uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego, w szczególności tych ustanowionych pod auspicjami WTO, oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3 i 4,
(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ("Stany Zjednoczone"), które przewiduje stosowanie dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych.
(2) W szczególności Komisja, w imieniu Unii, nałożyła dodatkowe cła na produkty wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, a konkretnie:
a) dodatkowe cła ad valorem w wysokości 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I, jak określono, weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) dodatkowe cła ad valorem w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II będą miały zastosowanie od dnia 1 czerwca 2021 r. - lub wcześniej, jeżeli przed tą datą Organ Rozstrzygania Sporów WTO wyda orzeczenie, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia WTO, lub zostanie powiadomiony o orzeczeniu o tej treści - do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować w odniesieniu do Unii swoje środki ochronne.
(3) W następstwie przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724 3 Komisja, w imieniu Unii, zawiesiła w ramach WTO stosowanie koncesji celnych przywozowych w odniesieniu do handlu ze Stanami Zjednoczonymi w ramach GATT 1994 w odniesieniu do produktów wymienionych w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724. Taki krok umożliwił zastosowanie dodatkowych ceł na przywóz produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych wymienionych w załączniku I i załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886.
(4) Motyw 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 stanowi, że Komisja może w imieniu Unii zmienić to rozporządzenie, jeżeli uzna to za stosowne, aby uwzględnić wszelkie zmiany lub poprawki do środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(5) W dniu 17 maja 2021 r. Unia i Stany Zjednoczone opublikowały wspólne oświadczenie, w którym uzgodniły, że wyznaczą ścieżkę kończącą spory w WTO będące następstwem nałożonych przez Stany Zjednoczone ceł na przywóz z UE na podstawie sekcji 232. W tym kontekście Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem na produkty wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, jako ważny krok w kierunku wzajemnego zniesienia środków ograniczających oraz w celu zapewnienia czasu i warunków niezbędnych do politycznego rozwiązania tej kwestii.
(6) Okres zawieszenia powinien trwać do dnia 30 listopada 2021 r., co uznaje się za okres wystarczający do celów określonych w poprzednim motywie.
(7) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 654/2014 Komisja może w pilnych przypadkach przyjąć mające natychmiastowe zastosowanie akty wykonawcze dotyczące zawieszenia środków polityki handlowej, jeżeli zawieszenie to jest związane ze zmianą środka wprowadzonego przez państwo trzecie. Natychmiastowe zastosowanie niniejszego rozporządzenia jest uzasadnione w świetle celu, jakim jest zapewnienie czasu i warunków niezbędnych do rozwiązania tej kwestii, jak wskazano w motywie 5. W związku z tym uzasadnione jest również zawieszenie zbliżającego się stosowania załącznika II, tak aby dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku II nie obowiązywały w okresie niezbędnym do osiągnięcia przedmiotowych celów.
(8) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla zawieszenia w WTO stosowania koncesji celnych przywozowych w odniesieniu do handlu ze Stanami Zjednoczonymi w ramach GATT 1994 na produkty wymienione w załącznikach I i II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/724, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886. Zawieszenie zobowiązań w ramach WTO ma nadal zastosowanie, podczas gdy niniejsze rozporządzenie zawiesza stosowanie dodatkowych należności celnych przywozowych.
(9) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 , najpóźniej 14 dni po jego przyjęciu, Komisja przedłoży niniejsze rozporządzenie do zaopiniowania Komitetowi ds. Barier Handlowych, ustanowionemu rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.190.94 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/866 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/886 |
Data aktu: | 28/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 31/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2021 |