uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na wniosek Malty z dnia 7 sierpnia 2020 r. dnia 25 września 2020 r. Rada przyznała Malcie pomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 243 632 000 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat, w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez to państwo na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 i w reakcji na jej skutki społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Pożyczka miała być wykorzystana przez Maltę na sfinansowanie mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnych środków oraz środków ochrony zdrowia, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2020/1352 2 .
(3) Pandemia COVID-19 w dalszym ciągu wyłącza znaczną część ludności Malty z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do nagłego i poważnego wzrostu wydatków publicznych na Malcie w odniesieniu do środka, o którym mowa w art. 3 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1352.
(4) Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Maltę w latach 2020 i 2021, aby zapobiec jej rozprzestrzenianiu się oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. Zgodnie z prognozą Komisji z jesieni 2020 r. zakładano, że na koniec 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych na Malcie wyniesie odpowiednio 9,4 % i 55,2 % produktu krajowego brutto (PKB). Prognozuje się, że w 2021 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na Malcie zmniejszy się do 6,3 % PKB, zaś dług wzrośnie do 60,0 % PKB. Jak wynika ze śródokresowej prognozy Komisji z zimy 2021 r., PKB Malty ma wzrosnąć o 4,5 % w 2021 r.
(5) W dniu 10 marca 2021 r. Malta zwróciła się do Unii o dodatkową pomoc finansową w kwocie 177 185 000 EUR przeznaczoną na dalsze uzupełnienie krajowych działań podejmowanych przez to państwo w latach 2020 i 2021 na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na jej konsekwencje społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych. W szczególności dotyczy to środka określonego w motywie 6.
(6) Na mocy "Malta Enterprise Act (Cap. 463 of the Laws of Malta)"/"L-Att dwar il-Korporazzjoni għall-Intrapriża ta' Malta (Kap. 463 tal-Liģijiet ta' Malta)" oraz "Government Notice No. 389 of 13 April 2020"/"Notifikazzjoni tal- Gvern Nru 389 tat-13 ta' April 2020", o którym mowa w art. 3 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1352, wprowadzono dodatek do wynagrodzenia w związku z COVID-19 obejmujący pracowników i osoby samozatrudnione, którego celem jest ograniczenie zakłóceń wywołanych przez pandemię COVID-19. W okresie od marca do czerwca 2020 r. pracownicy zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy w sektorach najbardziej dotkniętych skutkami kryzysu, wymienionych w załączniku A, o których mowa w obwieszczeniu rządowym nr 389, kwalifikowali się do otrzymywania dodatku do wynagrodzenia w wysokości 800 EUR miesięcznie. Osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w sektorach w mniejszym stopniu dotkniętych przez kryzys, wymienionych w załączniku B, o których mowa w obwieszczeniu rządowym nr 389, mogły otrzymywać 160 EUR miesięcznie. Wsparcia - w mniejszej kwocie - udzielano także pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy. W lipcu 2020 r. dokonano zmiany wykazów sektorów, zawartych w tych dwóch załącznikach. Sektory, które wcześniej objęte były wsparciem w ramach mechanizmu, ale których nie uwzględniono w zmienionym załączniku A lub B, otrzymały wsparcie w postaci dodatku do wynagrodzenia w wysokości 600 EUR miesięcznie dla osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy. Mechanizm przewidujący takie warunki przedłużono do końca 2020 r. Od stycznia 2021 r. wielkość dodatku do wynagrodzenia odzwierciedla spadek sprzedaży w okresie sześciu miesięcy od marca do października 2020 r. w stosunku do obrotów odnotowanych w okresie sześciu miesięcy od marca do października 2019 r. W przypadku braku dostępu do ewidencji VAT dodatek jest wypłacany na podstawie kryteriów obowiązujących w 2020 r. Mechanizm ten ma być stosowany do końca 2021 r. W drugiej połowie 2021 r. w dalszym ciągu będzie obowiązywało wsparcie zgodnie z ustalonymi parametrami dotyczącymi działalności związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. W przypadku innych kwalifikujących się działalności wsparcie zmaleje do 66 % w trzecim kwartale 2021 r., a następnie do 33 % w ostatnim kwartale 2021 r. Mechanizm będzie dostępny wyłącznie dla tych przedsiębiorstw, które kwalifikowały się do otrzymywania wsparcia już w okresie obowiązywania pierwotnego mechanizmu. Obecnie mechanizm jest stosowany w praktyce przez "Malta Enterprise" i zostanie doprecyzowany w kolejnym obwieszczeniu rządowym. Jak przewidują nowe zasady, mechanizm będzie również obejmował zastępowanie pracowników (tj. zastępowanie osób, które dobrowolnie złożyły wypowiedzenie umowy o pracę po czerwcu 2020 r.), pod warunkiem że nie przekroczono liczby pracowników według stanu na koniec maja 2020 r. Wniosek złożony przez władze Malty dotyczył jedynie części wydatków publicznych związanej z pracownikami, których zatrudnienie utrzymano, a wykluczał część dotyczącą nowo zatrudnionych pracowników.
(7) Malta spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Malta przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 427 961 805 EUR od dnia 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ odnosi się on bezpośrednio do przedłużenia istniejącego krajowego środka dotyczącego miejsc pracy, podobnego do zatrudnienia w zmniejszonym wymiarze czasu pracy, który obejmuje znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo na Malcie. Malta sfinansowała 7 144 805 EUR zwiększonej kwoty wydatków publicznych ze środków własnych.
(8) Komisja skonsultowała się z Maltą oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio ze środkiem podobnym do zatrudnienia w zmniejszonym wymiarze czasu pracy, o którym mowa we wniosku Malty z dnia 10 marca 2021 r., zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(9) Należy zatem udzielić pomocy finansowej, aby pomóc Malcie w przezwyciężeniu skutków społeczno-gospodarczych poważnych zakłóceń gospodarczych spowodowanych przez pandemię COVID-19. Komisja powinna podejmować decyzje dotyczące terminów zapadalności, wysokości i uruchamiania transz i podtransz w ścisłej współpracy z organami krajowymi.
(10) Malta i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672
(11) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 Traktatu. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(12) Malta powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Maltę.
(13) Decyzję o udzieleniu pomocy finansowej podjęto, uwzględniając istniejące i przewidywane potrzeby Malty, a także już przedłożone lub planowane wnioski pozostałych państw członkowskich o pomoc finansową na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672, z uwzględnieniem zasad równego traktowania, solidarności, proporcjonalności i przejrzystości,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A.P. ZACARIAS | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.144.3 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/676 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1352 w sprawie udzielenia Republice Malty tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 |
Data aktu: | 23/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 27/04/2021 |