) W obecnych ramach prawnych KBC mogą na zasadzie dobrowolności wymieniać i wykorzystywać podzbiory danych kredytowych w celu zapewnienia podmiotom sprawozdającym dostępu do nich za pośrednictwem systemów przekazywania informacji zwrotnej. ESBC zobowiązał się do aktualizacji przepisów prawnych w celu dalszej harmonizacji informacji zwrotnych przekazywanych podmiotom sprawozdającym przez KBC.
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie odpowiednich przepisów regulujących ten rodzaj działalności podlegający postanowieniom art. 11 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) w zakresie praw i obowiązków KBC w ramach systemu przekazywania informacji zwrotnej. Przepisy te powinny określać obowiązki EBC i KBC uczestniczących w tym systemie ("uczestniczące KBC"), w tym w okresie testowym poprzedzającym datę rozpoczęcia uczestnictwa przez poszczególne KBC, z uwzględnieniem ograniczeń związanych z poufnym charakterem informacji i czasu potrzebnego na wdrożenie.
(5) W odniesieniu do uczestniczących KBC system przekazywania informacji zwrotnej w AnaCredit powinien również określać zakres danych udostępnianych na potrzeby systemu przekazywania informacji zwrotnej zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/867 (EBC/2016/13). W szczególności konieczne jest włączenie do tego zakresu danych kredytowych i powiązanych danych referencyjnych dotyczących kontrahentów, tak aby umożliwić podmiotom sprawozdającym lepszą ocenę zdolności kredytowej dłużnika.
(6) Do systemu tego zastosowanie powinny mieć standardy ochrony i wykorzystania poufnych informacji statystycznych zbieranych przez ESBC na podstawie art. 8-8c rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 2 .
(7) KBC, które będą uczestniczyły w systemie przekazywania informacji zwrotnej, powinny zostać wyszczególnione w załączniku, wraz z datą rozpoczęcia przez nie uczestnictwa, a zatem ze wskazaniem dnia, w którym stają się one uczestniczącymi KBC. Konieczne jest ustanowienie procedury dla KBC niewyszczególnionych w odpowiednim załączniku, które pragną zostać uczestniczącymi KBC, a także procedury wypowiedzenia uczestnictwa przez uczestniczący KBC. Konieczne jest również ustanowienie procedury regulującej zmianę przez uczestniczący KBC parametrów udostępniania danych określonych w tabeli zawartej w odpowiednim załączniku. Wszelkie zmiany dotyczące wspomnianego wykazu (w tym zmiany daty, od której dany KBC staje się uczestniczącym KBC) i tabeli zawartych w odpowiednich załącznikach są dokonywane w drodze zmian technicznych zgodnie z art. 20 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 3 .
(8) KBC wymienione w odpowiednim załączniku powinny mieć możliwość przetestowania niezbędnych procedur przed ich wdrożeniem. W tym celu EBC powinien przekazać tym KBC zbiór danych systemu informacji zwrotnej EBC przed dniem, w którym staną się one uczestniczącymi KBC, wyłącznie do celów testowania, nie do wykorzystania w systemach informacji zwrotnej.
(9) Wytyczne (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione, PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.69.46 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/11 (2020/381) zmieniające wytyczne (UE) 2017/2335 w sprawie procedur zbierania danych granularnych dotyczących ekspozycji kredytowych i ryzyka kredytowego |
Data aktu: | 21/02/2020 |
Data ogłoszenia: | 06/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2020 |