uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 173 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 294/2008 3 zostało znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność wprowadzenia dalszych zmian i w celu zapewnienia jasności rozporządzenie to powinno zostać przekształcone.
(2) Niezależne oceny okresowe Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT) oraz doświadczenie zdobyte podczas stosowania rozporządzenia (WE) nr 294/2008 pokazują, że konieczne są znaczące zmiany w celu dalszego usprawnienia modelu EIT i jego podstawowych procesów. Ponadto w ocenie śródokresowej i ocenie skutków ex ante EIT określono szereg obszarów wymagających poprawy, między innymi model finansowania wspólnot wiedzy i innowacji (WWiI), ich integrację z lokalnymi ekosystemami innowacji, ich otwartość i przejrzystość oraz monitorowanie przez EIT. Niniejsze rozporządzenie stwarza również możliwość zajęcia się tymi kwestiami.
(3) Państwa członkowskie ponoszą główną odpowiedzialność za utrzymanie silnej, konkurencyjnej i innowacyjnej europejskiej bazy przemysłowej. Jednak charakter i skala wyzwania związanego z innowacyjnością wymagają również wspólnego podjęcia działań na poziomie Unii.
(4) Ustanawia się EIT w celu uzupełnienia istniejących polityk i inicjatyw unijnych i krajowych poprzez wspieranie w całej Unii integracji trójkąta wiedzy, tj. szkolnictwa wyższego, badań i innowacji.
(5) EIT powinien przyczyniać się do wzmacniania zdolności innowacyjnych Unii i państw członkowskich w celu sprostania głównym wyzwaniom, przed którymi stoi społeczeństwo, i tym samym przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju gospodarczego i konkurencyjności Unii.
(6) EIT powinien dążyć - za pośrednictwem WWil - do wzmocnienia ekosystemów innowacji w całej Unii w otwarty i przejrzysty sposób. Aby osiągnąć ten cel, EIT powinien ułatwiać i usprawniać tworzenie sieci, integrację i współpracę oraz powinien wspierać synergię między różnymi wspólnotami innowacji w całej Europie. EIT dąży również do realizacji strategicznych priorytetów Unii oraz przyczynia się do realizacji celów i strategii politycznych Unii, w tym celów i strategii, o których mowa w komunikatach Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu, z dnia 27 maja 2020 r. zatytułowanym "Budżet UE napędza plan odbudowy Europy (plan odbudowy dla Europy)", z dnia 19 lutego 2020 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych, z dnia 10 marca 2020 r. w sprawie strategii MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy oraz z dnia 10 marca 2020 r. w sprawie nowej strategii przemysłowej dla Europy, a także odnoszących się do osiągnięcia strategicznej autonomii Unii, przy jednoczesnym utrzymaniu otwartej gospodarki. Ponadto EIT powinien przyczyniać się do sprostania globalnym wyzwaniom, włącznie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ, poprzez przestrzeganie zasad Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (zwanej dalej "Agendą 2030") i porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu 5 (zwanego dalej "porozumieniem paryskim"), a także do osiągnięcia gospodarki o zerowej emisji gazów cieplarnianych netto najpóźniej do 2050 r. Transformacja będzie możliwa jedynie dzięki stymulowaniu badań i innowacji, co podkreśla potrzebę wzmocnienia korzystnych warunków i inwestycji w zwiększenie europejskiej bazy wiedzy oraz potencjału w zakresie badań naukowych i innowacji, w szczególności w dziedzinie przyjaznych dla klimatu ekologicznych technologii i innowacji.
(7) EIT powinien zwiększyć otwartość WWiI w celu wzmocnienia powiązań w zakresie współpracy oraz stworzenia synergii między różnymi wspólnotami innowacyjnymi w Europie, sprzyjając tym samym różnorodności geograficznej i przepływowi talentów.
