uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 8,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/848 określono pewne wymogi w odniesieniu do zachowania dokumentacji dotyczącej niektórych szczegółowych przepisów w zakresie produkcji. Dokumentacja może mieć znaczenie do celów identyfikowalności, wewnętrznej kontroli jakości oraz oceny zgodności ze szczegółowymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej określonymi w tym załączniku.
(2) Niezależnie od przepisów dotyczących zachowania dokumentacji, o których mowa w art. 9 ust. 10 lit. c), art. 34 ust. 5 i art. 39 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848, należy doprecyzować minimalne wymogi w zakresie zachowania dokumentacji w każdym obszarze produkcji objętym różnymi częściami załącznika II do tego rozporządzenia.
(3) Należy również dodać niektóre szczególne elementy w celu zapewnienia spójności i zharmonizowanej podstawy zachowania dokumentacji, co uważa się za kluczowe dla umożliwienia podmiotom przedstawiania dowodów skutecznego stosowania przepisów dotyczących produkcji ekologicznej.
(4) Zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem pozostają bez uszczerbku dla wymogów w zakresie zachowania dokumentacji, określonych w innych aktach Unii, takich jak te dotyczące żywności i bezpieczeństwa żywności, pasz i bezpieczeństwa pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin, ochrony roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. W związku z tym do celów rozporządzenia (UE) 2018/848 jedynie elementy uzupełniające, które umożliwiają weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, będą musiały być zachowywane przez te podmioty, które spełniają już wymogi w zakresie zachowania dokumentacji na mocy innych aktów unijnych, bez konieczności ich powielania. Niektóre wymogi w zakresie zachowania dokumentacji powtórzono jednak w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/848 zmienionego niniejszym rozporządzeniem, ponieważ są one istotne dla podmiotów w państwach trzecich.
(5) W odniesieniu do przepisów w sprawie produkcji roślinnej do celów rejestrowania danych dotyczących stosowania nawozów i środków poprawiających właściwości gleby należy uwzględnić niektóre parametry stosowania, biorąc pod uwagę fakt, że stosowanie nawozów w produkcji ekologicznej podlega zarówno ograniczeniom ilościowym, jak i jakościowym, które należy uwzględnić, gdy działania agrotechniczne nie są wystarczające do zaspokojenia potrzeb żywieniowych roślin.
(6) Stosowanie środków ochrony roślin oraz środków czyszczących i odkażających, takich jak produkty biobójcze i detergenty, podlega ograniczeniom w produkcji ekologicznej i ogranicza się do przypadków, w których środki zapobiegawcze nie zapobiegły wystąpieniu i rozprzestrzenieniu się szkodników i chorób, a we wszystkich przypadkach - do produktów i substancji zatwierdzonych na podstawie art. 24 rozporządzenia (UE) 2018/848. Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie zachowania dokumentacji określonych w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 2 i (WE) nr 852/2004 3 należy wprowadzić wymóg, aby podmioty rejestrowały szczegółowe warunki stosowania w przypadku konieczności zastosowania środka ochrony roślin, produktu biobójczego lub detergentu w celu wykazania, w stosownych przypadkach, zgodności z obowiązującymi ograniczeniami, przestrzegania zalecanej częstotliwości i okresu poprzedzającego zbiory.
(7) Ponieważ działki rolne mogą mieć różne cechy charakterystyczne i uprawiane są na nich różne uprawy, warunki agronomiczne mogą się różnić. Oznacza to, że w przypadku stosowania środków zewnętrznych ich wykorzystanie różni się w zależności od działki. W związku z tym środki zewnętrzne należy rejestrować w odniesieniu do działki, na której stosuje się dany środek, aby umożliwić podmiotom monitorowanie skuteczności i zapewnić odpowiednią dokumentację do celów identyfikowalności oraz, w stosownych przypadkach, dokumentację potwierdzającą związaną z wszelkimi odstępstwami od przepisów dotyczących produkcji roślinnej uzyskanymi zgodnie z częścią I pkt 1.8.5 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(8) Przy zbieraniu roślin dziko rosnących i produktów z tych roślin, należy zobowiązać podmioty do zachowania dokumentacji dotyczącej odnośnych gatunków oraz ilości i okresów zbierania w konkretnym siedlisku przyrodniczym, aby umożliwić identyfikowalność i weryfikację zgodności z warunkami siedlisk przyrodniczych.
