uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25 (zwane dalej "rozporządzeniem (UE) 2018/1725"),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 2 , w szczególności jego art. 35 (zwane dalej "rozporządzeniem (UE) 2018/1726"),
uwzględniając opinię Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) z dnia 11 marca 2021 r. oraz jego wytyczne dotyczące art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 i przepisów wewnętrznych ograniczających prawa osób, których dane dotyczą 3 ,
po konsultacji z Komitetem Pracowniczym,
(1) eu-LISA prowadzi działalność zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1726.
(2) eu-LISA jest uprawniona do prowadzenia dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i postępowań w sprawie zawieszenia zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 ("regulamin pracowniczy") 4 oraz zgodnie z decyzją zarządu eu-LISA nr 2014-080 z dnia 28 stycznia 2015 r. w sprawie przyjęcia przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego, w których przyjęto przepisy wykonawcze dotyczące prowadzenia dochodzeń administracyjnych i postępowań dyscyplinarnych. Jeśli występuje taka konieczność, zgłasza również sprawy do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
(3) Pracownicy eu-LISA są zobowiązani do zgłaszania potencjalnie niezgodnych z prawem działań, w tym nadużyć finansowych i korupcji, które są szkodliwe dla interesów Unii. Pracownicy mają również obowiązek zgłaszać zachowania związane ze zwolnieniem z obowiązków zawodowych, które mogą stanowić poważne niedopełnienie obowiązków urzędników Unii. Kwestię tę reguluje decyzja eu-LISA w sprawie wewnętrznych zasad dotyczących informowania o nieprawidłowościach z dnia 26 czerwca 2018 r.
(4) eu-LISA wdrożyła politykę zapobiegania faktycznym lub potencjalnym przypadkom mobbingu lub molestowania seksualnego w miejscu pracy oraz skutecznego postępowania w takich przypadkach, jak przewidziano w decyzji zarządu nr 2018-174 z dnia 6 grudnia 2018 r. dotyczącej polityki eu-LISA w zakresie ochrony godności osoby i zapobiegania mobbingowi i molestowaniu seksualnemu, przyjmując środki wykonawcze zgodnie z regulaminem pracowniczym. W decyzji ustanowiono nieformalną procedurę, zgodnie z którą osoba będąca domniemaną ofiarą mobbingu lub molestowania seksualnego może skontaktować się z zaufanymi doradcami eu-LISA.
(5) EU-LISA może również prowadzić dochodzenia w sprawie potencjalnych naruszeń przepisów bezpieczeństwa dotyczących informacji niejawnych Unii Europejskiej ("EUCI") na podstawie decyzji nr 2019-273 z dnia 20 listopada 2019 r. zmieniającej jej przepisy bezpieczeństwa dotyczące ochrony EUCI.
(6) Agencja eu-LISA podlega zarówno audytom wewnętrznym, jak i zewnętrznym dotyczącym jej działań.
(7) W kontekście takich dochodzeń administracyjnych, audytów i postępowań eu-LISA współpracuje z innymi instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii.
(8) eu-LISA może realizować współpracę z organami krajowymi państw trzecich i organizacjami międzynarodowymi zgodnie z przepisami określonymi w art. 43 rozporządzenia (UE) 2018/1726.
(9) eu-LISA może również współpracować z organami publicznymi państw członkowskich UE na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
(10) Agencja uczestniczy w sprawach toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, gdy kieruje sprawę do Trybunału, broni swojej decyzji, która została zaskarżona do Trybunału, albo interweniuje w sprawach związanych z jej zadaniami. W tym kontekście eu-LISA może być zmuszona do zachowania poufności danych osobowych zawartych w dokumentach uzyskanych przez strony lub interwenientów.
(11) W celu realizacji swoich zadań eu-LISA gromadzi i przetwarza informacje oraz kilka kategorii danych osobowych, w tym dane identyfikacyjne osób fizycznych, dane kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje na temat prywatnego i zawodowego postępowania i wyników oraz dane finansowe. eu-LISA pełni rolę administratora danych.
(12) Na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725 eu-LISA jest zatem zobowiązana do udzielania osobom, których dane dotyczą, informacji na temat tych czynności przetwarzania oraz do poszanowania ich praw jako osób, których dane dotyczą.
