uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 20 akapit pierwszy lit. c) i art. 42,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/787 uchyliło i zastąpiło rozporządzenie (WE) nr 110/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2019/787 ustanowiono przepisy dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych i uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie rynku napojów spirytusowych w nowych ramach prawnych, a w szczególności uprościć i zracjonalizować funkcjonowanie systemu oznaczeń geograficznych dla napojów spirytusowych, należy przyjąć określone przepisy w drodze takich aktów. Należy zastąpić tymi aktami część przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 716/2013 3 , które uchylono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1235 4 .
(2) Rozporządzenie (UE) 2019/787 umożliwia kilku grupom z różnych państw członkowskich lub państw trzecich złożenie wspólnego wniosku o rejestrację oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych. W celu zapewnienia jasności należy ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące składania takich wspólnych wniosków dotyczących więcej niż jednego terytorium krajowego.
(3) W celu zapewnienia jednolitych i skutecznych procedur należy ustanowić przepisy dotyczące wymaganych informacji i formularzy do składania wniosków o rejestrację, wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii w specyfikacji produktu oraz dotyczące powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych i tymczasowych, zawiadomień o sprzeciwie i uzasadnionych oświadczeń o sprzeciwie, powiadomień o zakończeniu konsultacji po przeprowadzeniu procedury sprzeciwu oraz wniosków o cofnięcie rejestracji.
(4) Obszar geograficzny objęty oznaczeniami geograficznymi, w odniesieniu do których występuje się o ochronę, należy opisać w specyfikacji produktu szczegółowo, precyzyjnie i jednoznacznie, aby umożliwić producentom, właściwym organom i organom kontrolnym prowadzenie działalności w oparciu o pewne, jednoznaczne i wiarygodne podstawy. Ponadto jednolity dokument powinien zawierać zwięzłe streszczenie opisu obszaru geograficznego.
(5) Interesy osób trzecich w państwie członkowskim powinny być chronione w przypadku wprowadzenia istotnych zmian w specyfikacji produktu przedłożonych wraz z wnioskiem w następstwie uwag Komisji w kontekście rozpatrywania wniosku na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/787. Zmiany takie powinny być odpowiednio publikowane na poziomie państwa członkowskiego, aby umożliwić wniesienie sprzeciwu osobom fizycznym lub prawnym mającym uzasadniony interes.
(6) Ze względu na pewność prawa i skuteczne zarządzanie systemem należy ustanowić szczegółowe przepisy w zakresie wymogów i terminów dotyczących procedury sprzeciwu, wniosków o zatwierdzenie zmian na poziomie Unii, powiadomień o zatwierdzonych zmianach standardowych lub tymczasowych oraz wniosków o cofnięcie rejestracji.
(7) Zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/787 Komisja udostępnia zawiadomienie o sprzeciwie - złożone wobec wniosku o rejestrację danego oznaczenia geograficznego lub wniosku o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii, lub wniosku o cofnięcie rejestracji - organowi, jednostce lub osobie, które złożyły wniosek. Ze względu na przejrzystość i ekonomię postępowania zawiadomienie to powinno zawierać imię i nazwisko oraz dane kontaktowe wnoszącego sprzeciw. Wnioskodawca byłby w stanie rozpocząć natychmiast nieformalne konsultacje z potencjalnym wnoszącym sprzeciw, które mogłyby pozwolić na wyjaśnienie kwestii, zanim wnoszący sprzeciw wyśle uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie.
(8) W przypadku gdy po zawiadomieniu o sprzeciwie następuje dopuszczalne uzasadnione oświadczenie o sprzeciwie, Komisja przekazuje odpowiednie dane kontaktowe organu, podmiotu lub osoby, które złożyły zawiadomienie o sprzeciwie, oraz organu, podmiotu lub osoby, które złożyły wniosek o rejestrację lub o zmianę lub wniosek o cofnięcie rejestracji, tak aby umożliwić obu stronom podjęcie odpowiednich konsultacji zgodnie z art. 27 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/787.
(9) Imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy ubiegającego się o zatwierdzenie zmiany na poziomie Unii lub imię i nazwisko osoby fizycznej lub nazwę osoby prawnej składającej wniosek o cofnięcie rejestracji zgodnie z, odpowiednio, art. 31 lub 32 rozporządzenia (UE) 2019/787 należy opublikować w celu zidentyfikowania osób, które uruchomiły procedurę zmiany lub cofnięcia, oraz w celu umożliwienia potencjalnym wnoszącym sprzeciw zakwestionowania ich uzasadnionego interesu.
(10) Publikacja zatwierdzonych zmian standardowych i tymczasowych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej jest konieczna do podania tej zmiany do wiadomości publicznej i rozpoczęcia jej stosowania na terytorium Unii zgodnie z nowym systemem kompetencji w zakresie zmian, o którym mowa w art. 31 rozporządzenia (UE) 2019/787. Publikacja zatwierdzonej zmiany standardowej odnoszącej się do oznaczenia geograficznego pochodzącego z państwa trzeciego, o którym powiadomiła osoba fizyczna lub prawna, może zawierać dane osobowe w celu zidentyfikowania osoby odpowiedzialnej za przekazanie takiej zmiany.
(11) Istniejące przepisy dotyczące powielania symboli unijnych odnoszących się do chronionych oznaczeń geograficznych dla produktów rolnych i środków spożywczych, ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 668/2014 5 , należy powielić, aby umożliwić konsumentom rozpoznanie napojów spirytusowych posiadających chronione oznaczenie geograficzne.
