uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Rozporządzenie Rady (UE) 2019/1919 1 przydziela uprawnienia do połowów z tytułu Protokołu ustalającego uprawnienia do połowów i rekompensatę finansową przewidziane w Umowie o partnerstwie w sprawie połowów między Wspólnotą Europejską a Islamską Republiką Mauretańską 2 (zwanego dalej "protokołem"). Protokół przedłużono do dnia 15 listopada 2020 r. porozumieniem w formie wymiany listów 3 dotyczącym przedłużenia obowiązywania protokołu o maksymalny okres jednego roku. Podpisanie tego porozumienia zostało zatwierdzone decyzją Rady (UE) 2019/1918 4 , upoważniającą do jego tymczasowego stosowania.
(2) W dniu 23 października 2020 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2020/1704 5 przewidującą drugie przedłużenie okresu obowiązywania protokołu o maksymalny okres jednego roku.
(3) W art. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1919 przydzielono uprawnienia do połowów Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w kategorii 6 - Trawlery zamrażalnie do połowów pelagicznych.
(4) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 6 Zjednoczone Królestwo nie jest już państwem członkowskim Unii od dnia 1 lutego 2020 r., a okres przejściowy przewidziany w tej umowie upłynął w dniu 31 grudnia 2020 r. Uprawnienia do połowów przydzielone Zjednoczonemu Królestwu należy zatem ponownie przydzielić państwom członkowskim począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r. i od dnia 1 stycznia 2021 r. Zjednoczone Królestwo nie powinno już otrzymywać kwartalnych licencji.
(5) Ten ponowny przydział powinien być przejrzysty i proporcjonalny do pierwotnego przydziału kwot.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1919.
(7) W rozporządzeniu (UE) 2021/91 7 ustanowiono na lata 2021 i 2022 uprawnienia do połowów dla unijnych statków rybackich w odniesieniu do niektórych stad ryb głębokowodnych. W rozporządzeniu Rady (UE) 2021/92 8 ustanowiono na rok 2021 uprawnienia do połowów w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii. W odniesieniu do stad dzielonych ze Zjednoczonym Królestwem w rozporządzeniach tych określono tymczasowe całkowite dopuszczalne połowy (TAC) mające zastosowanie do dnia 31 lipca 2021 r. do statków poławiających w wodach Unii, wodach międzynarodowych i wodach państw trzecich.
(8) Zgodnie z art. 498 ust. 2, 4 i 6 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem 9 (zwanej dalej "umową o handlu i współpracy"), Unia przeprowadziła dwustronne konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem i ustaliła poziom uprawnień do połowów dla stad wymienionych w załączniku 35 oraz tabelach A i B w załączniku 36 do umowy o handlu i współpracy, a także powiązane warunki na rok 2021 oraz poziom uprawnień do połowów w odniesieniu do niektórych TAC dla stad głębinowych, a także powiązane warunki na lata 2021 i 2022. Konsultacje te przeprowadzono od dnia 20 stycznia 2021 r. do dnia 2 czerwca 2021 r., na podstawie decyzji Rady z dnia 5 marca 2021 r. 10 . Wyniki konsultacji udokumentowano w pisemnym protokole podpisanym przez szefów delegatur Unii i Zjednoczonego Królestwa, zatwierdzonym przez Radę w dniu 11 czerwca 2021 r. Niezbędne jest zatem zastąpienie tymczasowych TAC, które ustalono w rozporządzeniach (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92, uprawnieniami do połowów uzgodnionymi ze Zjednoczonym Królestwem, wraz z nowymi środkami towarzyszącymi.
(9) Zakończenie tych konsultacji pozwala wprowadzić uzgodnione i zapewnione uprawnienia do połowów dla Unii i Zjednoczonego Królestwa na 2021 r., a także w odniesieniu do niektórych stad głębinowych na 2021 i 2022 r., na podstawie postanowień umowy o handlu i współpracy dotyczących równego dostępu każdej ze Stron do wód drugiej Strony.
