uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 36 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Art. 36 rozporządzenia (UE) 2017/2402 nakłada na właściwe organy, o których mowa w art. 29 rozporządzenia (UE) 2017/2402 (właściwe organy), oraz na trzy Europejskie Urzędy Nadzoru, a mianowicie Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) i Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA), obowiązek ścisłej współpracy i wymiany informacji na potrzeby wykonywania ich obowiązków zgodnie z art. 30-34 tego rozporządzenia. Nakłada on również na właściwe organy, które stwierdzą, że podmiot naruszył lub mógł naruszyć niektóre wymogi tego rozporządzenia, obowiązek powiadamiania właściwego organu tego podmiotu o swoich ustaleniach oraz, w przypadku gdy naruszenie dotyczy nieprawidłowego lub wprowadzającego w błąd zgłoszenia na podstawie art. 27 ust. 1 tego rozporządzenia, obowiązek powiadamiania właściwego dla tego podmiotu organu, który został wyznaczony jako pierwszy punkt kontaktowy w celu poinformowania z kolei Europejskich Urzędów Nadzoru.
(2) Zakres i charakter obowiązków w zakresie współpracy, wymiany informacji i powiadamiania wymaganych na podstawie art. 36 rozporządzenia (UE) 2017/2402 powinny być wystarczające, aby umożliwić właściwym organom i Europejskim Urzędom Nadzoru skuteczne wywiązywanie się z obowiązków w zakresie nadzoru, prowadzenia dochodzeń i nakładania sankcji. W tym celu niniejsze rozporządzenie określa minimalny zakres informacji, które powinny wymieniać właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru, w tym, w stosownych przypadkach, sprawozdania z ich działań w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów.
(3) Istotne jest, aby - z zastrzeżeniem przepisów prawa krajowego i unijnego regulującego ochronę poufności informacji i przetwarzanie danych osobowych - właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru mogły współpracować i wymieniać informacje na każdym etapie swojej działalności.
(4) W celu zapewnienia, aby współpraca i wymiana informacji na podstawie art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 odbywały się w sposób skuteczny i terminowy, należy ustanowić wspólne procedury i formularze, które mają być stosowane do celów występowania z wnioskiem o współpracę lub informacje, a także odpowiadania na takie wnioski.
(5) Właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru powinny również stosować wspólną procedurę i formularz do przekazywania informacji na zasadzie dobrowolności, jeżeli uznają, że informacje będące w ich posiadaniu mogą być użyteczne dla innego właściwego organu lub Europejskiego Urzędu Nadzoru. Może to na przykład obejmować informacje będące w posiadaniu właściwego organu inwestora instytucjonalnego lub osoby trzeciej upoważnionej do oceny, czy sekurytyzacja spełnia kryteria przejrzystej i standardowej sekurytyzacji (STS), w przypadku gdy informacje te mogą być użyteczne dla właściwego organu jednostki inicjującej, jednostki sponsorującej, jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji lub pierwotnego kredytodawcy.
(6) Na podstawie art. 36 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2017/2402 należy również stosować wspólną procedurę i formularz do dobrowolnej wymiany informacji w celu powiadamiania o ustaleniach dotyczących naruszenia lub podejrzenia naruszenia. Ma to na celu zapewnienie sprawnego i terminowego wykonywania obowiązków w zakresie powiadamiania o naruszeniu na podstawie tego artykułu.
(7) Właściwe organy i Europejskie Urzędy Nadzoru powinny być zobowiązane do zapewnienia poufności wszelkich wniosków o współpracę lub wymianę informacji, wszelkich informacji faktycznie wymienianych lub zgłoszonych oraz wszelkich powiadomień, a także do zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(9) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu standardów regulacyjnych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści, ponieważ byłoby to w dużym stopniu nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu tych standardów, biorąc pod uwagę fakt, że dotyczą one głównie właściwych organów i Europejskich Urzędów Nadzoru.
(10) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.304I.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1415 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących obowiązków w zakresie współpracy, wymiany informacji i powiadamiania między właściwymi organami a ESMA, EUNB i EIOPA |
Data aktu: | 05/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 30/08/2021 |
Data wejścia w życie: | 19/09/2021 |