(13) eu-LISA może być zobowiązana do pogodzenia tych praw z celami dochodzeń administracyjnych, audytów, dochodzeń i postępowań sądowych. Może być również wymagane zrównoważenie praw osoby, której dane dotyczą, z podstawowymi prawami i wolnościami innych osób, których dane dotyczą. W tym celu w art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przyznano eu-LISie, na ściśle określonych warunkach, możliwość ograniczenia zastosowania art. 14- 22, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także art. 4, w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20. O ile w akcie prawnym przyjętym na podstawie Traktatów nie przewidziano ograniczeń, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których eu-LISA będzie uprawniona do ograniczania tych praw.
(14) eu-LISA może być, na przykład, zmuszona do ograniczenia przekazywanych przez siebie informacji na temat przetwarzania posiadanych danych osobowych do osoby, której dane dotyczą, na etapie wstępnej oceny dochodzenia administracyjnego lub w trakcie samego dochodzenia, przed ewentualnym umorzeniem sprawy lub na etapie przed- dyscyplinarnym. W pewnych okolicznościach udzielenie takich informacji mogłoby poważnie wpłynąć na zdolność eu-LISA do prowadzenia dochodzenia w skuteczny sposób, gdy na przykład istnieje ryzyko, że dana osoba może zniszczyć dowody lub wpłynąć na potencjalnych świadków przed ich przesłuchaniem. Agencja może też stanąć przed koniecznością ochrony praw i wolności świadków, jak również innych zaangażowanych osób.
(15) Konieczna może być ochrona anonimowości świadka lub sygnalisty, który zwrócił się o nieujawnianie jego tożsamości. W takim przypadku eu-LISA może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych takich osób w celu ochrony ich praw i wolności.
(16) Niezbędna może okazać się ochrona informacji poufnych dotyczących pracownika, który skontaktował się z zaufanymi doradcami eu-LISA w kontekście procedury dotyczącej mobbingu lub molestowania seksualnego. W takich przypadkach eu-LISA może być zmuszona do ograniczenia dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych osoby będącej domniemaną ofiarą, domniemanym sprawcą mobbingu lub molestowania seksualnego i innych zaangażowanych osób, aby chronić prawa i wolności wszystkich zainteresowanych stron.
(17) eu-LISA powinna stosować ograniczenia wyłącznie wtedy, gdy są one zgodne z istotą podstawowych praw i wolności, są absolutnie konieczne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym. eu-LISA powinna przedstawić uzasadnienie tych ograniczeń.
(18) Zgodnie z zasadą rozliczalności eu-LISA powinna prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.
(19) Przetwarzając dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach swoich zadań, eu-LISA i wspomniane organizacje powinny konsultować się wzajemnie na temat potencjalnych powodów nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, o ile nie zagroziłoby to działalności eu-LISA.
(20) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zobowiązuje administratora danych do poinformowania osób, których dane dotyczą, o głównych powodach zastosowania ograniczenia oraz o ich prawie do wniesienia skargi do EIOD.
(21) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 eu-LISA jest uprawniona do odroczenia, zaniechania lub odmowy udzielenia informacji o powodach zastosowania ograniczenia wobec osoby, której dane dotyczą, jeżeli w jakikolwiek sposób unieważniłoby to skutek ograniczenia. Agencja powinna w poszczególnych przypadkach ocenić, czy powiadomienie o ograniczeniu anuluje jego skutek.
(22) eu-LISA powinna znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu warunków uzasadniających ograniczenie i regularnie oceniać te warunki.
(23) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 należy w odpowiednim czasie konsultować się z inspektorem ochrony danych eu-LISA w sprawie wszelkich ograniczeń, które mogą zostać zastosowane, oraz zweryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
(24) Art. 16 ust. 5 i art. 17 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewidują wyjątki od prawa osób, których dane dotyczą, do informacji i prawa dostępu. Jeżeli wyjątki te mają zastosowanie, eu-LISA nie musi stosować ograniczenia na mocy niniejszej decyzji.
(25) Zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1726 zarząd przyjmuje środki dotyczące stosowania przez Agencję rozporządzenia (UE) 2018/1725, w tym przepisy wewnętrzne, o których mowa w art. 25 ust. 1, 3 i 4 rozporządzenia 2018/1725, po konsultacji z EIOD,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Zarządu | |
Zsolt SZOLNOKI | |
Przewodniczący Zarządu |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.161.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021-096 REV 1 w sprawie wewnętrznych zasad dotyczących ograniczeń niektórych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach funkcjonowania Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości |
Data aktu: | 16/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 07/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 27/05/2021 |