uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie weterynaryjnych produktów leczniczych i uchylające dyrektywę 2001/82/WE 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 3,
(1) Nadrzędne znaczenie dla opracowania środków ukierunkowanych na walkę z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe ma określenie ewentualnych czynników ryzyka dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt. Zidentyfikowanie odpowiednich tendencji w zakresie wielkości sprzedaży i stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt w skali krajowej i unijnej powinno z kolei umożliwić wskazanie takich czynników ryzyka wynikających ze stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt. Działania te powinny zapewnić podstawę do ustanowienia odpowiednich priorytetów w zakresie zarządzania ryzykiem, określenia środków ukierunkowanych na walkę z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz do monitorowania ich skutków. Zgodnie z Europejskim planem działania "Jedno zdrowie" na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 2 wspomniane priorytety i środki powinny ułatwić zintegrowaną analizę odpowiednich tendencji w zakresie wielkości sprzedaży i stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt wraz z tendencjami w zakresie konsumpcji środków przeciwdrobnoustrojowych przez ludzi oraz odpowiednimi danymi dotyczącymi organizmów opornych na środki przeciwdrobnoustrojowe wykrytych u zwierząt, ludzi, w żywności i środowisku, jeżeli są one dostępne.
(2) W 2010 r. Europejska Agencja Leków ("Agencja") ustanowiła na wniosek Komisji europejski program nadzorowania konsumpcji weterynaryjnych środków przeciwdrobnoustrojowych (projekt ESVAC) 3 , zapoczątkowując proces gromadzenia danych dotyczących wielkości sprzedaży weterynaryjnych środków przeciwdrobnoustrojowych przeznaczonych do stosowania u zwierząt oraz sprawozdawczości w tym zakresie, które odbywają się zgodnie z podejściem zharmonizowanym na szczeblu europejskim. W projekcie tym wzięły udział wszystkie państwa członkowskie oraz Norwegia, Islandia i Szwajcaria. Kraje uczestniczące na zasadzie dobrowolności przekazują krajowe dane dotyczące sprzedaży weterynaryjnych produktów leczniczych sklasyfikowanych jako antybiotyki oraz leków przeciwpierwotniakowch o działaniu antybiotycznym. Zebrane dane oraz przeprowadzone analizy posłużyły za solidne źródło odniesienia dla przyjęcia krajowych planów działania na rzecz walki z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe lub innych środków na rzecz propagowania rozważnego i odpowiedzialnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych.
(3) Mimo że w ramach projektu ESVAC stwierdzono, iż istniejące systemy gromadzenia danych dotyczących wielkości sprzedaży w dużym stopniu przyczyniły się do znacznego ograniczenia sprzedaży w Europie środków przeciwdrobnoustrojowych przeznaczonych do stosowania u zwierząt już w latach 2011-2018, potrzebne są dodatkowe dane, które pozwolą lepiej ukierunkować środki zarządzania ryzykiem i zwiększyć ich skuteczność. Należy zatem zwiększyć liczbę rodzajów przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych, w odniesieniu do których gromadzone są dane dotyczące wielkości sprzedaży, rozwinąć gromadzenie danych dotyczących stosowania przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych w podziale na gatunki i kategorie zwierząt oraz ustanowić odpowiednie krajowe systemy gromadzenia danych dotyczących stosowania.
(4) Przy określaniu priorytetowych rodzajów przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych, w odniesieniu do których państwa członkowskie mają gromadzić dane dotyczące wielkości sprzedaży i stosowania, należy uwzględnić najlepsze możliwe dowody naukowe. Ponadto, aby umożliwić zintegrowaną analizę danych dotyczących stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych i oporności na nie we wszystkich sektorach zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, należy wziąć pod uwagę jeszcze jedno kryterium, a mianowicie dostępność danych dotyczących oporności u zwierząt i ludzi.
(5) Kryteria, o których mowa w motywie 4, powinny określać, czy gromadzenie danych dotyczących wielkości sprzedaży oraz stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych powinno mieć charakter obowiązkowy czy dobrowolny. Na przykład gromadzenie danych dotyczących środków przeciwdrobnoustrojowych stosowanych na poziomie unijnym u głównych gatunków zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, powinno być obowiązkowe. Natomiast w przypadku środków przeciwdrobnoustrojowych, w odniesieniu do których na poziomie unijnym nie ma dostępnych danych dotyczących oporności, dane powinny być gromadzone na zasadzie dobrowolności. Państwa członkowskie mogą zatem gromadzić dane dotyczące innych rodzajów środków przeciwdrobnoustrojowych niż te, które określono w niniejszym rozporządzeniu jako środki, w odniesieniu do których gromadzenie danych ma charakter obowiązkowy. W takich przypadkach do Agencji do celów analizy mogą być przekazywane jedynie dane dotyczące środków przeciwdrobnoustrojowych określonych w niniejszym rozporządzeniu jako kwalifikujące się do gromadzenia danych na zasadzie dobrowolności.