(10) Należy teraz wdrożyć wyniki konsultacji między Unią a Zjednoczonym Królestwem do porządku prawnego Unii poprzez zastąpienie tymczasowych TAC ustanowionych w rozporządzeniach (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92 uprawnieniami do połowów uwzględniającymi poziomy TAC uzgodnione ze Zjednoczonym Królestwem.
(11) W ramach umowy o handlu i współpracy Unii i Zjednoczonemu Królestwu przyświeca ten sam cel, tj. eksploatacja wspólnych stad w sposób umożliwiający utrzymywanie i stopniowe odbudowywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów biomasy, co pozwala uzyskać maksymalny podtrzymywalny połów (MSY). Zgodnie z planami wieloletnimi przewidzianymi w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 11 oraz (UE) 2019/472 12 i (UE) 2018/973 13 , docelowa wartość śmiertelności połowowej - zgodna z przedziałami MSY (FMSY) określonymi w rozporządzeniach (UE) 2019/472 i (UE) 2018/973 - miała zostać osiągnięta tak szybko, jak to możliwe, w sposób stopniowy i przyrostowy, do 2020 r., w odniesieniu do stad docelowych wymienionych w tych rozporządzeniach, oraz utrzymana w przedziałach FMSY w późniejszym okresie, zgodnie z tymi rozporządzeniami.
(12) Istnieją pewne stada, dla których Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES), porównując ich stan z MSY, wydała opinię naukową zalecającą brak połowów. W przypadku ustalenia TAC dla tych stad na poziomie wskazanym w tych opiniach naukowych obowiązek wyładunku wszystkich połowów, złowionych zarówno w wodach Unii, jak i w wodach Zjednoczonego Królestwa, w tym przyłowów tych stad, w połowach wielogatunkowych doprowadziłby do występowania zjawiska "gatunków dławiących". W celu osiągnięcia równowagi między potrzebą kontynuowania tych połowów wielogatunkowych ze względu na potencjalnie poważne skutki społeczno-gospodarcze w przypadku całkowitego przerwania tych połowów a potrzebą osiągnięcia dobrego stanu biologicznego tych stad, a także biorąc pod uwagę trudności w prowadzeniu połowów wszystkich stad w ramach połowów wielogatunkowych przy jednoczesnym uwzględnieniu MSY, Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły, że należy ustanowić szczególne TAC dla przyłowów z tych stad. Poziom tych TAC powinien być taki, aby spadała śmiertelność tych stad i aby stanowił on zachętę do poprawy selektywności i unikania przyłowów. Poziomy uprawnień do połowów w odniesieniu do tych stad należy ustalić zgodnie z pisemnym protokołem, aby zapewnić równe warunki działania dla unijnych operatorów, umożliwiając jednocześnie znaczącą odbudowę biomasy tych stad.
(13) Chociaż Unia i Zjednoczone Królestwo nie osiągnęły porozumienia w sprawie dostosowanych środków technicznych funkcjonalnie powiązanych z uprawnieniami do połowów, obie strony są zgodne, że takie środki są konieczne; Zjednoczone Królestwo przyjmie takie środki, aby przyczynić się do odbudowy odnośnych stad. W związku z obecnym brakiem porozumienia konieczne jest dalsze stosowanie - w wodach Unii - ustanowionych w art. 15, 16 i 17 rozporządzenia (UE) 2021/92 środków technicznych funkcjonalnie powiązanych z uprawnieniami do połowów, które umożliwiają ustalanie TAC dla gatunków docelowych na poziomach proponowanych w niniejszym rozporządzeniu, bez narażania na szwank stanu stad przy niemożliwych do uniknięcia przyłowach w wodach Unii.