(8) W strategicznym planie innowacji (SPI) należy określić dziedziny priorytetowe i potrzeby finansowe EIT na okres siedmiu lat, obejmujące odpowiednie wieloletnie ramy finansowe (WRF). Należy dostosować SPI do programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" (zwanego dalej "programem »Horyzont Europa«"), ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 6 , w tym w odniesieniu do wymogów dotyczących sprawozdawczości, monitorowania, oceny oraz innych wymogów określonych w tym rozporządzeniu, oraz należy uwzględnić w SPI planowanie strategiczne programu "Horyzont Europa". SPI powinien tworzyć i wspierać synergię z innymi częściami programu "Horyzont Europa", innymi odpowiednimi programami Unii przewidzianymi w WRF oraz innymi odpowiednimi inicjatywami, strategiami i instrumentami unijnymi, krajowymi i regionalnymi, w szczególności z tymi, które wspierają badania naukowe i innowacje, kształcenie i rozwój umiejętności, zrównoważonego i konkurencyjnego przemysłu, przedsiębiorczości i rozwoju regionalnego. Zważywszy na znaczenie SPI dla unijnej polityki w zakresie innowacji, a także spodziewane oddziaływanie społeczno-gospodarcze na Unię, SPI powinien zostać przyjęty przez Parlament Europejski i Radę na podstawie wniosku Komisji. Podstawą tego wniosku Komisji powinien być wkład przekazany przez EIT. Wkład ten należy udostępnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(9) Kryzys związany z pandemią COVID-19 spowodował poważne zakłócenia w systemach opieki zdrowotnej i systemach gospodarczych państw członkowskich. Przezwyciężenie skutków społecznych, gospodarczych, środowiskowych i technologicznych wynikających z kryzysu będzie wymagało współpracy instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii. EIT i WWiI powinny elastycznie reagować zarówno na istniejące, jak i na nowe oraz nieoczekiwane wyzwania i priorytety, a także powinny mieć możliwość przyjmowania środków i inicjatyw w celu zapewnienia swoim ekosystemom odpowiedniego wsparcia. EIT i WWiI powinny w szczególności wnieść w zakresie, które są niezbędne, aby poradzić sobie ze skutkami kryzysu związanego z COVID-19, zgodnie z priorytetami Europejskiego Zielonego Ładu, planu odbudowy dla Europy, nowej strategii przemysłowej dla Europy i celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym zapewnieniu synergii z innymi inicjatywami i partnerstwami Unii.
(10) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/695 działalność EIT powinna stanowić odpowiedź na strategiczne długoterminowe wyzwania, w szczególności w dziedzinach trans- lub interdyscyplinarnych, obejmujących rozwój innowacyjnych rozwiązań nietechnologicznych, które są niezbędnym uzupełnieniem innowacyjnych działań ukierunkowanych na technologie. W ten sposób EIT powinien promować regularny dialog ze społeczeństwem obywatelskim, instytucjami badawczymi, ośrodkami innowacji, małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP), instytucjami szkolnictwa wyższego oraz przedstawicielami przemysłu.
(11) EIT powinien, za pośrednictwem WWiI, traktować jako priorytet transfer swojej działalności edukacyjnej na poziomie szkół wyższych, działalności badawczej i innowacyjnej oraz przedsiębiorczości do kręgów gospodarczych i zastosowań komercyjnych, a także wspierać zdolności innowacyjne i przedsiębiorcze instytucji szkolnictwa wyższego oraz tworzenie i rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw, zapewniając komplementarność z działaniami Europejskiej Rady ds. Innowacji (EIC), a także z innymi odpowiednimi częściami programu "Horyzont Europa" oraz Programu InvestEU ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 7 .
(12) EIT powinien działać na zasadzie opartych na kryterium doskonałości zinstytucjonalizowanych europejskich partnerstw instytucji szkolnictwa wyższego, instytucji badawczych, przedsiębiorstw, w tym MŚP, oraz przedsiębiorstw publicznych, a także organów lokalnych, przedsiębiorstw społecznych, odpowiednich organizacji o charakterze nie- zarobkowym oraz innych zainteresowanych stron. Biorąc pod uwagę innowacyjny charakter niektórych przedsiębiorstw pod względem oferowanych przez nie towarów lub usług, ich organizacji lub stosowanych przez nie metod produkcji, należy dążyć do promowania przedsiębiorczości społecznej oraz ściślejszego zaangażowania MŚP i przedsiębiorstw społecznych w celu zapewnienia ich aktywnego uczestnictwa. Partnerstwa te powinny mieć na celu osiągnięcie stabilności finansowania dzięki mobilizowaniu środków finansowych z innych źródeł publicznych i prywatnych oraz pozyskiwanie i angażowanie jak najszerszego grona odpowiednich nowych partnerów. Powinny one być wybierane i wyznaczane przez Radę Zarządzającą jako WWiI, zgodnie z obszarami priorytetowymi i harmonogramem określonymi w SPI, uwzględniając priorytety określone w planowaniu strategicznym programu "Horyzont Europa" oraz odpowiadając na nowe wyzwania globalne i społeczne. Powinny one być wybierane na podstawie konkurencyjnej, otwartej, przejrzystej i opartej na kryterium doskonałości procedury, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz kryteriami wyboru partnerstw europejskich określonymi w rozporządzeniu (UE) 2021/695. Pierwsza taka WWiI, która ma zostać uruchomiona jak najszybciej w 2022 lub 2023 r., powinna dotyczyć sektorów i branż kultury i kreatywności, a druga taka WWiI, która ma być uruchomiona w 2026 r., powinna dotyczyć sektorów i ekosystemów wodnych i morskich.
