uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , a w szczególności jego art. 9 ust. 5 akapit trzeci,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/583 2 określono wymogi dotyczące przejrzystości i mające zastosowanie do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych. Aby zapewnić sprawne wdrożenie tych wymogów, we wspomnianym rozporządzeniu delegowanym przewidziano, że konkretne progi przejrzystości zostaną wprowadzone stopniowo, w rocznych odstępach, na przestrzeni czterech lat począwszy od 2019 r. Takie stopniowe wprowadzanie progów umożliwia stopniowe rozszerzanie odpowiednich obowiązków dotyczących przejrzystości. Dotyczy to w szczególności kryterium "średniej dziennej liczby transakcji" wykorzystywanego do określenia obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz percentyli transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu, co umożliwia zwolnienie z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej.
(2) W ramach tego podejścia zakładającego stopniowe zmiany przejście do następnego etapu nie następuje automatycznie. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma obowiązek przedkładać Komisji swoją roczną ocenę stosowności przejścia do następnego etapu. W swojej ocenie ESMA musi zawrzeć analizę zmian w wolumenach obrotu danych instrumentów finansowych na obecnym etapie oraz przewidzieć potencjalny wpływ takiego przejścia do następnego etapu zarówno na dostępną płynność jak i na uczestników rynku. W uzasadnionych przypadkach ESMA jest zobowiązany przedłożyć wraz ze swoim sprawozdaniem zmieniony regulacyjny standard, aby umożliwić przejście do następnego etapu.
(3) ESMA przedłożył Komisji swoją ocenę i zmienione standardy regulacyjne w dniu 23 lipca 2020 r. ESMA stwierdza, że od 0,15 % do 0,31 % obligacji będących przedmiotem obrotu w okresie między czwartym kwartałem 2018 r. i trzecim kwartałem 2019 r. uznano za płynne zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie na etapie S1. Przejście do etapu S2 oznacza wzrost o około 50 %. W odniesieniu do wielkości specyficznej dla danego instrumentu ESMA stwierdza, że 16 % referencyjnego wolumenu obrotu obligacjami skarbowymi i 6 % obrotu innymi obligacjami objęte było zwolnieniem związanym z wielkością specyficzną dla danego instrumentu na etapie S1. Dzięki przejściu do etapu S2 mniej transakcji obligacjami powinno kwalifikować się do takiego zwolnienia.
(4) Biorąc pod uwagę ocenę przeprowadzoną przez ESMA należy przejść do etapu S2 w zakresie obligacji, dla których istnieje płynny rynek, oraz w zakresie wielkości specyficznej dla danego instrumentu w odniesieniu do obligacji. Przejście do etapu S2 powinno zwiększyć poziom przejrzystości na rynku obligacji bez szkody dla płynności. Jednak wziąwszy pod uwagę, że w przypadku instrumentów nieudziałowych innych niż obligacje pierwsze roczne obliczenia ESMA w zakresie przejrzystości opublikowano dopiero w tym roku, nie znaleziono wystarczających argumentów przemawiających za przejściem do etapu S2 w odniesieniu do innych klas instrumentów finansowych.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.106.47 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/529 ustanawiające regulacyjne standardy techniczne i zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/583 w odniesieniu do dostosowania progów płynności i percentyli transakcji wykorzystywanych do określenia wielkości specyficznej dla danego instrumentu mającej zastosowanie do niektórych instrumentów nieudziałowych |
Data aktu: | 18/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 26/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 15/04/2021 |