(9) W odniesieniu do przepisów dotyczących produkcji zwierzęcej, w świetle ewentualnych odstępstw od tych przepisów przyznanych na podstawie części II pkt 1.3.4.3, 1.3.4.4, 1.7.5, 1.7.8, 1.9.3.1 lit. c) i 1.9.4.2 lit. c) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 podmioty powinny przechowywać dokumentację potwierdzającą związaną z takimi odstępstwami, aby umożliwić identyfikowalność i kontrolę zgodności z mającymi zastosowanie warunkami.
(10) Bez uszczerbku dla wymogów rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 4 podmioty powinny zachowywać szczegółową dokumentację dotyczącą pochodzenia zwierząt wprowadzonych do gospodarstwa oraz ich wcześniejszą dokumentację weterynaryjną w celu zapewnienia iden- tyfikowalności i wykazania zgodności ze szczegółowymi warunkami określonymi w częściach II i III załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(11) Ponadto, aby udokumentować zgodność z potrzebami żywieniowymi specyficznymi dla danego gatunku i odpowiednimi przepisami żywieniowymi określonymi dla poszczególnych grup zwierząt w części II załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848, podmioty powinny zachować szczegółową dokumentację systemu żywienia i okresów wypasu.
(12) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji i identyfikacji określonych w rozporządzeniach (WE) nr 852/2004 i (UE) 2016/429, rozporządzeniu (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 oraz dyrektywie 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , ze względu na szczególne ograniczenia wprowadzone w przepisach dotyczących produkcji ekologicznej, należy ustanowić pewne szczegółowe wymogi dotyczące prowadzenia dokumentacji dotyczącej opieki weterynaryjnej oraz czyszczenia i dezynfekcji budynków, instalacji i zwierząt, aby umożliwić podmiotom wykazanie właściwemu organowi lub jednostce certyfikującej, że spełnione są odpowiednie wymogi umożliwiające zweryfikowanie skuteczności i przestrzegania określonych okresów karencji.
(13) Bez uszczerbku dla wymogów dotyczących identyfikowalności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , aby umożliwić identyfikowalność i weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym z przepisami dotyczącymi okresów konwersji dla różnych gatunków, podmioty muszą zachować szczegółową dokumentację dotyczącą każdego zwierzęcia przybywającego do gospodarstwa lub je opuszczającego.
(14) Wśród wymogów dotyczących pomieszczeń i praktyk gospodarskich w odniesieniu do drobiu istnieją szczególne wymogi, które mają zastosowanie do niektórych systemów chowu w zakresie przestrzegania okresu po opróżnianiu budynków. Należy zachować odpowiednią dokumentację potwierdzającą, aby umożliwić właściwe monitorowanie.
(15) Biorąc pod uwagę znaczenie pozycji pasiek na obszarach, które powinny zapewnić dostępność nektaru i pyłku z upraw ekologicznych lub z naturalnych obszarów wolnych od zanieczyszczeń bądź z upraw podlegających działaniu metod o niewielkim oddziaływaniu na środowisko w celu uniknięcia jakiegokolwiek zanieczyszczenia pasiek, podmioty powinny prowadzić mapę wykorzystywanych obszarów, jak również ewidencję wszelkich wykorzystanych środków zewnętrznych i działań dotyczących uli.
(16) W odniesieniu do przepisów dotyczących zwierząt akwakultury, w świetle ewentualnych odstępstw od tych przepisów przyznanych na podstawie części III pkt 3.1.2.1 lit. d) oraz e) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848 podmioty powinny zachować dokumentację potwierdzającą związaną z takimi odstępstwami, aby umożliwić iden- tyfikowalność i kontrolę zgodności z mającymi zastosowanie warunkami.
(17) W szczególności stosowanie środków zewnętrznych podlega ograniczeniom na mocy rozporządzenia (UE) 2018/848 i należy je rejestrować, tak jak w przypadku wykorzystywanych w ekologicznej produkcji alg nawozów lub odżywek, które mogą być stosowane wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia zgodnie z art. 24 tego rozporządzenia i które są stosowane w pomieszczeniach pod pewnymi warunkami. W związku z tym podmioty powinny rejestrować takie zastosowania w celu wykazania zgodności z mającymi zastosowanie warunkami.