(13) Z uwagi na specyfikę WWiI należy przewidzieć szczególne minimalne warunki tworzenia WWiI, stanowiące odstępstwo od zasad uczestnictwa w programie "Horyzont Europa" i jego upowszechniania. Podobnie w przypadku działalności WWiI wnoszącej wartość dodaną może istnieć konieczność wprowadzenia, w stosownych przypadkach, szczególnych zasad dotyczących własności, praw dostępu, wykorzystywania i upowszechniania.
(14) Rada Zarządzająca powinna kierować działalnością EIT i monitorować ją oraz odpowiadać za wybór, wyznaczanie, finansowanie, monitorowanie i ocenę działań WWiI zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/695 oraz SPI. Przy mianowaniu członków Rady Zarządzającej Komisja powinna zapewnić zrównoważoną reprezentację osób z doświadczeniem w dziedzinach szkolnictwa wyższego, badań naukowych, innowacji lub przedsiębiorczości, a także równowagę płci i reprezentację geograficzną, przy czym zasadą przewodnią powinna być doskonałość.
(15) EIT powinien prowadzić stałe monitorowanie i niezależne oceny okresowe produktów, wyników i oddziaływania każdej WWiI, w tym ich postępów w dążeniu do stabilności finansowania, efektywności kosztowej i otwartości na nowych członków. Te oceny powinny obejmować przeglądy okresowe obejmujące pierwsze trzy lata obowiązywania umowy o partnerstwie oraz trzy lata po każdym jej przedłużeniu, wszechstronne oceny przeprowadzone przed końcem siódmego roku obowiązywania umowy o partnerstwie oraz końcowe przeglądy przeprowadzane przed jej zakończeniem. W stosownych przypadkach Rada Zarządzająca powinna podjąć środki naprawcze w odniesieniu do WWiI.
(16) EIT powinien regularnie informować Grupę Przedstawicieli Państw Członkowskich o wynikach, osiągnięciach oraz działaniach EIT i WWiI, wynikach ich monitorowania i oceny, a także o ich wskaźnikach skuteczności działania oraz środkach naprawczych. Grupa Przedstawicieli Państw Członkowskich powinna doradzać Radzie Zarządzającej i Dyrektorowi w kwestiach o znaczeniu strategicznym, a także zapewniać EIT i WWiI doradztwo oraz dzielić się z nimi doświadczeniem. EIT powinien organizować posiedzenia Grupy Przedstawicieli Państw Członkowskich.
(17) Aby przyczynić się do wzrostu konkurencyjności i zwiększyć międzynarodową atrakcyjność gospodarki europejskiej oraz jej zdolności innowacyjne i przedsiębiorcze, EIT i WWiI powinny mieć możliwość pozyskiwania podmiotów partnerskich, naukowców i studentów z całej Unii, w tym z unijnych regionów najbardziej oddalonych, a także spoza Unii, na przykład poprzez ułatwianie im mobilności.
(18) Podstawą stosunków między EIT a WWiI powinny być umowy o partnerstwie i umowy o udzielenie dotacji, które określą prawa i obowiązki WWiI oraz oparty na wynikach wkład finansowy EIT na rzecz WWiI. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne dla WWiI oraz zapewnić bardziej długoterminowe zasoby i działania związane z planowaniem, EIT powinien zawierać z WWiI wieloletnie umowy o udzielenie dotacji na okres do trzech lat lub, jeżeli w danym przypadku uważa się to za bardziej odpowiednie, roczne umowy o udzielenie dotacji. Na zasadzie odstępstwa od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 8 (rozporządzenie finansowe) EIT powinien być w stanie zawrzeć taką umowę o partnerstwie na wstępny okres siedmiu lat oraz, z zastrzeżeniem pozytywnych osiągnięć i pozytywnych wyników przeglądu okresowego oraz wszechstronnej oceny WWiI, przedłużyć ją na kolejny okres nieprzekraczający siedmiu lat. Po wygaśnięciu umowy o partnerstwie EIT i WWiI mogą zawrzeć porozumienie o współpracy w celu utrzymywania aktywnej współpracy.
