uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 131 ust. 1, art. 135, art. 136 ust. 2, art. 140, art. 144 ust. 1, art. 147 i art. 156 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób. W części IV tytuł I rozdziały 3, 4 i 5 tego rozporządzenia określono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania w obrębie terytorium Unii utrzymywanych i dzikich zwierząt lądowych oraz ich materiału biologicznego.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/688 2 uzupełnia przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt przenoszącym się lub przenoszonym na zwierzęta lub na ludzi oraz przepisy dotyczące zwalczania takich chorób ustanowione w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do przemieszczania utrzymywanych zwierząt lądowych, dzikich zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii.
(3) W części II rozdział 3 sekcja 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określa się wymogi dotyczące przemieszczania drobiu produkcyjnego, w tym okres pobytu w zakładzie pochodzenia. W szczególności ustanawia się specjalne okresy pobytu dla drobiu produkcyjnego do produkcji mięsa lub jaj spożywczych oraz dla drobiu produkcyjnego w celu odnowy populacji ptaków łownych, ale nie dla drobiu produkcyjnego do produkcji innych produktów. Należy zatem ustanowić specjalny okres pobytu również dla tej kategorii drobiu produkcyjnego.
(4) W art. 36 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 ustanowiono wymagania dotyczące przemieszczania piskląt jednodniowych do innego państwa członkowskiego, a w art. 37 tego rozporządzenia przewidziano odstępstwo od wymagań dotyczących przemieszczania drobiu w przypadku przemieszczania mniej niż 20 sztuk drobiu innego niż ptaki bezgrzebieniowe, w tym piskląt jednodniowych, oraz określono szczegółowe wymagania dotyczące takiego przemieszczania. W art. 112-114 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/692 3 określono wymagania w zakresie zdrowia zwierząt dotyczące przemieszczania drobiu wyklutego z jaj wylęgowych, które zostały wprowadzone do Unii z państwa trzeciego lub terytorium, lub ich strefy, oraz postępowania z takim drobiem. W celu spełnienia tych wymagań art. 36 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 stanowi, że w przypadku piskląt jednodniowych, które wylęgły się z jaj wylęgowych wprowadzonych do Unii z państwa trzeciego lub z terytorium, lub z jego strefy, które są przemieszczane do innego państwa członkowskiego, właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia informuje właściwy organ państwa członkowskiego planowanego przeznaczenia. Wymóg ten nie jest jednak zawarty w art. 37 tego rozporządzenia w odniesieniu do przemieszczania mniej niż 20 sztuk drobiu innego niż ptaki bezgrzebieniowe, jeżeli przemieszczanie to dotyczy piskląt jednodniowych. W celu zapewnienia spójności wymaganie dotyczące informowania określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 powinno zatem również mieć zastosowanie do przemieszczania między państwami członkowskimi mniej niż 20 sztuk drobiu innego niż ptaki bezgrzebieniowe.
(5) Definicja "gromadzenia" określona w art. 4 pkt 49 rozporządzenia (UE) 2016/429 odnosi się do okresu krótszego niż okres pobytu określony dla danego gatunku zwierząt do celów gromadzenia utrzymywanych zwierząt lądowych z więcej niż jednego zakładu. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 nie ustanowiono jednak specjalnego okresu pobytu dla utrzymywanych zwierząt kopytnych przeznaczonych do uboju, z wyjątkiem owiec i kóz przeznaczonych do uboju, które nie zostały indywidualnie zidentyfikowane zgodnie z art. 45 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035 4 , dla których okres pobytu określono w art. 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688. Należy zatem określić okres pobytu w odniesieniu do definicji gromadzenia utrzymywanych zwierząt kopytnych przeznaczonych do uboju, dla których w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688 nie określono okresu pobytu. Powinien on mieć zastosowanie dopiero po opuszczeniu przez zwierzęta zakładu pochodzenia.