(14) Biorąc pod uwagę, że biomasa stad COD/5BE6A, WHG/56-14, WHG/07A i PLE/7HJK jest poniżej wartości granicznego punktu odniesienia biomasy (Blim) i że dozwolone są tylko przyłowy i połowy naukowe, Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły w pisemnym protokole, że nie należy stosować obejmującej kolejny rok elastyczności, w tym na mocy art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w odniesieniu do tych stad do transferów na 2021 r., tak aby połowy w 2021 r. nie przekroczyły TAC ustalonych dla tych stad. W związku z tym Belgia, Francja, Irlandia, Niderlandy i Niemcy zobowiązały się nie stosować art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w odniesieniu do tych stad do transferów na 2021 r.
(15) Biorąc pod uwagę, że biomasa stada PRA/03A jest poniżej wartości MSY Btrigger, Unia i Norwegia uzgodniły, że nie należy stosować obejmującej kolejny rok elastyczności, w tym na mocy art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz art. 3 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 847/96 14 , w odniesieniu do tego stada do transferów na 2021 r., tak aby połowy w 2021 r. nie przekroczyły TAC ustalonych dla tego stada. W związku z tym Dania i Szwecja zobowiązały się nie stosować art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 w odniesieniu do tego stada do transferów na 2021 r.
(16) Biorąc pod uwagę, że biomasa stad COD/2A3AX4, COD/03AN. i COD/07D jest poniżej wartości Blim, Unia, Zjednoczone Królestwo i Norwegia uzgodniły, że nie należy stosować obejmującej kolejny rok elastyczności, w tym na mocy art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96, w odniesieniu do tych stad do transferów na 2021 r., tak aby połowy w 2021 r. nie przekroczyły TAC ustalonych dla tych stad. W związku z tym Belgia, Dania, Francja, Niderlandy, Niemcy i Szwecja zobowiązały się nie stosować art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 oraz art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 w odniesieniu do tych stad do transferów na 2021 r.
(17) Liczebność labraksa w Morzu Celtyckim, kanale La Manche, Morzu Irlandzkim i w południowej części Morza Północnego (rejony ICES 4b, 4c, 7a oraz 7d-7h) nadal jest poniżej MSY Btrigger i tylko nieznacznie powyżej BUm. Chociaż śmiertelność połowowa spadła, wskaźniki ICES dotyczące presji połowowej nadal są niepokojące. Waga uzgodnionych środków w celu zapewnienia jednolitych warunków i możliwości dla flot Zjednoczonego Królestwa i Unii ma kluczowe znaczenie dla labraksa jako wspólnego stada, w szczególności w odniesieniu do miesięcznego pułapu dla połowów włokami dennymi / niewodami oraz przyłowów przy połowach komercyjnych sieciami nadbrzeżnymi, przy utrzymaniu istniejącego ograniczenia dotyczącego połowów rekreacyjnych. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły również, że priorytetowo potraktują usprawnienie narzędzia ICES do oceny labraksa, aby umożliwić obliczanie prognoz na podstawie modeli MSY.
(18) Dążąc do ochrony odnośnych gatunków przed połowem, Zjednoczone Królestwo i Unia uzgodniły w pisemnym protokole wykazy gatunków objętych zakazem połowów. Zabrania się połowów, zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku gatunków objętych tym zakazem połowów.
(19) Zgodnie z art. 498 ust. 8 umowy o handlu i współpracy Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły ustanowienie w odniesieniu do uprawnień do połowów dobrowolnego mechanizmu elastyczności obejmującej kolejny rok, który będzie stosowany każdego roku, zgadzając się, aby szczegóły tego mechanizmu zostały określone przez Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa. Aby umożliwić państwom członkowskim przekazywanie lub wymianę uprawnień do połowów ze Zjednoczonym Królestwem do czasu przyjęcia tych szczegółów przez Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa, należy ustanowić procedurę dokonywania takich transferów lub wymian.
(20) W 2021 r. Unia i Wyspy Owcze przeprowadziły coroczne konsultacje w sprawie wymiany niektórych TAC i wzajemnego dostępu do wód drugiej Strony. Konsultacje nie doprowadziły do zawarcia umowy między Unią a Wyspami Owczymi. Po stronie Unii utrzymano rezerwę dla niektórych TAC, aby umożliwić tego rodzaju wymianę. W związku z tym należy odpowiednio zmienić odpowiednie tabele dotyczące uprawnień do połowów i licencji statków.
