uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25,
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (zwanym dalej "EIOD"),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (zwany dalej "EKES"-em) jest uprawniony do prowadzenia dochodzeń administracyjnych, postępowań przeddyscyplinarnych, dyscyplinarnych i postępowań w sprawie zawieszenia zgodnie z regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej (zwanym dalej "regulaminem pracowniczym") i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwanymi dalej "warunkami zatrudnienia innych pracowników"), określonymi w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 2 oraz zgodnie z decyzją EKES-u nr 635/05 A z dnia 7 grudnia 2005 r. ustanawiającą ogólne przepisy wykonawcze regulujące procedury dyscyplinarne i dochodzenia administracyjne.
(2) Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 3 Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (zwany dalej "OLAF") prowadzi wewnętrzne dochodzenia we wszystkich instytucjach, organach, urzędach i agencjach UE. W dniu 13 stycznia 2016 r. EKES i OLAF podpisały wspólne ustalenia administracyjne mające na celu zapewnienie ustrukturyzowanych ram współpracy i ułatwienie terminowej wymiany informacji między nimi.
(3) Zgodnie z art. 22a i 22b regulaminu pracowniczego oraz art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników EKES-u jest zobowiązany do zgłaszania potencjalnie niezgodnych z prawem działań, w tym nadużyć finansowych i korupcji szkodzących interesom Unii. Pracownicy są również zobowiązani do zgłaszania działań związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, które mogą stanowić poważne uchybienie obowiązkom urzędników Unii. Kwestię tę reguluje wewnętrznie decyzja EKES-u nr 053/16 A z dnia 2 marca 2016 r. ustanawiająca przepisy dotyczące informowania o nieprawidłowościach.
(4) Zgodnie z decyzją EKES-u nr 200/14 A z dnia 26 września 2014 r. w sprawie procedur zapobiegania molestowaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy oraz postępowania w przypadku takiego molestowania w Sekretariacie EKES-u EKES wdrożył politykę zapobiegania faktycznym lub potencjalnym przypadkom molestowania psychicznego i seksualnego w miejscu pracy oraz skutecznego postępowania w takich przypadkach. Decyzja ustanawia procedurę nieformalną i procedurę formalną. W procedurze nieformalnej osoba, która uważa, że padła ofiarą molestowania, może skontaktować się z zaufanymi doradcami EKES-u, a organ powołujący może w razie potrzeby podjąć działania przed wszczęciem formalnego postępowania administracyjnego.
(5) Zgodnie z art. 24 regulaminu pracowniczego oraz art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników EKES-u pracownicy EKES-u mają prawo do pomocy w postępowaniu przeciwko każdej osobie dopuszczającej się gróźb, zniewag lub zniesławienia lub ataków na osobę lub mienie, na które są narażeni ze względu na zajmowane stanowisko lub obowiązki. Pracownicy EKES-u mają prawo składać wnioski do organu powołującego zgodnie z art. 25 regulaminu pracowniczego i art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, art. 90 ust. 1 regulaminu pracowniczego oraz art. 46 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników. Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego oraz art. 46 i 124 warunków zatrudnienia innych pracowników pracownicy EKES-u mają również prawo składać zażalenia na niekorzystne dla nich akty.
(6) EKES przeprowadza procedury selekcji w celu wyboru, rekrutacji, mianowania i oceny swoich pracowników, zgodnie z art. 29 i 43 regulaminu pracowniczego oraz art. 12 i 82 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
(7) Pracownicy EKES-u mają prawo zapoznać się ze swoją dokumentacją medyczną zgodnie z art. 26a regulaminu pracowniczego oraz art. 11 i 81 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.
(8) EKES jest upoważniony do prowadzenia dochodzeń wewnętrznych zgodnie z art. 74 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") oraz weryfikacji w rozumieniu art. 116 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
(9) EKES podlega audytom wewnętrznym dotyczącym swoich działań, przeprowadzanym przez audytora wewnętrznego zgodnie z art. 118 rozporządzenia finansowego.
(10) EKES przeprowadza postępowania o udzielenie zamówienia zgodnie z tytułem VII rozporządzenia finansowego.
(11) W kontekście takich dochodzeń administracyjnych, audytów, dochodzeń i weryfikacji EKES współpracuje z innymi instytucjami, organami, urzędami i agencjami Unii.
(12) EKES może współpracować z organami krajowymi państw trzecich i organizacjami międzynarodowymi, na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
(13) EKES może również współpracować z organami publicznymi państw członkowskich UE na ich wniosek lub z własnej inicjatywy. Współpraca taka może również obejmować wymianę informacji w kontekście dochodzeń karnych lub finansowych.
(14) EKES uczestniczy w postępowaniach toczących się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jeżeli kieruje sprawę do Trybunału, broni swojej decyzji, która została zaskarżona do Trybunału, albo interweniuje w sprawach związanych z jego zadaniami. W tym kontekście EKES może być zmuszony do zachowania poufności danych osobowych zawartych w dokumentach uzyskanych przez strony lub interwenientów.
(15) EKES podejmuje niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób, mienia i informacji. Działania te, na przykład dochodzenia mające na celu ustalenie, czy doszło do naruszenia decyzji 222/19 A 5 , mogą być prowadzone wewnętrznie lub z udziałem podmiotów zewnętrznych.
(16) Zgodnie z art. 45 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia inspektor ochrony danych (zwany dalej "inspektorem ochrony danych"), z własnej inicjatywy lub na wniosek administratora lub podmiotu przetwarzającego, komitetu pracowniczego lub każdej zainteresowanej osoby, może prowadzić dochodzenia w sprawach i zdarzeniach bezpośrednio związanych z ich zadaniami, o których zostali powiadomieni.
