uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) i b) oraz art. 78 akapit pierwszy lit. b) i c),
(1) Zgodnie z art. 9 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 809/2014 2 państwa członkowskie przekazują Komisji do dnia 15 lipca każdego roku sprawozdanie dotyczące środków przyjętych w celu zarządzania i kontroli dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją za poprzedni rok kalendarzowy. Doświadczenie pokazuje, że istniejący wymóg corocznego powiadamiania o wspomnianych środkach stał się przestarzały w obecnym zintegrowanym systemie zarządzania i kontroli. W celu uproszczenia wymóg ten należy skreślić.
(2) W przypadku przeprowadzania kontroli w formie monitorowania, zgodnie z art. 40a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, państwa członkowskie uzyskują informacje, które mogą wskazywać na potencjalne niezgodności również w odniesieniu do systemów pomocy i środków wsparcia podlegających klasycznym kontrolom na miejscu. Informacje te należy wykorzystać do przywrócenia zgodności i poprawy dokładności danych w systemie zarządzania i kontroli. Beneficjenci powinni mieć ponadto możliwość zmiany swojego pojedynczego wniosku, wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność w celu skorygowania nieścisłości i uniknięcia kar. W celu uproszczenia i zwiększenia pewność powyższe powinno znaleźć odzwierciedlenie w art. 11 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014.
(3) Doświadczenie pokazuje, że państwom członkowskim należy zapewnić większą elastyczność w ustalaniu ostatecznych terminów składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność, o których mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014, aby lepiej uwzględnić szczególne okoliczności panujące w tych państwach, a w szczególności zmieniające się warunki klimatyczne i pogodowe. Podejście to powinno mieć również zastosowanie do terminów zgłaszania zmian, o których mowa w art. 15 ust. 2 tego rozporządzenia.
(4) Jeżeli państwo członkowskie stosuje system bezwnioskowy, beneficjentów należy poinformować, że przypadki niezgodności w odniesieniu do systemu identyfikacji i rejestracji bydła, owiec i kóz dotyczące wszystkich potencjalnie kwalifikujących się zwierząt należy uwzględnić przy obliczaniu wsparcia i stosowaniu kar administracyjnych. Przypadki niezgodności należy jednak oceniać w świetle szczegółowych przepisów określonych w art. 30 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 3 oraz zgodnie z art. 31 tego rozporządzenia w odniesieniu do nakładania kar administracyjnych.
(5) Biorąc pod uwagę, że powtórne kontrole wymagane na podstawie art. 33a ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 mogą dotyczyć bardzo małych kwot, a jednocześnie powodować nieproporcjonalne obciążenie administracyjne, państwa członkowskie powinny mieć możliwość ograniczenia populacji rolników podlegających tym powtórnym kontrolom. W tym celu jako przejrzysty i niedyskryminacyjny punkt odniesienia należy stosować próg określony w art. 54 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 dotyczący kwot, których odzyskiwania zaprzestano.
(6) Doświadczenie pokazuje, że stopniowe wprowadzanie kontroli w formie monitorowania prowadzonych na podstawie art. 40a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 może trwać dłużej niż dwa lata, w zależności od powierzchni danego obszaru lub złożoności procesu. Państwom członkowskim należy zatem dać więcej czasu na stopniowe wdrożenie tych kontroli na całym terytorium.
(7) Aby lepiej pomóc państwom członkowskim w przygotowywaniu decyzji w sprawie stosowania kontroli w formie monitorowania, potrzeba więcej czasu na przygotowanie odpowiednich powiadomień. Należy zatem przedłużyć termin składania tych powiadomień, zarówno w odniesieniu do kontroli warunków kwalifikowalności, jak i zasady wzajemnej zgodności.
(8) Aby kontrole na miejscu były skuteczne w odniesieniu do programów związanych ze zwierzętami, w przypadku gdy państwo członkowskie nie stosuje okresu przetrzymywania lub gdy okresu przetrzymywania nie można ustalić z wyprzedzeniem lub jeżeli okres przetrzymywania rozpoczyna się przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy lub wniosku o płatność, należy zapewnić przeprowadzanie tych kontroli w okresie, w którym zwierzęta mogą kwalifikować się do płatności lub wsparcia. Ponadto w art. 42 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 809/2014 należy wyjaśnić, że w stosownych przypadkach obowiązek ten ma również zastosowanie do kontroli na miejscu przeprowadzanych w wyniku zwiększenia wskaźnika kontroli, o którym mowa w art. 35 tego rozporządzenia.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014.
(10) Aby zapewnić jak największą skuteczność przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy, wniosków o wsparcie i wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do lat składania wniosków lub okresów premiowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2021 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Płatności Bezpośrednich i Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.108.15 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/540 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 809/2014 w odniesieniu do niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania, kontroli na miejscu dotyczących wniosków o przyznanie pomocy związanej z produkcją zwierząt gospodarskich i wniosków o płatność w ramach środków wsparcia związanych z produkcją zwierzęcą oraz składania pojedynczego wniosku, wniosków o przyznanie pomocy lub wniosków o płatność |
Data aktu: | 26/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2021, 01/04/2021 |