(12) Wartość dodana oznaczenia geograficznego opiera się na zaufaniu konsumentów. System jest wiarygodny wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy mu skuteczna weryfikacja, kontrola i audyt obejmujące system kontroli na wszystkich etapach - od produkcji, przetwórstwa do dystrybucji - którym zarządzają właściwe organy wyznaczone przez państwa członkowskie zgodnie z art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/787 w związku z art. 38 ust. 2 tego rozporządzenia. Dla optymalnego funkcjonowania jednolitego rynku ważne jest, aby producenci mogli szybko i łatwo wykazać w kilku kontekstach, że są upoważnieni do stosowania chronionej nazwy, np. podczas kontroli przeprowadzanych przez służby celne, inspekcje rynku lub na żądanie podmiotów prowadzących działalność handlową. System ustanowiony przez państwa członkowskie powinien również gwarantować producentom przestrzegającym przepisów prawo do podlegania kontroli zgodności ze specyfikacją produktu.
(13) Należy ustanowić przepisy i formularze w odniesieniu do dowodu certyfikacji napojów spirytusowych posiadających oznaczenie geograficzne związane z danym obszarem geograficznym znajdującym się w państwie trzecim.
(14) W celu skutecznego zarządzania administracyjnego oraz uwzględniając doświadczenie zdobyte dzięki systemom informacji wdrożonym przez Komisję, należy uprościć dokonywanie powiadomień między państwami członkowskimi a Komisją, a informacje należy wymieniać zgodnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 6 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 7 .
(15) Komisja wprowadziła system informacji "e-Ambrosia" na potrzeby zarządzania wnioskami o ochronę oznaczeń geograficznych żywności, win, napojów spirytusowych i win aromatyzowanych. Państwa członkowskie i Komisja powinny nadal korzystać z tego systemu w odniesieniu do napojów spirytusowych, aby dokonywać powiadomień dotyczących procedur związanych z wnioskami o rejestrację i zatwierdzanie zmian w specyfikacji produktu. Z uwagi na rygorystyczny system akredytacji nie należy jednak wykorzystywać tego systemu do celów dokonywania powiadomień państw członkowskich dotyczących procedury zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji, ani też, w oczekiwaniu na niezbędne gwarancje w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, nie należy go wykorzystywać w celu dokonywania powiadomień skierowanych do państw trzecich. Zamiast korzystać z systemu, w przypadku procedur zgłaszania sprzeciwu i wniosków o cofnięcie rejestracji państwa członkowskie, właściwe organy i reprezentatywne organizacje zawodowe państw trzecich, a także osoby fizyczne lub prawne, które mają uzasadniony interes na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/787, powinny porozumiewać się z Komisją za pośrednictwem poczty elektronicznej.
(16) Należy określić sposób, w jaki Komisja udostępnia publicznie informacje dotyczące oznaczeń geograficznych w sektorze napojów spirytusowych.
(17) Procedury rejestracji, zmiany w specyfikacji produktu i cofnięcie rejestracji w odniesieniu do oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych pochodzących z Unii oraz procedury dotyczące kontroli, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/787, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/1235 i niniejszym rozporządzeniem, są przeprowadzane przez Komisję i państwa członkowskie. Komisja i państwa członkowskie są odpowiedzialne za różne etapy poszczególnych typów procedur. Państwa członkowskie są odpowiedzialne za pierwszy etap, który polega na otrzymaniu wniosku od grupy producentów, jego ocenie, w tym przeprowadzeniu krajowej procedury sprzeciwu, oraz, po uzyskaniu wyników oceny, złożeniu wniosku do Komisji. Komisja jest odpowiedzialna za rozpatrywanie wniosków, w tym prowadzenie procedury sprzeciwu w skali globalnej, oraz za podejmowanie decyzji o objęciu ochroną danego oznaczenia geograficznego. Komisja przeprowadza również odpowiednie procedury w odniesieniu do oznaczeń geograficznych pochodzących z państw trzecich.
(18) Aby ograniczyć do minimum ujawnianie danych osobowych, w dokumentach, które należy przedłożyć w trakcie odpowiednich procedur, powinno się w miarę możliwości unikać wymogów dotyczących przekazywania danych osobowych. Niemniej jednak Komisja i państwa członkowskie mogą być zmuszone do przetwarzania informacji zawierających dane osobowe, takie jak nazwiska i dane kontaktowe. W należycie uzasadnionych przypadkach dane takie mogą wymagać ujawnienia lub podania do wiadomości publicznej.
(19) Do przetwarzania danych osobowych przez Komisję w ramach tych procedur zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 . Należy doprecyzować, że Komisję należy uznać za administratora w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2018/1725 w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w procedurach, za które jest odpowiedzialna na mocy rozporządzenia (UE) 2019/787.
(20) Do przetwarzania danych osobowych przez państwa członkowskie w ramach tych procedur zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 9 . Należy jednak doprecyzować, że właściwe organy państw członkowskich należy uznać za administratorów w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2016/679 w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w procedurach, za które są one odpowiedzialne na mocy rozporządzenia (UE) 2019/787.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Napojów Spirytusowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.270.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1236 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do wniosków o rejestrację oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, procedury sprzeciwu, zmian w specyfikacji produktu, cofnięcia rejestracji, stosowania symbolu i kontroli |
Data aktu: | 12/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2021 |