(19) Istnieje potrzeba wspierania szkolnictwa wyższego, które jest nieodłącznym, lecz często brakującym elementem trójkąta wiedzy. Uczestniczące instytucje szkolnictwa wyższego oraz organizatorzy kształcenia i szkolenia zawodowego powinni nadawać stopnie naukowe i dyplomy za pośrednictwem WWiI, zgodnie z krajowymi przepisami i procedurami akredytacji. Umowy o partnerstwie, umowy o udzielenie dotacji i porozumienia o współpracy między EIT a WWiI powinny przewidywać, że te stopnie i dyplomy należy również oznaczać jako stopnie naukowe i dyplomy EIT. EIT powinien ponadto wzmocnić propagowanie stopni naukowych i dyplomów ze znakiem EIT, aby zwiększyć ich uznawalność poza wspólnotą EIT oraz rozszerzyć zakres ich stosowania na programy uczenia się przez całe życie oraz programy w dziedzinie szkolenia zawodowego, zdobywania umiejętności, przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji. Poprzez swoje działania i prace EIT powinien pomagać, zgodnie z dyrektywą 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 , w promowaniu mobilności studentów, naukowców i personelu, a także tworzyć możliwości w zakresie uczenia się przez całe życie, mentoringu i coachingu.
(20) Należy wprowadzić odpowiednie przepisy w celu zagwarantowania odpowiedzialności, otwartości i przejrzystości działania EIT. Odpowiednie zasady dotyczące jego zarządzania i funkcjonowania należy określić w statucie EIT.
(21) EIT powinien mieć osobowość prawną oraz zarządzać swoim własnym budżetem, którego przychody powinny obejmować wkład unijny, aby zapewnić sobie autonomię i niezależność działania od władz krajowych i zewnętrznych nacisków.
(22) Oczekuje się, że sektory przemysłu, finansów i usług będą wnosiły istotne wkłady do budżetu WWiI. WWiI powinny w szczególności dążyć do maksymalizowania udziału wkładów ze źródeł prywatnych i z dochodu generowanego w wyniku ich działalności, a ponadto dążyć do osiągnięcia stabilności finansowania najpóźniej przed upływem 15 lat, w ciągu których otrzymują wsparcie finansowe EIT. WWiI oraz ich podmioty partnerskie powinny rozpowszechniać informację o tym, że ich działania są podejmowane w ramach EIT i że otrzymują wkład finansowy z budżetu ogólnego Unii. Ponadto należy zwiększyć przejrzystość finansowania dzięki podawaniu do wiadomości publicznej dostępnych informacji dotyczących tego, które projekty są finansowane, oraz dotyczących przyznanego finansowania.
(23) Procedura budżetowa Unii powinna mieć zastosowanie do wkładu finansowego Unii, pochodzącego z budżetu ogólnego Unii. Kontrolę ksiąg rachunkowych powinien przeprowadzać Trybunał Obrachunkowy zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
(24) EIT powinien dokładać wszelkich starań, aby ułatwiać płynne przejście między okresami obowiązywania WRF, w szczególności w odniesieniu do bieżących działań.
(25) Przychody EIT powinny obejmować wkład Unii wnoszony z wkładu finansowego pochodzącego z programu "Horyzont Europa". Przychody te powinny również móc obejmować wkłady pochodzące z innych źródeł prywatnych i publicznych.
(26) EIT jest organem ustanowionym przez Unię w rozumieniu art. 70 rozporządzenia finansowego, w związku z czym powinien przyjąć swoje przepisy finansowe. Do EIT powinno zatem mieć zastosowanie rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 10 .
