(Dz.U.UE L z dnia 2 lipca 2021 r.)
KOMITET DS. HANDLU,
uwzględniając Umowę o wolnym handlu między Unią Europejską (zwaną dalej "UE") i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Korei (zwaną dalej "Koreą"), z drugiej strony (zwanymi dalej odpowiednio "umową" i "Stronami"), w szczególności jej art. 15.1 ust. 4 lit. c) i art. 15.5 ust. 2 oraz art. 3 lit. d) załącznika 2-C,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 15.1 ust. 4 lit. c) umowy Komitet ds. Handlu ustanowiony przez Strony może rozważyć zmiany w umowie lub zmienić postanowienia umowy w przypadkach wyraźnie w niej określonych.
(2) Art. 15.5 ust. 2 umowy stanowi, że decyzja Komitetu ds. Handlu dotycząca zmiany załączników, dodatków, protokołów i not do umowy może zostać przyjęta przez Strony z zastrzeżeniem odpowiednich mających zastosowanie wymogów prawnych i procedur.
(3) Art. 3 lit. d) załącznika 2-C do umowy upoważnia Strony do dokonywania przeglądu dodatków 2-C-2 i 2-C-3 załącznika 2-C przynajmniej co trzy lata od wejścia w życie umowy w celu potwierdzenia akceptacji produktów, jak wskazano w lit. a) tego artykułu, uwzględniając wszelkie zmiany przepisów, które mogły nastąpić na poziomie międzynarodowym lub na poziomie Stron. Stanowi również, że jakiekolwiek zmiany dodatków 2-C-2 i 2-C-3 są przedmiotem decyzji Komitetu ds. Handlu.
(4) UE i Korea zmieniły przepisy techniczne w celu utrzymania niezmienionego stopnia dostępu do rynku, o którym mowa w art. 1 ust. 2 załącznika 2-C do umowy. Ponadto odesłanie do "Regulamin EKG ONZ" w dodatkach 2-C-2 i 2-C-3 oznacza obecnie odesłanie do "Regulaminu ONZ", co wynika z Porozumienia dotyczącego przyjęcia zharmonizowanych regulaminów technicznych Organizacji Narodów Zjednoczonych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych regulaminów Organizacji Narodów Zjednoczonych (wersja 3) 1 z dnia 20 października 2017 r.
(5) W tabeli 1 w dodatku 2-C-2 wprowadzono następujące zmiany:
a) Ponieważ regulaminy ONZ stosuje się obowiązkowo w UE, dla uproszczenia podjęto decyzję o skreśleniu odesłań do rozporządzeń UE (na przykład rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego) i dyrektyw UE w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE", pozostawiając tę kolumnę pustą.
b) Jeśli jednak brak jest mających zastosowanie regulaminów ONZ lub jeśli ich zakres jest nieodpowiedni, np. w przypadku pozycji "Dopuszczalny poziom dźwięku", wówczas rozporządzenia lub dyrektywy UE zastępują lub uzupełniają regulaminy ONZ. Z tego względu w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE" dodano sformułowanie "o ile istnieje".
c) W odniesieniu do pozycji "Dopuszczalny poziom dźwięku" i "Zamienne układy tłumiące", w kolumnie "Odpo- Odpowiedni przepis techniczny UE" dodano rozporządzenie (UE) nr 540/2014, ponieważ uchyla ono dyrektywę 70/157/EWG i stosuje się je w sposób rozłożony w czasie.
d) Pozycję "Emisje" zastąpiono pozycją "Emisja - pojazdy lekkie", ponieważ wymogi regulaminu ONZ nr 83 stosują się tylko do kategorii pojazdów M1 i N1. Ponadto skreślono odesłanie do "Dyrektywa 70/220/EWG", ponieważ została ona uchylona i zastąpiona przez "Rozporządzenia (WE) nr 715/2007, (WE) nr 692/2008, (UE) nr 459/2012, (UE) 2016/427, (UE) 2016/646, (UE) 2017/1151, (UE) 2017/1154 oraz (UE) 2018/1832", do których odesłanie zamieszczono w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
e) W pozycji "Zamienne katalizatory" skreślono odniesienie do "Dyrektywa 70/220/EWG", ponieważ została ona uchylona i zastąpiona przez "Rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 692/2008", do których odesłanie zamieszczono w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
f) Ponadto pewne zmiany nazw pozycji wprowadzono dla większej jasności, jak w przypadku nazw pozycji "Hamowanie" i "Hamowanie", które zastąpiono nazwami "Hamowanie - pojazdy ciężkie" i "Hamowanie - pojazdy lekkie".