(21) W rozporządzeniu (UE) 2021/92, w pierwotnym brzmieniu, TAC w odniesieniu do sardeli europejskiej w podobszarach ICES 9 i 10 oraz w wodach Unii obszaru CECAF 34.1.1 mający zastosowanie od dnia 1 lipca 2021 r. do dnia 30 czerwca 2022 r. ustalono na poziomie zerowym w oczekiwaniu na nową opinię naukową. W trzeciej zmianie uprawnień do połowów na 2021 r. ustanowiono tymczasowy TAC do dnia 30 września 2021 r., aby umożliwić kontynuowanie połowów sardeli. ICES wydała opinię naukową w dniu 18 czerwca 2021 r. TAC na okres od dnia 1 lipca 2021 r. należy zatem zmienić zgodnie z najnowszą opinią naukową ICES.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92.
(23) W odniesieniu do uprawnień do połowów w obszarze wokół Svalbardu traktat spitsbergeński (Svalbard) z dnia 9 lutego 1920 r. (zwany dalej "traktatem paryskim z 1920 r.") przyznaje wszystkim jego Stronom równy i niedyskryminacyjny dostęp do zasobów, w tym również w zakresie połowów. Stanowisko Unii w sprawie tego dostępu było wielokrotnie przedstawiane, ostatnio w notach werbalnych skierowanych do Norwegii: nr 02/21 z dnia 26 lutego 2021 r. i nr 08/21 z dnia 28 czerwca 2021 r. W celu zapewnienia, aby eksploatacja zasobów w obszarze wokół Sval- bardu była zgodna z niedyskryminacyjnymi zasadami zarządzania, które mogą zostać określone przez Norwegię posiadającą suwerenność i sprawującą jurysdykcję nad tym obszarem w ramach tego traktatu, Rada ustaliła dla pod- obszaru ICES 1 i rejonu 2b liczbę statków upoważnionych do prowadzenia połowów kraba śnieżnego i kwoty dla dorsza atlantyckiego. Przydział takich uprawnień do połowów między państwa członkowskie ma zastosowanie do dnia 31 grudnia 2021 r. W nocie werbalnej nr 02/21 z dnia 26 lutego 2021 r. skierowanej do Norwegii Unia zastrzegła sobie prawo do wprowadzenia wszelkich odpowiednich przeciwśrodków w celu zabezpieczenia prawnie uzasadnionych praw i interesów Unii. Należy również przypomnieć, że w Unii podstawowa odpowiedzialność za zapewnienie zgodności z mającym zastosowanie prawem leży po stronie państw członkowskich bandery.
(24) Limity połowowe przewidziane w rozporządzeniach (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92 mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące limitów połowowych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia, z wyjątkiem przepisów dotyczących sardeli w podobszarach ICES 9 i 10 oraz w wodach Unii obszaru CECAF 34.1.1, które powinny mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2021 r., oraz z wyjątkiem art. 3 ust. 2 lit. c), w odniesieniu do nowych ust. 2a i 2b w art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/92, który powinien mieć zastosowanie od dnia 1 sierpnia 2021 r. Limity połowowe przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2019/1919 mają zastosowanie do drugiego okresu przedłużenia obowiązywania protokołu, tj. od dnia 16 listopada 2020 r. Zjednoczone Królestwo nie korzystało z tych uprawnień połowowych i nie jest już do tego uprawnione od dnia 1 stycznia 2021 r. Zmiana tych uprawnień połowowych na mocy niniejszego rozporządzenia powinna mieć zatem zastosowanie od dnia 1 stycznia 2021 r. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone lub nie zostały jeszcze wyczerpane. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno ono wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, 15
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
G. DOVŽAN | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.276.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/1239 w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2019/1919, (UE) 2021/91 i (UE) 2021/92 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów na rok 2021 w wodach Unii i w wodach nienależących do Unii |
Data aktu: | 29/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2021, 01/08/2021 |