(27) EIT powinien przyjmować skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności, opisujące w zarysie działania przeprowadzone i wyniki operacji osiągnięte w poprzedzającym roku kalendarzowym. W oparciu o SPI oraz zgodnie ze swoimi przepisami finansowymi, EIT powinien także przyjmować jednolity dokument programowy, opisujący w zarysie jego planowaną inicjatywę pod kątem rocznego i wieloletniego programowania oraz umożliwiający EIT reakcję na wydarzenia wewnętrzne i zewnętrzne w dziedzinach badań, społeczeństwa, technologii, szkolnictwa wyższego, innowacji i w innych odnośnych obszarach. Ten jednolity dokument programowy należy przekazywać do wiadomości Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(28) Od momentu jego utworzenia EIT korzystał z wiedzy fachowej swoich pracowników. Jednakże ze względu na ramy prawne mające zastosowanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 294/2008 umowy niektórych tych pracowników wygasły bez możliwości przedłużenia. Aby uniknąć takiej sytuacji w przyszłości, oraz mając na uwadze znaczenie wiedzy fachowej dla skuteczności działań EIT, w najlepszym interesie EIT leży dołożenie wszelkich starań, aby z zachowaniem mających zastosowanie ram prawnych przyciągać i zatrzymywać wykwalifikowanych pracowników.
(29) Wskazane jest, aby Komisja inicjowała niezależne, zewnętrzne oceny działania EIT, w tym działań prowadzonych za pośrednictwem WWiI, w szczególności z myślą o przygotowaniu SPI. Przedmiotem takich ocen powinna być analiza, jak EIT realizuje swoją misję i swoje cele, oraz powinny one obejmować pełen zakres działań EIT i WWiI. Przedmiotem tych ocen powinna być unijna wartość dodana EIT, oddziaływanie w całej Unii oraz wpływ działań w ramach regionalnego systemu innowacji (RSI), otwartość, skuteczność, efektywność, działania informacyjne, komunikacja, widoczność, upowszechnianie wyników, adekwatność prowadzonych działań, a także to, czy są one spójne z odpowiednimi unijnymi i krajowymi strategiami politycznymi oraz stanowią ich uzupełnienie, włącznie z synergią z innymi częściami programu "Horyzont Europa". Oceny te powinny być uwzględniane w ocenach programu "Horyzont Europa" przeprowadzanych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/695.
(30) EIT powinien dołożyć wszelkich starań, aby ujednolicić terminologię odnoszącą się do struktury poszczególnych WWiI w celu dalszego uproszczenia i zwiększenia rozpoznawalności EIT.
(31) Aby przyczynić się do zmniejszania różnic w innowacjach w Europie EIT powinien, w szczególności za pośrednictwem RSI, w sposób doprecyzowany w SPI, wspierać zdolności innowacyjne krajów i regionów oraz dążyć do wzmocnienia ekosystemów innowacji w celu sprostania globalnym wyzwaniom i włączenia do WWiI nowych podmiotów partnerskich.
(32) WWiI, działające jako podmioty ułatwiające innowacje, powinny uwzględniać priorytety strategii inteligentnej specjalizacji państw członkowskich oraz zwiększać ich zdolności innowacyjne dzięki pełnemu odzwierciedleniu zdolności i mocnych stron, możliwości i słabych stron regionów, a także podmiotów lokalnych, ich działalności i rynków.
(33) Należy propagować ścisłą synergię między EIT a EIC. WWiI powinny sprzyjać tworzeniu innowacyjnych przedsiębiorstw w ścisłej synergii z EIC, unikając jednocześnie powielania działań, a beneficjenci EIT powinni mieć możliwość ubiegania się o wsparcie w ramach instrumentów EIC w uzupełnieniu usług świadczonych przez WWiI. W szczególności przedsiębiorstwa typu startup o dużym potencjale wzrostu wspierane przez WWiI powinny mieć łatwiejszy, a co za tym idzie szybszy dostęp do działań EIC zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) 2021/695, aby pomóc im w szybkim zwiększaniu skali działalności, przy czym beneficjenci EIC powinni korzystać z programów wsparcia realizowanych przez EIT. EIT i EIC powinny przewidzieć wzajemną i systematyczną wymianę informacji, aby unikać efektu silosu oraz promować synergię i współpracę. W stosownych przypadkach Rada Zarządzająca powinna mieć możliwość zapraszania na swoje posiedzenia członków Zarządu EIC w charakterze obserwatorów.
(34) Aby zapewnić ciągłość działań EIT i WWiI zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) 2021/695, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym, a niektóre jego przepisy powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2021 r.
(35) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na ich rozmiary i ponadnarodowy charakter możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D. M. SASSOLI | A. P. ZACARIAS |
Przewodniczący | Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.189.61 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/819 w sprawie Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 20/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/05/2021, 01/01/2021 |