g) W pozycji "Dymienie z silników Diesla" skreślono odesłanie do "Dyrektywa 72/306/EWG", ponieważ została ona uchylona przez "Rozporządzenie" (WE) nr 692/2008, do którego odesłanie zamieszczono w tabeli 1 w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
h) W pozycji "Emisja dwutlenku węgla i zużycie paliwa" odesłanie do "Dyrektywa 80/1268/EWG" w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE" tabeli 1 zastąpiono odesłaniem do "Rozporządzenie (WE) nr 692/2008"; ponadto nazwę pozycji zmieniono na "Emisja dwutlenku węgla i zużycie paliwa - samochody osobowe z nie więcej niż ośmioma miejscami siedzącymi oprócz siedzenia kierowcy" dla zachowania pełnej zgodności z zakresem tego rozporządzenia.
i) W pozycji "Moc silnika" skreślono odesłanie do "Dyrektywa 80/1269/EWG", ponieważ została ona uchylona przez "Rozporządzenia (WE) nr 692/2008 oraz (UE) nr 582/2011", do których odesłanie zamieszczono w tabeli 1 w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE".
j) W pozycji "Emisja - pojazdy ciężkie" odesłanie do "Dyrektywa 2005/55/EWG" zastąpiono odesłaniem do "rozpo- rozporządzenia (WE) nr 595/2009, (WE) nr 582/2011 i (UE) 2016/1718", do których odesłanie zamieszczono w tabeli 1 w kolumnie "Odpowiedni przepis techniczny UE". Ponadto nazwę pozycji zmieniono na "Emisja - pojazdy ciężkie", ponieważ rozporządzenie ONZ nr 49 ma zastosowanie do pojazdów ciężkich (tj. pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 610 kg).
(6) Tabela 2 w dodatku 2-C-2 pozostaje bez zmian.
(7) W tabeli 1 w dodatku 2-C-3 wprowadzono następujące zmiany:
a) W pozycji "Ochrona użytkowników w przypadku zderzenia" - "czołowego", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", odesłanie do "KMVSS art. 102" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 102 ust. 1 i 3" w związku ze zmianą KMVSS.
b) W pozycji "Ochrona użytkowników w przypadku zderzenia" - "bocznego", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", odesłanie do "KMVSS art. 102" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 102 ust. 1" w związku ze zmianą KMVSS.
c) Zmieniono całą pozycję "Hak holowniczy". Nazwę pozycji "hak holowniczy" zastąpiono przez "Zaczepy holownicze", ponieważ tak brzmi urzędowe pojęcie zdefiniowane w rozporządzeniu (UE) nr 1005/2010. Ponadto w kolumnie "Wymogi" w odniesieniu do pozycji "Zaczepy holownicze" wpis "77/389/EWG" zastąpiono wpisem "Rozporządzenie (UE) nr 1005/2010". W kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" dotychczasowe odesłanie do "KMVSS art. 20 pkt 1, 2, 4" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 20 pkt 1".
d) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" skreślono odesłanie do KMVSS art. 106 pkt 1-10 w odniesieniu do pozycji "Reflektor główny", "Przedni reflektor przeciwmgielny", "Światło cofania", "Światła obrysowe", "Oświetlenie tablic rejestracyjnych", "Światło tylne", "Światło »stop«", "Środkowe światło »stop«", "Kierunkowskaz", "Kierunkowskaz dodatkowy" i "Tylne światło przeciwmgielne" ze względu na zmianę KMVSS.
e) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" w pozycji "Montaż", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" odesłanie do "KMVSS art. 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 i 47" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 38, 38-2, 38-3, 38-4, 38-5, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 44-2, 45, 45-2, 47 i 49". Wynika to ze zmiany KMVSS.
f) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" dodano pozycje "Światła do jazdy dziennej" i "Światła zakrętowe" ze względu na zmianę KMVSS oraz w celu uwzględnienia zaktualizowanych wymogów montażu w zakresie systemu oświetlenia i sygnalizacyjnego.
g) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" w pozycji "Środkowe światło »stop«", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", oprócz skreślenia KMVSS art. 106 pkt 8 skreślono również KMVSS art. 43 ust. 3, ponieważ został on zastąpiony przez "KMVSS art. 43 ust. 2".
h) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" dodano pozycję "Światła obrysowe boczne" ze względu na zmianę KMVSS oraz w celu uwzględnienia zaktualizowanych wymogów montażu w zakresie systemu oświetlenia i sygnalizacyjnego.