(17) Aby wypełniać swoje zadania, EKES gromadzi i przetwarza informacje oraz kilka kategorii danych osobowych, w tym dane identyfikacyjne osób fizycznych, dane kontaktowe, role i zadania zawodowe, informacje na temat prywatnego i zawodowego zachowania oraz wyników, a także dane finansowe. EKES, reprezentowany przez swojego przewodniczącego, pełni funkcję administratora danych.
(18) Na mocy rozporządzenia EKES jest zatem zobowiązany do informowania podmiotów danych o tych czynnościach przetwarzania oraz do poszanowania ich praw jako podmiotów danych.
(19) EKES może być zobowiązany do pogodzenia tych praw z celami dochodzeń administracyjnych, audytów, weryfikacji i postępowań sądowych. Może być również wymagane zapewnienie równowagi między prawami podmiotów danych a podstawowymi prawami i wolnościami innych podmiotów danych. W tym celu art. 25 rozporządzenia daje EKES-owi możliwość ograniczenia, na ściśle określonych warunkach, stosowania art. 4, 14-22, 35, a także, w wyjątkowych okolicznościach, art. 36 rozporządzenia, o ile jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom określonym w art. 14-22. O ile w akcie prawnym przyjętym na podstawie Traktatów nie przewidziano ograniczeń, konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których EKES jest uprawniony do ograniczania tych praw.
(20) EKES może być na przykład zmuszony do ograniczenia informacji przekazywanych przez siebie podmiotowi danych na temat przetwarzania jego danych osobowych w ramach działań poprzedzających podjęcie decyzji o wszczęciu dochodzenia administracyjnego lub w trakcie samego dochodzenia przed ewentualnym umorzeniem sprawy lub na etapie przeddyscyplinarnym. W pewnych okolicznościach udzielenie takich informacji może poważnie wpłynąć na zdolność EKES-u do prowadzenia dochodzenia w skuteczny sposób, jeżeli na przykład istnieje ryzyko, że dana osoba może zniszczyć dowody lub wpływać na potencjalnych świadków przed ich przesłuchaniem. EKES może być również zobowiązany do ochrony praw i wolności świadków, a także innych zaangażowanych osób.
(21) Konieczna może być ochrona anonimowości świadka lub sygnalisty, który zwrócił się o nieujawnianie jego tożsamości. W takim przypadku EKES może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do danych dotyczących tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych takich osób w celu ochrony ich praw i wolności.
(22) Konieczna może okazać się ochrona informacji poufnych dotyczących pracownika, który skontaktował się z zaufanymi doradcami EKES-u w ramach procedury nieformalnej. W takich przypadkach EKES może być zmuszony do ograniczenia dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych osoby, która uważa, że jest ofiarą molestowania, domniemanego sprawcy i innych zaangażowanych osób, w celu ochrony praw i wolności wszystkich zainteresowanych osób. Takie samo ograniczenie może być konieczne również w przypadku procedury formalnej.
(23) W odniesieniu do procedur selekcji, rekrutacji i oceny pracowników oraz procedur udzielania zamówień publicznych z prawa dostępu, sprostowania, usunięcia i ograniczenia można korzystać jedynie w określonych momentach i na warunkach przewidzianych w odpowiednich procedurach, tak aby chronić prawa innych podmiotów danych oraz przestrzegać zasad równego traktowania i tajności obrad.
(24) EKES powinien stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy szanują istotę podstawowych praw i wolności, są absolutnie niezbędne i stanowią środek proporcjonalny w społeczeństwie demokratycznym. Decyzja EKES-u o nałożeniu takich ograniczeń powinna być uzasadniona.
(25) Zgodnie z zasadą odpowiedzialności EKES powinien prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.
(26) Przetwarzając dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach swoich zadań, EKES i te organizacje powinny konsultować się ze sobą w sprawie potencjalnych podstaw nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że zagroziłoby to działalności EKES-u.
(27) Artykuł 25 ust. 6 rozporządzenia zobowiązuje administratora danych do poinformowania podmiotów danych o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz przysługującym im prawie do wniesienia skargi do EIOD.
(28) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia EKES ma prawo odroczyć lub pominąć udzielenie podmiotowi danych informacji o powodach zastosowania ograniczenia, jeżeli w jakikolwiek sposób unieważniłoby to skutek ograniczenia, lub takiego udzielenia informacji odmówić. EKES powinien oceniać indywidualnie, czy powiadomienie podmiotu danych o ograniczeniu anulowałoby jego skutek.
(29) EKES powinien znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu warunków uzasadniających ograniczenie i regularnie oceniać te warunki.
(30) W celu zagwarantowania jak największej ochrony praw i wolności podmiotów danych oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia, inspektor ochrony danych powinien być konsultowany w odpowiednim czasie w sprawie wszelkich ewentualnie zastosowanych ograniczeń i powinien weryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
(31) Art. 15 ust. 4 i art. 16 ust. 5 rozporządzenia przewidują wyjątki od prawa podmiotów danych do informacji. W przypadkach, gdy wyjątki te mają zastosowanie, EKES nie musi stosować ograniczenia na mocy niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.246.8 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EKES-u nr 160/21 A ustalająca przepisy wewnętrzne dotyczące ograniczeń określonych praw podmiotów danych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach działań prowadzonych przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny |
Data aktu: | 12/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 12/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2021 |