uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/479 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł wywozu 1 , w szczególności jego art. 5,
(1) Od momentu wybuchu kryzysu epidemiologicznego wywołanego przez koronawirusa SARS-CoV-2, choroba COVID-19, której jest on przyczyną, rozprzestrzeniła się szybko na całym świecie, docierając również na terytorium Unii. Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób ocenia obecnie ryzyko zakażenia COVID-19 osób w Unii jako umiarkowane do wysokiego, w oparciu o prawdopodobieństwo przenoszenia zakażenia i skutki choroby. W Unii wirus rozprzestrzenia się szybko i może mieć ogromny wpływ na zdrowie publiczne, powodując liczne ofiary śmiertelne w grupach wysokiego ryzyka i poważne zakłócenia gospodarcze i społeczne.
(2) W tej sytuacji już teraz znacznie wzrosło zapotrzebowanie na środki ochrony indywidualnej wyszczególnione w załączniku I. Ze względu na swój charakter i dominujące okoliczności środki tego rodzaju są produktami o zasadniczym znaczeniu, ponieważ są one konieczne do zapobiegania dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby oraz do ochrony zdrowia personelu medycznego zajmującego się leczeniem zakażonych pacjentów.
(3) Zgodnie z konkluzjami Rady z posiedzenia Rady Ministrów Zdrowia z dnia 13 lutego 2020 r. rozpoczęto procedurę udzielania zamówień na środki ochrony indywidualnej w ramach Umowy w sprawie wspólnych zamówień na medyczne środki zapobiegawcze. Zgodnie z orientacyjnym harmonogramem i w zależności od sytuacji rynkowej może ona zostać zakończona z początkiem kwietnia.
(4) Popyt na medyczny sprzęt ochronny wzrósł w ostatnich dniach i oczekuje się, że w najbliższej przyszłości będzie się nasilał, przy czym w szeregu państw członkowskich występują niedobory. Na całym jednolitym rynku UE występują ograniczenia nie pozwalające zaspokoić zapotrzebowania klientów na odpowiednie środki ochrony indywidualnej, w szczególności maski ochronne na usta. Obecnie trwają wysiłki na rzecz zwiększenia zdolności produkcyjnych. W miarę potrzeb i w miarę rozwoju sytuacji może to stanowić podstawę do przeglądu tego środka.
(5) Produkcja środków ochrony indywidualnej, takich jak maski ochronne na usta, skupia się obecnie w ograniczonej liczbie państw członkowskich Unii, a mianowicie w Republice Czeskiej, Francji, Niemczech i Polsce. Pomimo że zachęcano do zwiększenia produkcji, obecny poziom produkcji unijnej oraz istniejące zapasy nie wystarczą do zaspokojenia popytu w Unii. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w której popyt ten wzrasta na skutek sytuacji epidemiologicznej, a środki ochrony indywidualnej mogą być wywożone bez ograniczeń do innych części świata.
(6) Niektóre państwa trzecie już podjęły oficjalną decyzję o ograniczeniu wywozu sprzętu ochronnego. Inne, jak się wydaje, podjęły podobne działania na zasadzie bardziej nieformalnej. Niektóre z tych państw są również tradycyjnymi dostawcami na rynek unijny i fakt ten wywiera dodatkową presję na ten rynek.
(7) Aby zaradzić i zapobiegać sytuacji krytycznej, w interesie Unii leży natychmiastowe podjęcie przez Komisję działania o ograniczonym czasie trwania, aby zapewnić objęcie wywozu środków ochrony indywidualnej wymogiem uzyskania pozwolenia w celu zapewnienia takiego poziomu dostaw w Unii, który zaspokoi podstawowe zapotrzebowanie.
(8) Zezwala się na wywóz pewnych ilości określonych produktów w szczególnych okolicznościach, takich jak zapewnienie pomocy państwom trzecim oraz w zależności od potrzeb państw członkowskich. Warunki administracyjne dotyczące tych pozwoleń należy pozostawić w gestii państw członkowskich w czasie obowiązywania przedmiotowych środków tymczasowych.
(9) W Unii sprzętu ochronnego pilnie potrzebują szpitale, pacjenci, pracownicy terenowi i organy ochrony ludności. Takie kluczowe potrzeby są stale monitorowane za pośrednictwem Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności.
(10) Niniejszy środek ma obecnie zastosowanie do środków ochrony indywidualnej, wyszczególnionych w załączniku I, może jednak zaistnieć potrzeba dokonania przeglądu zakresu załącznika i produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(11) Ze względu na pilny charakter sprawy, która jest uzasadniona szybkim rozprzestrzenianiem się zakażeń COVID-19, środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny zostać podjęte zgodnie z art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/479.
(12) Aby zapobiec spekulacyjnemu uszczupleniu zapasów, niniejsze rozporządzenie wykonawcze powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania. Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/479 środki te powinny trwać sześć tygodni,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.77I.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/402 uzależniające wywóz niektórych produktów od wydania pozwolenia na wywóz |
Data aktu: | 15/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 15/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 15/03/2020 |