(6) Należy stosować zatwierdzony i uznany system klasyfikacji pozwalający określić, w odniesieniu do których środków przeciwdrobnoustrojowych gromadzenie danych ma charakter obowiązkowy, a w odniesieniu do których - dobrowolny. Taki system powinien umożliwiać ogólne porównanie stosowania leków w różnych sektorach zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt. Warunki tego celu spełniają systemy klasyfikacji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) - klasyfikacja anatomiczno-terapeutyczno-chemiczna (ATC) 4 oraz weterynaryjna klasyfikacja anatomiczno-terapeutyczno-chemiczna (ATCvet) 5 . Kody tych systemów klasyfikacji WHO należy stosować do identyfikacji przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych na potrzeby gromadzenia danych niezależnie od wskazań leczniczych przypisanych określonym kodom.
(7) Zgodnie z art. 57 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/6 państwa członkowskie i Agencja powinny wdrożyć środki zapewniania jakości w celu zapewnienia jakości i porównywalności gromadzonych i zgłaszanych danych. Aby zagwarantować, że na wszystkich etapach procesu działań z zakresu zarządzania danymi spełnione zostaną stosowne wymogi dotyczące jakości danych, państwa członkowskie powinny określić plan zarządzania jakością danych, w którym opisane zostaną główne procedury zarządzania jakością danych oraz poszczególne etapy procesu działań. Agencja powinna również opracować protokół i szablon na potrzeby przekazywania danych, a także opracować interfejs sieciowy, który ułatwi państwom członkowskim terminowe przekazywanie drogą elektroniczną zestawień danych dotyczących wielkości sprzedaży i stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu. W stosownych przypadkach Agencja powinna zapewniać państwom członkowskim pomoc w zakresie zarządzania jakością danych.
(8) Z uwagi na fakt, że źródła danych dotyczących sprzedaży i stosowania według gatunku oraz podmioty przekazujące te dane mogą znacznie różnić się w poszczególnych państwach członkowskich, w razie potrzeby państwa członkowskie powinny dokonać selekcji źródeł i podmiotów przekazujących takie dane, aby zagwarantować, że w procesie tym uzyskają kompleksowe dane. Ponadto państwa członkowskie powinny wprowadzić niezbędne środki kontroli, aby uniknąć podwójnej sprawozdawczości.
(9) Wymogi z zakresu gromadzenia danych dotyczących wielkości sprzedaży powinny uwzględniać fakt, że wiele weterynaryjnych przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych dostępnych na rynku zostało dopuszczonych do obrotu w celu stosowania u dwóch lub większej liczby gatunków zwierząt. Dlatego też w przypadku takich przeciw- drobnoustrojowych produktów leczniczych nie ma możliwości określenia ilości sprzedawanych na potrzeby stosowania u każdego gatunku zwierząt. W takich przypadkach dane dotyczące ogólnej sprzedaży weterynaryjnych przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych powinny odzwierciedlać sprzedaż w odniesieniu do odpowiedniej populacji zwierząt w zgłaszających państwach członkowskich.
(10) Przekazując Agencji sprawozdania na temat zgromadzonych danych, państwa członkowskie powinny również przedstawić krótki opis swoich krajowych ram polityki w zakresie walki z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe, jak również wskazać inicjatywy realizowane w tym państwie członkowskim oraz istotne szczególne czynniki, które mogą wyjaśniać wyniki zaobserwowane na szczeblu krajowym, w tym ewentualne zmiany wzorców i tendencje. Umożliwiłoby to odpowiednią interpretację i porównanie danych, pozwalając lepiej zrozumieć kontekst krajowy, w jakim dane te zostały wygenerowane.
(11) Państwa członkowskie powinny opracować odpowiednie krajowe systemy gromadzenia danych, aby zagwarantować, że dane dotyczące stosowania w podziale na gatunki zwierząt będą miały charakter kompleksowy oraz będą wysokiej jakości. Systemy takie powinny polegać na częściowo lub w pełni zautomatyzowanych systemach gromadzenia danych w sposób ciągły, które pozwalają na bezpośrednią ocenę stosowania oraz umożliwiają monitorowanie spójności danych, jak również zapewnienie poprawności danych w podziale na gatunki zwierząt.
(12) Aby zapewnić odpowiednie zrozumienie i interpretację zgromadzonych przez państwa członkowskie danych dotyczących wielkości sprzedaży i stosowania, istotne jest, aby podczas analizy danych Agencja uwzględniała odpowiednie populacje zwierząt w podziale na państwa członkowskie.
(13) W art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/6 przewidziano odstępstwo dotyczące pozwoleń na dopuszczenie do obrotu weterynaryjnych produktów leczniczych przeznaczonych dla zwierząt z rodziny koniowatych, które zostały zgłoszone jako nieprzeznaczone do uboju w celu spożycia przez ludzi. Dostępne statystyki dotyczące żywej populacji koni obejmują jednak wszystkie konie, niezależnie od tego, czy są one przeznaczone do uboju czy do spożycia przez ludzi. W związku z tym w procesie gromadzenia danych dotyczących stosowania przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych u koni należy również uwzględnić stosowanie przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu dla koni, które zostały zgłoszone jako nieprzeznaczone do uboju w celu spożycia przez ludzi.
(14) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 28 stycznia 2022 r. zgodnie z art. 153 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/6,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.123.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/578 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/6 w odniesieniu do wymogów dotyczących gromadzenia danych na temat wielkości sprzedaży przeciwdrobnoustrojowych produktów leczniczych oraz ich stosowania u zwierząt |
Data aktu: | 29/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 09/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/01/2022, 29/04/2021 |