uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1241 przewiduje ustanowienie środków technicznych dla Morza Północnego.
(2) Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja ("grupa z Scheveningen") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Północnym. W dniach 15 i 19 października 2020 r. wspomniane państwa członkowskie przedłożyły dwie wspólne rekomendacje zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 2 oraz art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, w których zaproponowały przyjęcie - w drodze aktu delegowanego Komisji - pewnych zmian obecnych przepisów dotyczących ograniczonego obszaru połowu gładzicy i ograniczonego obszaru połowu szprota w Morzu Północnym, określonych w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. W dniu 2 lutego 2021 r. przedłożyły one zmienioną wersję wspólnej rekomendacji w sprawie ograniczonego obszaru połowu szprota. Obie wspólne rekomendacje zostały przesłane przez przedmiotowe państwa członkowskie odpowiednim komitetom doradczym do konsultacji.
(3) Biorąc pod uwagę, że w obu wspólnych rekomendacjach zaproponowano zmiany w załączniku V do rozporządzenia (UE) 2019/1241, w niniejszym rozporządzeniu delegowanym przewidziano środki zalecane przez państwa członkowskie zarówno w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota, jak i ograniczonego obszaru połowu gładzicy.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił dowody przedstawione przez państwa członkowskie na poparcie przepisów zawartych w obu wspólnych rekomendacjach 3 . Proponowane środki oceniono zgodnie z zasadą zawartą w art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano wprowadzenie szczególnego wyłączenia dla statków, których moc silnika przekracza 221 kW, poławiających przy użyciu niewodów duńskich, pod warunkiem że statki te spełniają wymóg rozmiaru oczek sieci określony w części B pkt 1.1 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że biorąc pod uwagę ograniczoną liczbę odnośnych statków oraz ograniczony wpływ duńskich niewodów kotwiczących na dno, wprowadzenie szczególnego wyłączenia dla niewodów duńskich nie powinno mieć znaczącego wpływu na poziom ochrony na tym obszarze. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(6) We wspólnej rekomendacji dotyczącej ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano ponadto zastąpienie w części C pkt 2.2 lit. c) załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241 terminu "włoki denne" terminem "włoki denne rozpornicowe". STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że proponowana zmiana prawdopodobnie usunie wszelkie niejasności w rozporządzeniu i zapewni poziom ochrony co najmniej równoważny, a prawdopodobnie wyższy niż poziom obecnie zalecany w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(7) We wspólnej rekomendacji w sprawie ograniczonego obszaru połowu gładzicy zaproponowano również ograniczenie do maksymalnie 24 m długości trawlerów poławiających włokiem rozprzowym, które mają być włączone po rozpoczęciu stosowania niniejszego rozporządzenia do wykazu statków określonego w części C pkt 2.4 załącznika V do rozporządzenia (UE) 2019/1241. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie i stwierdził, że ograniczenie to zapewni poziom ochrony co najmniej równoważny poziomowi przewidzianemu obecnie w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(8) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota zaproponowano kontynuowanie przez okres trzech lat praktyki zniesienia ograniczonego obszaru połowu szprota w odniesieniu do statków wyposażonych w niektóre narzędzia połowowe w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 października, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1395/2014 4 przez okres do dnia 31 grudnia 2020 r. STECF przeanalizował dowody przedstawione przez państwa członkowskie w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i stwierdził, że nic nie wskazuje na to, by od 2017 r. zniesienie ograniczonego obszaru połowu szprota spowodowało jakiekolwiek szkody dla stada śledzia. STECF stwierdził ponadto, że jest mało prawdopodobne, aby zniesienie ograniczonego obszaru połowu szprota doprowadziło do obniżenia poziomu ochrony w porównaniu z obecnym. STECF zauważył jednak, że potrzeba więcej lat monitorowania połowów, aby udowodnić, że utrzymane zostaną równoważne poziomy ochrony. STECF zaproponował zatem, aby skutki zniesienia zostały poddane ponownej ocenie po trzech latach monitorowania. Państwa członkowskie zobowiązały się do monitorowania skutków zniesienia ograniczonego obszaru połowu szprota w tym okresie poprzez gromadzenie danych określonych we wspólnej rekomendacji w odniesieniu do przyłowów śledzia w połowach szprota. Dane te zostaną przedłożone STECF do oceny. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1241.
(10) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.250.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1160 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do ograniczonego obszaru połowu szprota i ograniczonego obszaru połowu gładzicy w Morzu Północnym |
Data aktu: | 12/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 16/07/2021 |