i) W grupie pozycji "System oświetlenia i sygnalizacyjny" w pozycji "Tylne światło odblaskowe" w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" dotychczasowe odesłanie do "KMVSS art. 49 ust. 1, 2, art. 107" zastąpiono przez "KMVSS art. 49". Wynika to ze zmiany KMVSS.
j) W pozycji "Moc silnika" w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" dotychczasowe odesłanie do "KMVSS art. 11 ust. 1 pkt 2, art. 111" zastąpiono przez "KMVSS art. 111". Wynika to ze zmiany KMVSS.
k) W grupie pozycji "Urządzenia zabezpieczające widoczność kierowcy" w kolumnie "Wymogi" skreślono odesłania do "78/318/EWG" i "78/317/EWG", ponieważ akty te zostały uchylone i zastąpione przez "Rozporządzenie (UE) nr 1008/2010" lub "Rozporządzenie (UE) nr 672/2010". Wpisy w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozostają bez zmian.
l) W pozycji "Kotwiczenia zespołu pasów bezpieczeństwa" w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" odesłanie do "KMVSS art. 27 ust. 1, 2, 3, 4, 5; art. 103 ust. 1, 2, 3" zastąpiono odesłaniem do "KMVSS art. 27 ust. 1, 2, 3, 4; art. 103". Wynika to ze zmiany KMVSS.
m) W pozycji "Emisje i hałas (z wyjątkiem hałasu przejeżdżających pojazdów trzy- i czterokołowych) dotyczące motocykli" w kolumnie "Wymogi" skreślono między innymi odesłanie do "Dyrektywy 2002/51/WE, 2003/77/WE, 97/24/WE, rozdziały 5 i 9", ponieważ akty te zostały uchylone i zastąpione między innymi przez "Rozporządzenia (UE) nr 168/2013 oraz (UE) nr 134/2014". Wpis w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozostaje bez zmian.
n) W pozycji "Emisje z silników Diesla (włącznie z OBD)" - "Pojazdy poniżej 3,5 tony" w kolumnie "Wymogi" dodano odesłanie do: "Rozporządzenie (WE) nr 715/2007" i "(UE) nr 459/2012", ponieważ są to obowiązujące rozporządzenia odpowiadające KMVSS. Wpis w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozo- staje bez zmian.
o) W pozycji "Emisje z silników Diesla (włącznie z OBD)" - "Pojazdy powyżej 3,5 tony", w kolumnie "Wymogi", skreślono między innymi odesłanie do "Rozporządzenie (WE) nr 692/2008", zastępując je między innymi odesłaniem do "Rozporządzenia (WE) nr 595/2009 oraz (UE) nr 582/2011", ponieważ rozporządzenie (WE) nr 692/2008 nie dotyczy pojazdów ciężkich. Wpis w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne" pozostaje bez zmian.
p) W pozycji "Opony", w kolumnie "Odpowiednie koreańskie przepisy techniczne", odniesienie "Quality management Safety and Control of Industrial Products Act - QMSCIPA (ustawa o zarządzaniu jakością, bezpieczeństwem i kontrolą produktów przemysłowych) (art. 19, 20, 21); przepisy wykonawcze QMSCIPA art. 2 ust. 2, art. 19" zastąpiono przez: "Electrical Appliances and Consumer Products Safety Control Act (ustawa o zarządzaniu bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych i produktów konsumpcyjnych), art. 15, 18 i 19; Enforcement Rules of Electrical Appliances and Consumer Products Safety Control Act (przepisy wykonawcze do ustawy o zarządzaniu bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych i produktów konsumpcyjnych), art. 3 ust. 4, art. 26; KMVSS art. 12 ust. 1". Wynika to z faktu, że ustawa QMSCIPA została zastąpiona ustawą o zarządzaniu bezpieczeństwem urządzeń elektrycznych i produktów konsumpcyjnych.
(8) Tabela 2 w dodatku 2-C-3 pozostaje bez zmian.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 2 załącznika do decyzji nr 1 Komitetu ds. Handlu UE-Korea z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie przyjęcia regulaminu Komitetu ds. Handlu, w okresie między posiedzeniami Komitetu ds. Handlu może on przyjmować decyzje w drodze procedury pisemnej pod warunkiem zgody obu Stron. Procedura pisemna polega na wymianie not między przewodniczącymi Komitetu ds. Handlu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.235.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/1082 w sprawie zmiany dodatków 2-C-2 i 2-C-3 załącznika 2-C do umowy o wolnym handlu między UE a Koreą |
Data aktu: | 29/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 02/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2021 |