(6) "Miejsce gromadzenia psów, kotów i fretek" zdefiniowano w art. 2 pkt 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035, a wymagania dotyczące udzielenia zatwierdzenia określono w art. 10 tego rozporządzenia. Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 nie przewiduje jednak przemieszczania psów, kotów i fretek domowych z takich miejsc gromadzenia do innego państwa członkowskiego. Aby centrum gromadzenia psów, kotów i fretek stało się operacyjne, należy ustanowić wymogi dotyczące przemieszczania psów, kotów i fretek domowych do innych państw członkowskich, w sytuacji gdy zwierzęta z więcej niż jednego zakładu są gromadzone po opuszczeniu zakładu pochodzenia.
(7) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 stanowi, że gołębie pocztowe przemieszczane na wydarzenia sportowe w innym państwie członkowskim muszą spełniać wymagania dotyczące przemieszczania ptaków żyjących w niewoli, w tym okresu pobytu, oraz posiadać świadectwo zdrowia zwierząt. Obowiązki te ograniczają jednak możliwość szkolenia tych zwierząt i ich uczestnictwa w wydarzeniach sportowych. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688, aby wyłączyć gołębie pocztowe przemieszczane na wydarzenia sportowe w innym państwie członkowskim z wymagań dotyczących przestrzegania okresu pobytu i posiadania świadectwa zdrowia zwierząt.
(8) W art. 101 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określono wymagania dotyczące przemieszczania dzikich zwierząt lądowych z ich siedliska do siedliska lub zakładu w innym państwie członkowskim. Przepisy tego artykułu mają zastosowanie do wszystkich gatunków zwierząt lądowych. Wymagania w zakresie zdrowia zwierząt ustanowione w art. 101 ust. 4 lit. c) i w art. 101 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 są jednak bardziej szczegółowe i odnoszą się jedynie do zwierząt niektórych gatunków, a zatem powinny mieć zastosowanie wyłącznie do zwierząt niektórych gatunków. Należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 i sprecyzować, że art. 101 ust. 4 lit. c) i art. 101 ust. 5 tego rozporządzenia delegowanego mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt dzikich należących do gatunków umieszczonych w wykazie w odniesieniu do każdej konkretnej choroby zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 5 .
(9) Załącznik II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 określa minimalne wymagania, które należy spełnić przed przemieszczaniem w odniesieniu do zakażenia kompleksem Mycobacterium tuberculosis (M. bovis, M. caprae i M. tuberculosis) u kóz, zwierząt wielbłądowatych i jeleniowatych. System badań ustanowiony w przypadku kóz i zwierząt wielbłądowatych utrzymywanych w zakładach, w których zgłoszono chorobę, jest jednak bardziej restrykcyjny niż w przypadku zwierząt jeleniowatych. Różnica ta jest niepotrzebna i nieuzasadniona, a systemy badań kóz i zwierząt wielbłądowatych w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 należy zatem skorygować, aby zapewnić taką samą możliwość przeprowadzania badań jak w przypadku zwierząt jeleniowatych w odniesieniu do tej konkretnej choroby.
(10) Ponadto w części 1 pkt 2 załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 przewidziano odstępstwo, pod pewnymi warunkami, od wymogu corocznego badania wszystkich kóz utrzymywanych w zakładzie do celów hodowlanych. Konieczna jest zmiana części 1 pkt 2 lit. a) załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 w celu wyjaśnienia, które z przepisów części 1 pkt 1 tego załącznika powinny być przestrzegane w przypadku takiego odstępstwa.
(11) Rozporządzenie delegowane (UE) 2020/688 zawiera pewne odniesienia do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/689 6 , które nie są poprawne i w związku z tym należy je sprostować.
(12) Mając na względzie prostotę i przejrzystość, a także aby ułatwić stosowanie przepisów i uniknąć ich powielania, przepisy te należy ustanowić w jednym akcie prawnym, a nie w kilku odrębnych aktach prawnych zawierających liczne wzajemne odniesienia. Podejście to jest również zgodne z podejściem przyjętym w rozporządzeniu (UE) 2016/429, które opowiada się za usprawnieniem przepisów unijnych w celu ułatwienia ich stosowania i zmniejszenia obciążeń administracyjnych, oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/688,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.339.56 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1706 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/688 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących przemieszczania zwierząt lądowych i jaj wylęgowych w obrębie terytorium Unii |
Data aktu: | 14/07/2021 |
Data ogłoszenia: | 24/09/2021 |
Data wejścia w życie: | 27/09/2021 |