(Dz.U.UE L z dnia 27 kwietnia 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/715 2 ustanowiono środki w odniesieniu do owoców Citrus L., Fortu- nella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd, innych niż owoce Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka ("określone owoce"), pochodzących z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki lub Urugwaju, aby zapobiec wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa.
(2) W 2020 r. państwa członkowskie na podstawie swoich kontroli przywozu zgłosiły łącznie 90 przypadków wykrycia Phyllosticta citricarpa na owocach Citrus limon (L.) N. Burm.f. i Citrus sinensis (L.) Osbeck pochodzących z Argentyny. Ta bezprecedensowa liczba niezgodności podaje w wątpliwość wiarygodność argentyńskiego systemu certyfikacji wywozu.
(3) W rezultacie przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1199 3 zakazujące do dnia 30 kwietnia 2021 r. wprowadzania na terytorium Unii Citrus limon (L.) N. Burm.f. i Citrus sinensis (L.) Osbeck pochodzących z Argentyny.
(4) W trakcie audytu przeprowadzonego w lutym 2021 r. Argentyna przedstawiła Komisji szczegółowe informacje na temat przyczyn niepowodzenia jej systemu certyfikacji wywozu owoców cytrusowych w sezonie wywozowym w 2020 r. oraz na temat działań mających na celu wzmocnienie tego systemu w sezonie wegetacyjnym i wywozowym w 2021 r.
(5) Biorąc pod uwagę, że Argentyna podjęła działania w celu wzmocnienia swojego systemu, o których poinformowała w trakcie audytu, nie należy przedłużać tymczasowego zakazu wprowadzania na terytorium Unii Citrus limon (L.) N. Burm.f. i Citrus sinensis (L.) Osbeck pochodzących z Argentyny. Jednocześnie, ponieważ Argentyna nie wdrożyła jeszcze w pełni wszystkich tych działań w sezonie wegetacyjnym i wywozowym, mogą one ulec zmianie w przyszłych sezonach, a ryzyko wprowadzenia na terytorium Unii Phyllosticta citricarpa wraz z określonymi owocami pochodzącymi z Argentyny nie może jeszcze zostać w pełni ocenione. W związku z tym należy określić szczegółowe i oparte na analizie ryzyka środki dotyczące wprowadzania określonych owoców pochodzących z Argentyny na terytorium Unii.
(6) Środki takie powinny polegać na wymogu rejestracji pól uprawy i ich jednostek produkcyjnych w Argentynie, gdzie produkowane są określone owoce, na przydzieleniu niepowtarzalnych kodów identyfikacyjnych ("kody identyfiko- walności") tym polom uprawy i jednostkom produkcyjnym, na kontrolach urzędowych w celu potwierdzenia nieobecności Phyllosticta citricarpa na tych polach uprawy i jednostkach produkcyjnych, na procedurach zwiększonego pobierania próbek oraz na uprzednim przekazaniu wykazu zatwierdzonych pól uprawy wraz z ich zatwierdzonymi jednostkami produkcyjnymi w celu zapewnienia identyfikowalności.
(7) Środki takie powinny również uwzględniać wyniki urzędowych kontroli przesyłek w miejscach wprowadzenia do Unii w sezonie wywozowym w danym roku oraz powinny zezwalać na wprowadzanie na terytorium Unii określonych owoców wyłącznie wtedy, gdy pochodzą one z jednostki produkcyjnej, w której na podstawie tych kontroli urzędowych nie stwierdzono obecności Phyllosticta citricarpa. Środek taki będzie zgodny z ustaloną praktyką Argentyny, która oficjalnie poinformowała Komisję, że zawiesza wszelkie jednostki produkcyjne, w przypadku których obecność Phyllosticta citricarpa na określonych owocach zostanie potwierdzona na podstawie kontroli przeprowadzonych w punktach wprowadzania do Unii.
(8) Środki te powinny również uwzględniać wyniki dochodzeń przeprowadzonych przez Argentynę w zatwierdzonych jednostkach produkcyjnych, które należą do tego samego pola uprawy co jednostka produkcyjna, w której obecność Phyllosticta citricarpa została potwierdzona podczas inspekcji przeprowadzonych przez Argentynę w zakładach pakowania i przed wywozem, a także podczas urzędowych kontroli przesyłek w punktach wprowadzenia do Unii. Wprowadzanie na terytorium Unii określonych owoców pochodzących z tych jednostek produkcyjnych powinno być dozwolone dopiero po zakończeniu tych dochodzeń i niestwierdzeniu obecności Phyllosticta citricarpa. Środki takie będą zgodne z ustaloną praktyką Argentyny, która oficjalnie poinformowała Komisję, że jako środek zapobiegawczy zawiesza wywóz do Unii określonych owoców pochodzących z jednostek produkcyjnych, które należą do tego samego pola uprawy co jednostka produkcyjna, w której obecność Phyllosticta citricarpa na określonych owocach została potwierdzona na podstawie kontroli przeprowadzonych przez nią w zakładach pakowania i przed wywozem, a także na podstawie kontroli urzędowych przeprowadzonych w punktach wprowadzenia do Unii, oraz że prowadzi dochodzenia w tych jednostkach produkcyjnych i zezwala na wznowienie wywozu z nich, dopiero gdy kontrole te potwierdzą brak obecności Phyllosticta citricarpa.
(9) Środki te powinny również uwzględniać wyniki inspekcji przeprowadzonych w Argentynie oraz wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do przesyłek w miejscach wprowadzenia do Unii w poprzednim sezonie wegetacyjnym i wywozowym oraz umożliwiać wprowadzanie na terytorium Unii określonych owoców pochodzących z jednostek produkcyjnych, w których nie stwierdzono obecności Phyllosticta citricarpa w trakcie tego poprzedniego sezonu wegetacyjnego i wywozowego. Oczekuje się, że środki takie będą skuteczne, ponieważ Argentyna oficjalnie poinformowała Komisję, że zawiesza jednostkę produkcyjną, jeżeli podczas poprzedniego sezonu wegetacyjnego i wywozowego obecność Phyllosticta citricarpa na określonych owocach pochodzących z tej jednostki została potwierdzona podczas kontroli prowadzonych w miejscach wprowadzenia do Unii.
(10) W celu identyfikacji źródła zakażonych określonych owoców państwa członkowskie powinny przy zgłaszaniu odpowiednich niezgodności podać kod identyfikowalności jednostki produkcyjnej.
(11) Aby umożliwić właściwym organom i podmiotom zawodowym Argentyny dostosowanie się do nowych wymogów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 maja 2021 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Stella KYRIAKIDES | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.144.31 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/682 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 w odniesieniu do określonych owoców pochodzących z Argentyny |
Data aktu: | 26/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 27/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2021 |