(18) Należy również ustanowić wymogi w zakresie zachowania dokumentacji w odniesieniu do przepisów szczegółowych dotyczących osobników młodocianych do celów rozrodu lub odchowu, w szczególności w odniesieniu do dokładnego terminu ich występowania w cyklu produkcji zwierząt oraz początkowego okresu konwersji.
(19) Sposoby żywienia zwierząt akwakultury mają na celu zaspokojenie szczególnych potrzeb żywieniowych każdego gatunku na różnych etapach rozwoju. W związku z tym, biorąc pod uwagę szczegółowe przepisy dotyczące dozwolonych materiałów paszowych, w tym materiałów pochodzenia nieekologicznego, należy zachować dokumentację dotyczącą systemu żywienia w odniesieniu do każdego gatunku, wraz z danymi dotyczącymi poszczególnych etapów rozwoju.
(20) Ochrona zdrowia zwierząt akwakultury opiera się na zapobieganiu i monitorowaniu dobrostanu zwierząt. W związku z tym należy zachować dokumentację dotyczącą różnych działań podjętych w celu ograniczenia w jak największym stopniu korzystania z opieki weterynaryjnej, które podlegają ścisłym ograniczeniom pod względem częstotliwości i liczby w zależności od długości cyklu życia danego gatunku. Należy określić odpowiednie wymogi w zakresie zachowania dokumentacji.
(21) Dobrostan zwierząt zależy od właściwych praktyk gospodarskich. W kontekście akwakultury jakość wody i limity gęstości obsady oraz odpowiednie parametry chemicznofizyczne mają zasadnicze znaczenie dla dobrostanu zwierząt. W związku z tym należy rejestrować takie dane, a także rodzaj i termin działań przeprowadzanych w celu monitorowania utrzymywania najlepszych warunków dla zwierząt akwakultury oraz środków wprowadzanych w celu przestrzegania przepisów dotyczących produkcji ekologicznej na różnych etapach rozwoju tych zwierząt. W akwakulturze ekologicznej dozwolone jest stosowanie napowietrzania, lecz stosowanie tlenu jest ograniczone do szczególnych przypadków. W związku z tym należy prowadzić ewidencję tego rodzaju działań.
(22) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 podmioty produkujące przetworzoną ekologiczną żywność lub przetworzoną ekologiczną paszę powinny prowadzić szczegółową dokumentację w celu wykazania zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w szczególności w odniesieniu do środków ostrożności wprowadzonych w celu zapewnienia integralności produktów ekologicznych, szczególnych warunków stosowania środków zewnętrznych oraz produktów do czyszczenia i dezynfekcji. Ponadto, aby umożliwić właściwą weryfikację bilansu produktów wchodzących i wychodzących, podmioty powinny przechowywać dostępne dane dotyczące wykorzystanych środków, a w przypadku produktów złożonych - kompletnych receptur/składów, a także, w stosownych przypadkach, dokumentację potwierdzającą zezwolenia na stosowanie nieekologicznych składników pochodzenia rolnego zgodnie z art. 25 rozporządzenia (UE) 2018/848.
(23) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 podmioty produkujące wino ekologiczne powinny prowadzić szczegółową dokumentację w celu wykazania zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w szczególności w odniesieniu do wszelkich zewnętrznych produktów i substancji stosowanych w produkcji wina oraz służących do czyszczenia i dezynfekcji.
(24) Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie prowadzenia dokumentacji na mocy rozporządzenia (WE) nr 852/2004 podmioty produkujące drożdże ekologiczne powinny prowadzić szczegółową dokumentację w celu wykazania zgodności z przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w szczególności w odniesieniu do produktów i substancji stosowanych w produkcji drożdży oraz służących do czyszczenia i dezynfekcji.
(25) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(26) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.334.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1691 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do wymogów dotyczących zachowania dokumentacji przez podmioty prowadzące produkcję ekologiczną |
Data aktu: | 12/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 12/10/2021 |